thermische zonne-energie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 22/07/14, 10:52

thermische zonne-energie




par Bricolo07 » 13/04/15, 11:52

Ik heb een thermische zonne-luchtcollector gemaakt om een ​​kamer in mijn huis te verwarmen, in de test werkt deze nikel, meer dan 90 ° C van 11 uur tot 17 uur aan de uitlaat. Het probleem is dat ik in een dorp woon waar de huizen allemaal aan elkaar geplakt zijn, dus de enige blootstelling is het dak en de kamer die ik wil verwarmen is 3 verdiepingen lager, je zult dit begrepen hebben na de 4 meter aan kanalen (meer naar beneden) de hitte komt niet.
Ik heb advies nodig om mijn doel te bereiken, moet ik overstappen op een watersysteem? Welk kanaal of pijp wordt gebruikt om warme lucht te transporteren?

Aanvullende vraag:
-welke incidentie op de diepte van de sensorbox? breedte, lengte vergroten het oppervlak, dus dat is logisch, maar moeten we de radiator of aluminium buis voor mijn kast het dichtst bij het raam of onderaan plaatsen?
-Welke stenen of materialen slaan de meeste warmte op? in plaats van lucht of water te verplaatsen, misschien een bord van ?? en plaats deze in de kamer.

Bij voorbaat dank voor uw feedback
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Thermische zonne-energie




par Flytox » 13/04/15, 21:29

Hallo doe-het-zelf 07
Bricolo07 schreef:Ik heb een thermische zonne-luchtcollector gemaakt om een ​​kamer in mijn huis te verwarmen, in de test werkt deze nikel, meer dan 90 ° C van 11 uur tot 17 uur aan de uitlaat. Het probleem is dat ik in een dorp woon waar de huizen allemaal aan elkaar geplakt zijn, dus de enige blootstelling is het dak en de kamer die ik wil verwarmen is 3 verdiepingen lager, je zult dit begrepen hebben na de 4 meter aan kanalen (meer naar beneden) de hitte komt niet.

Ze zijn niet erg hoog, je 3 verdiepingen zijn slechts 4 meter... :schok:
Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt mij dat het zonder een kleine ventilator om de circulatie te bevorderen niet zal werken. (aangedreven door een fotovoltaïsche cel?)

Ik heb advies nodig om mijn doel te bereiken, moet ik overstappen op een watersysteem? Welk kanaal of pijp wordt gebruikt om warme lucht te transporteren?

Er zijn flexibele geïsoleerde buizen (met glaswol), in diameters van 100 tot 150 mm, die uitkomst kunnen bieden. Te gebruiken om insteekkappen via bijvoorbeeld de zolder met woonkamers te verbinden.

-Welke stenen of materialen slaan de meeste warmte op? in plaats van lucht of water te verplaatsen, misschien een bord van ?? en plaats deze in de kamer.

Ik weet niet zeker of het erg handig is...: Mrgreen: Misschien heb jij een idee. :P
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 22/07/14, 10:52




par Bricolo07 » 13/04/15, 22:56

Hallo, bedankt voor uw antwoorden en vragen, dus in orde.
Ja 4-5 meter hoog voor de woning met begane grond, 1e verdieping, zolder, dak.
Sisi, ik heb een ventilator die blaast, maar misschien niet sterk genoeg, omdat ik al plat ben en na 4 meter nauwelijks de lucht voel, dus van boven naar beneden is het erger.
Heb je voor de pijp een specifieker voorbeeld? het beste zou in gerecycled materiaal zijn.
Voor de steen dacht ik aan een baksteen of een platte steen (pierrade-stijl) die de warmte absorbeert die toegankelijk is via een lade
Andere voorstellen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 14/04/15, 10:50

Bricolo07 schreef:Voor de steen dacht ik aan een baksteen of een platte steen (pierrade-stijl) die de warmte absorbeert die toegankelijk is via een lade
De hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen in een vaste stof van redelijke omvang (die zonder kraan kan worden verwerkt) is wanhopig laag.

Bijvoorbeeld: voor een baksteen is dit ongeveer 840 J/kg.K
Dit betekent dat een steen van 10 kg, verwarmd tot 80°, kan leveren terwijl hij afkoelt tot 20°: 840 * 10 * (80-20) = 504000 J of 140 Wh :|

Om 1 kWh op te slaan heb je een steen van 71 kg nodig :!:
0 x
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 22/07/14, 10:52




par Bricolo07 » 14/04/15, 13:03

Oh ja, het is niet echt de juiste methode. En is het aan de metalen kant hetzelfde?
Waarom zijn radiatoren gemaakt van gietijzer?
Vloeibaar dan?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 14/04/15, 14:31

Bricolo07 schreef:Oh ja, het is niet echt de juiste methode. En is het aan de metalen kant hetzelfde?
Voor gewone metalen (staal, koper, etc.) is het nog erger.

Lithium heeft een capaciteit die vier keer groter is dan die van baksteen, maar is niet praktisch in gebruik : Mrgreen:

Bricolo07 schreef:Waarom zijn radiatoren gemaakt van gietijzer?
Omdat ze warmte goed geleiden.

Bricolo07 schreef:Vloeibaar dan?
De vloeistof met de hoogste warmtecapaciteit is... water: 4185 J/kg.K, oftewel 69,7 Wh per 1 kg en 60° verschil.

Als het om het dragen van emmers water gaat, heeft het geen zin om erover na te denken (hoewel het op de trap snel heet wordt).
Met leidingen en een pomp, ja : Cheesy:
0 x
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 22/07/14, 10:52




par Bricolo07 » 14/04/15, 19:31

en is autokoelvloeistof niet beter dan water?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/04/15, 21:49

Bricolo07 schreef:en is autokoelvloeistof niet beter dan water?


Voor warmtecapaciteit is water het beste. Aan de andere kant kan de koelvloeistof een goed compromis zijn, de toevoegingen van glycol en andere aan het water voorkomen bevriezing, beperken corrosie, laten koken op een iets hogere temperatuur toe en "smeren" de pompafdichtingen. Dat is perfect geschikt voor dit soort gebruik. :P
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 14/04/15, 21:55

Door te typen: “geïsoleerde heteluchtleiding”

Beeld

Je hebt ze overal, vooral bij Brileroyrama : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Bricolo07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 22/07/14, 10:52




par Bricolo07 » 14/04/15, 22:53

ok ik ga eens rondkijken in de tijdschriften bij mij in de buurt.
Weet iemand daar toevallig iets over windenergie?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 453-gasten