Windenergie: voor of tegen de wind?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par izentrop » 23/11/20, 16:06

sicetaitsimple schreef:
izentrop schreef:[Dat zou kunnen veranderen… Net Power, een jonge Amerikaanse startup, ontwerpt inderdaad elektriciteitscentrales die geen rook uitstoten, omdat ze de bijzonderheid hebben dat ze geen schoorsteen hebben. Alle CO2 en alle dampen worden hergebruikt om elektriciteit te produceren, waardoor ze echt geen uitstoot hebben.
Pijp ...
Te goed om waar te zijn ...
Wat anders?
Dernière édition par izentrop de 23 / 11 / 20, 16: 11, 1 keer bewerkt.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 23/11/20, 16:09

ENERC schreef:Met andere woorden: de elektriciteitsprijs in Frankrijk moet met 25% worden verhoogd, exclusief belastingen, transmissie en distributie.


Dat zou slechts ongeveer 7% tot 8% zijn, inclusief belasting, voor een individu. Het is niet "niets", maar het is ook niet dramatisch als we het vergelijken met veranderingen in de prijs van benzine of gas.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 23/11/20, 16:23

izentrop schreef:
sicetaitsimple schreef:
izentrop schreef:[Dat zou kunnen veranderen… Net Power, een jonge Amerikaanse startup, ontwerpt inderdaad elektriciteitscentrales die geen rook uitstoten, omdat ze de bijzonderheid hebben dat ze geen schoorsteen hebben. Alle CO2 en alle dampen worden hergebruikt om elektriciteit te produceren, waardoor ze echt geen uitstoot hebben.
Pijp ...
Wat anders?


CO2 is het meest stabiele koolstofhoudende molecuul. Je kunt er qua energie niets meer mee, behalve het afbreken en opnieuw combineren met bijvoorbeeld waterstof door meer energie te verbruiken dan je terugkrijgt (reactie van Sabatier).
Daarna kun je hem alle kanten op draaien, maar tenzij je gratis waterstof krijgt, is dat een no-brainer.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par izentrop » 23/11/20, 18:21

sicetaitsimple schreef:CO2 is het meest stabiele koolstofhoudende molecuul. Je kunt er qua energie niets meer mee, behalve het afbreken en opnieuw combineren met bijvoorbeeld waterstof door meer energie te verbruiken dan je terugkrijgt (reactie van Sabatier).
Daarna kun je hem alle kanten op draaien, maar tenzij je gratis waterstof krijgt, is dat een no-brainer.
Je kunt het opslaan
Permanente ondergrondse opslag van CO2 wel een technologie die Equinor al meer dan 24 jaar heeft bewezen en geïmplementeerd. Het CO2 dat onder de zeebodem is opgeslagen, wordt nauwlettend in de gaten gehouden en er is nog nooit een CO2-lek waargenomen of ontdekt. CCS-technologie is stevig verankerd in Noorwegen en wordt ondersteund door de Noorse staat maar ook door het maatschappelijk middenveld.

De definitieve investeringsbeslissing voor het Northern Lights-project is gepland voor 2020 en de start van de activiteiten is gepland voor 2024. Er zijn al zeven intentieprotocollen ondertekend met Europese fabrikanten zoals Fortum, Air Liquide, ArcelorMittal en anderen, waarmee het hoge niveau wordt aangetoond van de belangstelling die is gegenereerd door het Northern Lights-project en voor CCS in het algemeen.
https://polenergie.org/nos-actualites/n ... uropeenne/

Misschien niet het juiste onderwerp, maar er zijn veel projecten die het levenslicht zien
De belangrijkste bronnen van CO2-uitstoot liggen binnen het bereik van potentiële opslag. Uit onze gedetailleerde analyse in dit rapport van de CO2-uitstoot door elektriciteits- en industriële faciliteiten in de Volksrepubliek China, Europa en de Verenigde Staten blijkt dat 70% van de uitstoot zich binnen 100 km van potentiële opslag bevindt, een relatief praktisch en kosteneffectief bereik voor transport CO2 opgevangen. In de Verenigde Staten wordt CO2 dat in bestaande faciliteiten wordt opgevangen, over een afstand van gemiddeld 180 km getransporteerd. Maar kortere afstanden kunnen de kosten verlagen en de ontwikkelingstijden van de infrastructuur verkorten. De totale technische capaciteit voor CO2-opslag wereldwijd is enorm, maar een gedetailleerde locatiespecifieke beoordeling is vereist.
https://www.iea.org/reports/ccus-in-cle ... ransitions
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 23/11/20, 18:41

izentrop schreef:Je kunt het opslaan
Permanente ondergrondse CO2-opslag is [highlight=geel]een bewezen technologie die Equinor al meer dan 24 jaar implementeert......[


Zeker, maar we hebben niet langer te maken met een wonderbaarlijk proces dat energie zou produceren met CO2 zoals gepresenteerd door Net Power, maar met een proces van CO2-afvang/-opslag. Zeer complex, zeer duur en weinig steun van de bevolking. Het is rond 2010 uitgebreid bestudeerd, met veel demonstratiepilots over de hele wereld, maar voor zover ik weet zonder noemenswaardige resultaten.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par ENERC » 23/11/20, 18:55

sicetaitsimple schreef:
ENERC schreef:Met andere woorden: de elektriciteitsprijs in Frankrijk moet met 25% worden verhoogd, exclusief belastingen, transmissie en distributie.


Dat zou slechts ongeveer 7% tot 8% zijn, inclusief belasting, voor een individu. Het is niet "niets", maar het is ook niet dramatisch als we het vergelijken met veranderingen in de prijs van benzine of gas.

Dat zou 25% van de prijs inclusief belasting van elektriciteit moeten zijn, toch? CSPE, transmissiekosten en BTW worden per kWh betaald - of heb ik het mis?
Aan de andere kant zou het inderdaad de CSPE mechanisch verlagen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par izentrop » 23/11/20, 18:57

sicetaitsimple schreef: we hebben het niet langer over een wonderbaarlijk proces dat energie zou produceren met CO2, zoals gepresenteerd door Net Power
Of de Europe1-journalist die het verkeerd interpreteerde. Ik heb een video gevonden die ik in het juiste onderwerp kan plaatsen.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 23/11/20, 19:22

ENERC schreef:
sicetaitsimple schreef:
ENERC schreef:Met andere woorden: de elektriciteitsprijs in Frankrijk moet met 25% worden verhoogd, exclusief belastingen, transmissie en distributie.


Dat zou slechts ongeveer 7% tot 8% zijn, inclusief belasting, voor een individu. Het is niet "niets", maar het is ook niet dramatisch als we het vergelijken met veranderingen in de prijs van benzine of gas.

Dat zou 25% van de prijs inclusief belasting van elektriciteit moeten zijn, toch? CSPE, transmissiekosten en BTW worden per kWh betaald - of heb ik het mis?
Aan de andere kant zou het inderdaad de CSPE mechanisch verlagen.


Het all-inclusive “basis”-tarief inclusief belasting bedraagt ​​momenteel ongeveer € 160/MWh. Als het aandeel "energie" met ongeveer tien euro zou stijgen, zoals u voorstelt, zou het ongeveer 7% bedragen, iets meer met de verhoging van de BTW op dit item. Voor de rest (CSPE, levering, enz., gerelateerde BTW) zou geen reden zijn om te verhuizen.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par ENERC » 23/11/20, 19:44

sicetaitsimple schreef:
ENERC schreef:
sicetaitsimple schreef:
Dat zou slechts ongeveer 7% tot 8% zijn, inclusief belasting, voor een individu. Het is niet "niets", maar het is ook niet dramatisch als we het vergelijken met veranderingen in de prijs van benzine of gas.

Dat zou 25% van de prijs inclusief belasting van elektriciteit moeten zijn, toch? CSPE, transmissiekosten en BTW worden per kWh betaald - of heb ik het mis?
Aan de andere kant zou het inderdaad de CSPE mechanisch verlagen.


Het all-inclusive “basis”-tarief inclusief belasting bedraagt ​​momenteel ongeveer € 160/MWh. Als het aandeel "energie" met ongeveer tien euro zou stijgen, zoals u voorstelt, zou het ongeveer 7% bedragen, iets meer met de verhoging van de BTW op dit item. Voor de rest (CSPE, levering, enz., gerelateerde BTW) zou geen reden zijn om te verhuizen.

Je hebt gelijk. Ik had een grote dag en ik struikelde : Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Wind: voor of tegen de wind?




par sicetaitsimple » 23/11/20, 19:47

ENERC schreef:Je hebt gelijk. Ik had een grote dag en ik struikelde : Mrgreen:


Het gebeurt! Laat maar zitten.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 152-gasten