windsurfen

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 22/03/09, 21:31

Vereenvoudig en verbeter de prestaties ... De droom van een doe-het-zelf-estheet! goed gedaan Francis voor deze geweldige job! Misschien komen er nog andere verbeteringen-vereenvoudigingen ...
Als generator, zou een kleine alternator voor autowrakken het niet kunnen doen?
A+
0 x
Ternel Francis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 05/03/09, 11:21




par Ternel Francis » 15/02/11, 12:14

Bonjour à tous,

Ik sta mezelf toe om vandaag deze post 2 jaar slapend opnieuw te lanceren, omdat ik iets nieuws heb: zie mijn site:

http://soupl.eole.monsite-orange.fr/

Ik wacht op uw reacties:
1- over de keuze die ik heb gemaakt om deze uitvinding te verspreiden onder "Creative Commons".
2- Maar vooral over deze uitvinding zelf.
Dernière édition par Ternel Francis de 17 / 02 / 11, 09: 40, 1 keer bewerkt.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 15/02/11, 12:46

Gefeliciteerd met het diffusieprincipe! De principes van vrije software komen eindelijk aan in het domein van de materie.

Grappig, net op tijd voor deze discussie die vrijdag begon:
https://www.econologie.com/forums/post193694.html#193694

Op de windturbine lijkt het principe van flexibiliteit mij vrij origineel. Op het formulier herinnert het me aan dit zo recente concept:
http://www.nheolis.com/fr/index.php?page=nheowind-3d-50
We kunnen ons een kruising door hybridisatie in de toekomst voorstellen :-)
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Superform
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 294
Inschrijving: 09/11/04, 14:00




par Superform » 16/02/11, 10:24

Goed gedaan om te delen!

Zijn er voorbeelden van leveranciers voor de gebruikte materialen?
0 x
Ternel Francis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 05/03/09, 11:21




par Ternel Francis » 16/02/11, 12:57

Hallo,

Dank je "bernardd" voor de link naar deze nieuwe windturbine die ik niet kende. Het is inderdaad erg origineel. Het lijkt meer op mijn tweede proto met kegelvormige zeilen die bij harde wind kunnen sluiten en naar achteren kunnen verdwijnen.
Wanneer het moet worden gekopieerd, moet het gevaarlijk zijn, want het is gepatenteerd ...

Voor "superform" zijn de benodigde materialen heel gemakkelijk te vinden: hengeluiteinden voor het frame, zeildoek of polyurethaan platen voor de bladen.
Kortom, mijn modellen met een diameter van 1m kosten me maar een paar euro.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 16/02/11, 13:16

Pas op, het is geen kwestie van kopiëren naar de markt: het is verboden en het zou niet erg leuk zijn voor dit kleine bedrijf.

En omdat erover praten hen publiciteit geeft, denk ik dat het resultaat voor grotere projecten positief voor hen is :-)

Kopiëren voor persoonlijk gebruik is volkomen toegestaan ​​en het was oorspronkelijk zelfs het hele doel van octrooien: een 20-jarig commercieel monopolie geven, tegen de publicatie van uitvindingen, bijdragen aan de verspreiding van ideeën en technisch onderwijs.

De vorm van de "chistera" -bladen is origineel, het lijkt aerodynamisch gevalideerd.

Maar voor mij is de slimme "truc" het naar achteren verlengen van de bladen waardoor ze kunnen worden vastgehouden door "spaken" die op een verlenging van de as naar achteren zijn bevestigd. Hierdoor is het dus mogelijk om op zeer eenvoudige en zeer lichte wijze de bladen te verstevigen.

Ik merk ook op dat de middelpuntvliedende kracht van nature de neiging heeft om de bladen te scheiden, maar ik weet niet het relatieve deel van dit effect om de aërodynamische krachten tegen te gaan.

Kortom, ik vind deze uitvinding van Rheolis erg elegant, vanuit alle gezichtspunten.
0 x
Tot ziens!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/02/11, 13:30

Zeer interessant, gezien de eenvoud van realisatie, de flexibiliteit, terwijl het een behoorlijk effectieve vorm heeft.
Het zou goed zijn om meer informatie te geven over de werkelijke kenmerken ervan in combinatie met een gebruikelijke goedkope eenvoudige generator die voor een bepaalde diameter wordt teruggewonnen om zijn vermogen te kennen in relatie tot de diameter als een functie van de windsnelheid.
Het is goed om een ​​idee te hebben van de afname van de prestaties in vergelijking met een krachtige windturbine met dezelfde diameter, wat de moeite waard is door de eenvoud en de weerstand tegen harde wind door flexibele vervorming en scheuren van de stof van de vleugels.
Ik heb de indruk dat de prestatie niet slecht is.

Het kan worden gedaan in hele kleine windturbines die in dubbel achteruit op een vlieger zijn gemonteerd om te testen.

Het effect van de middelpuntvliedende kracht kan worden vergroot door extra massa's op de staven.
0 x
Ternel Francis
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 23
Inschrijving: 05/03/09, 11:21




par Ternel Francis » 16/02/11, 13:51

Ik ben momenteel in test met mijn grootste model (1m20 in diameter) in combinatie met een kleine generator van scheepswindturbine (Aérogene 6) van ongeveer 300W. De 6 originele wieken van deze windturbine zijn eveneens ongeveer 1m20 in doorsnee. De mijne heeft maar drie messen, maar ze zijn breder aan de basis.
Mijn eerste tests zijn overtuigend bij lichte wind (kracht 2 of 3). Het lijkt echter wat langzamer te draaien.
Ik wacht op de volgende Mistral-slag om het te testen bij harde wind, maar op dit moment regent het in het zuiden ...
Ik hou je op de hoogte zodra Eole arriveert.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 16/02/11, 14:16

Ternel Francis schreef:Het lijkt echter wat langzamer te draaien.


Normaal, volgens deze site: http://www.mwands.com/index.php?main_pa ... 866dafbdb5

Ze leggen uit dat het het aantal bladen is dat de rotatiesnelheid bij lichte wind bepaalt.
http://www.mwands.com/tech/?p=464

Je kunt je ook voorstellen dat je een grotere "naaf" plaatst: alle wind die in het midden passeert, gaat verloren, hoe meer hij naar het uiteinde van het blad werkt, hoe groter het hefboomeffect.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5

Re: Windturbine




par Hic » 16/02/11, 16:39

Ternel Francis schreef:Voor een moderne windturbine:
Door meer dan 40-jaren te zeilen, had ik de kans om deze fantastische ecologische machines te waarderen, dat zijn onze zeilboten die met de kracht van de wind kunnen varen met slechts een paar vierkante meter aan stoffen.
Waarom geen zeilen aan de wal gebruiken om de wind te herstellen?
Natuurlijk bestaat dit al millennia, de "Kretenzische molens" van de Egeïsche Zee zijn de beste voorbeelden. Naast hun primaire functies, om water te malen of graan te malen, zijn ze mooi en zelfs een esthetisch symbool van de Griekse eilanden geworden.
Het principe van deze driehoekige zeilen, gerold op rondhouten, is geweldig, maar het heeft een nadeel: het vereist constante monitoring. Hun molenaars moesten dag en nacht het goede oppervlak van de sluier regelen op straffe van vernietiging met een te sterke wind (de Meltem die in dit gebied waait, bereikt vaak de 8-kracht ...).
Onze moderne zeilboten hebben, door het te perfectioneren, dit middel overgenomen om het zeil te verminderen door op de stelling te winden voor de zwaaiarmen of zelfs in de mast voor de grote zeilen. Deze processen, die nu wijdverspreid zijn op zeilboten, zijn volkomen betrouwbaar en werken in de slechtste weersomstandigheden.
Dus waarom dit voorouderlijke principe niet terugnemen met onze huidige technieken?
Een moderne windturbine, het winden van de zeilen zou worden verzekerd door elektromotoren die elektronisch worden bestuurd volgens de kracht en richting van de wind gemeten door een windvaan-anemometer, is perfect haalbaar. Het benodigde materiaal, van mariene kwaliteit, dus goed bestand tegen extreme omstandigheden, is gemakkelijk verkrijgbaar in alle afmetingen, omdat het al op grote schaal in de yachting is verspreid. Voor de realisatie van de zeilen is de laatste tijd zeer belangrijke vooruitgang geboekt met betrekking tot de kwaliteit van de stoffen waardoor ze beter bestand zijn tegen en perfect zijn aangepast aan een continue operatie.

Het is duidelijk dat, voor een hoog vermogen, een windmolenzeil nooit zal concurreren met grote windturbines, technische problemen onoverkomelijk zouden zijn met te grote zeiloppervlakken.

Door nadelen, in realistische afmetingen (minder dan 10m diameter), dus voor kleine of middelgrote vermogens, zou het net zo effectief zijn als een traditionele drietraps windturbine zonder duurder te zijn (de kosten zouden vergelijkbaar zijn met die van het tuig van een zeilboot) middelgrote afmeting).

Bovendien, door langzamer te draaien, is ze veel stiller, wat het mogelijk zou maken om het te gebruiken in een verstedelijkte maar winderige omgeving zoals de kust en niet noodzakelijk in open land of offshore zoals met de huidige windturbines. Een ander voordeel van deze lagere snelheid: het zou de vogels in tegenstelling tot de grote drie sparen die echte bloedbaden maken ...
Ze zou ook veiliger want een zeil dat verscheurd wordt door de storm is minder gevaarlijk dan carbon bladen die "vliegende sabels" spelen.
En bovenal zou ze ontegenzeggelijk zijn meer esthetiek; en deze laatste kwaliteit is verre van verwaarloosbaar met betrekking tot het belangrijkste argument van de anti-windlobby ...
Zijn bescheiden afmetingen en zijn specifieke kwaliteiten zouden de geografische vestiging gemakkelijker maken, zelfs in de bewoonde zones, dus dicht bij de elektrische behoeften. Waarom zou u bijvoorbeeld geen jachthavens uitrusten om elektrische autonomie of rotondes voor hun verlichting te garanderen?

Een kleine zelfgeregelde zeilwindturbine :

Voor huishoudelijk gebruik, dus met kleine afmetingen (minder dan 2 of 3 m in diameter), dus laag vermogen, wordt servobesturing door elektromotoren van de zeilen te duur, en met energie-efficiëntie te laag als de wind onregelmatig is (wat altijd het geval is met kleine windturbines dicht bij de grond). Met regelgeving die te vaak wordt gevraagd, zou de geproduceerde elektriciteit alleen dienen om de kronkelende motoren te bedienen ... Deze kleine windturbine zou zeker decoratief zijn, maar helaas niet effectief!
Dus je moet een manier vinden om zelfregulerend te zijn
Om de zeilen op de rondhouten te winden, naast de kracht van de wind, is de enige bruikbare kracht die geen externe input vereist, de middelpuntvliedende kracht.
Om het gewicht van het tegengewicht te kunnen gebruiken dat afwijkt van de as volgens de rotatiesnelheid, en dus van de kracht van de wind, zou een goede oplossing zijn omdat het de windturbine autonoom zou maken. niets uitgevonden: het is James Watt die op 18ème het briljante idee had van de regulator met ballen)
Een ander belang: de functie van het regelen van de rotatiesnelheid. De massa van de contragewichten die zich gedragen als een vliegwiel kan de windturbine minder afhankelijk maken van variaties in de wind, wat gunstig zou zijn voor de elektrische productie; de generators werken het best met een gereguleerde snelheid.

Het idee is aantrekkelijk op papier, maar de implementatie laat veel problemen zien, zoals ik ontdekte door een model van 1m20 diameter te maken (zie foto's).
1- Hoe maak je een balregelaar die in het verticale vlak werkt? Inderdaad, in dit geval grijpt de zwaartekracht in: de bovenste bal heeft de neiging om naar de as te "vallen" en de onderste bol neigt naar "vallen" in de richting van de as en de onderste om weg te gaan. Eén oplossing: verbind ze met een dubbel vervormbaar parallellogram gecentreerd op de as, waardoor de zwaartekracht wordt geneutraliseerd. Gemakkelijk uit te voeren voor een paar contragewichten, het is veel complexer als er meerdere zijn.
2- Het is noodzakelijk dat de middelpuntvliedende kracht voldoende is om de wikkeling mogelijk te maken, zodat het gewicht van de contragewichten wordt aangepast aan het oppervlak van de zeilen. Deze essentiële gegevens zijn moeilijk te berekenen, alleen gevonden oplossingen: een positie instelbaar ten opzichte van de as, en ... vallen en opstaan.
3- Het is noodzakelijk om deze axiale verplaatsing bij het opwikkelen van de zeilen te transformeren. Ik deed het door na te bootsen wat er op de zeilboten wordt gedaan door een touw op een trommel aan de voet van de zeilen te wikkelen. Het bevindt zich in een gesloten circuit omdat het in beide richtingen moet werken: kronkelend. En om wrijving te voorkomen, moeten alle verwijzingen worden gedaan op katrollen, het einde wordt onder spanning gebracht door een bungee-koord.
4- Een andere variabele waarmee uiteraard rekening moet worden gehouden: de lengte van de "toneelstukken" die worden gebruikt om de zeilen te "begrenzen" of "te shockeren". Deze keer geeft de balregelaar gemakkelijk de oplossing: door de spelingen op de contragewichten te fixeren, waarvan de centrifugale of centripetale verplaatsingen volgens de rotatiesnelheid de zeilen automatisch laten afstellen op basis van hun wikkeling.
5- Eenmaal opgerold als de wind sterk is, moeten de zeilen zich alleen kunnen ontplooien als deze zwakker worden, dus het is noodzakelijk om veren of bungees op de regelaar te plaatsen voor de terugkeer naar het midden (Watt maakt gebruik van de zwaartekracht ga terug naar nul).

Praktische resultaten: het model werkt goed bij matige winden (dwingt 3 tot 6) maar ik heb het nog niet getest met stormachtige winden. Het is nog steeds vatbaar voor zwakke wind, omdat de wrijving nog steeds te belangrijk is, vooral voor de rotatieas die momenteel niet op kogellagers is gemonteerd. Uiteindelijk blijft het om de elektrische koppeling te realiseren met een kleine generator.
NB: voor dit model kan de centrifugale regelaar te groot lijken (en daarom lelijk, wat bijzonder schadelijk is voor een windturbinevaartuig), maar ik denk dat dit op grotere schaal verhoudingsgewijs minder belangrijk kan zijn. Bovendien zou het, om minder zichtbaar te zijn, achter de zeilen geplaatst kunnen worden.

Hallo eeuwige Franciscus

Uw zeilsysteem is perfect om het simpel te houden.

Het maakt het mogelijk om het oppervlak van de zeilen continu aan te passen
volgens de kracht van de wind

Voor de veiligheid bij een windvlaag,
Het touw dient als lont. . .

je bevestigt de zeilen met touwen die gekalibreerd zijn om te breken
tijdens een windvlaag
waardoor je de zeilen en de verstevigingen en de mast niet beschadigt.

Om te repareren hoef je alleen maar een knoop te leggen (zeeman)
met gebroken touwen

Voorbeeld:
voor windturbine van 6 zeilen en voor een totale druk van 100 KG per KW

het touw moet worden gekalibreerd op een breuk voor een trekkracht van 20 kg

Die tegelijkertijd de mast beveiligt
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 253-gasten