Hoeveel vermogen voor een houten log ketel?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
CHAMODO
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 25/10/09, 08:11

Hoeveel vermogen voor een houten log ketel?




par CHAMODO » 25/10/09, 08:25

Ik wil een verwarming installeren bestaande uit een houtblokketel met omgekeerde verbranding, een buffervat van 1000 liter voor de voeding van twee verwarmde vloeren met een totale oppervlakte van 135 m², een gemengde elektriciteits-houtketel sanitair warmwatertank van 300 liter.
Mijn behoefte aan verwarming van ons toekomstige huis is 10 kW.
Ik heb plannen gemaakt volgens de regels van bioklimatische ecoconstructie, met name de meeste openingen (ramen) zijn gericht op het zuidoosten. De woning wordt dus gedeeltelijk verwarmd door passieve zonne-energie.
Welk vermogen van een houtblokketel moet ik installeren?
Dank u voor uw hulp
Bruno
0 x
Bruno
pipo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 24/10/09, 14:01

boiler?




par pipo » 26/10/09, 16:45

Waarom een ​​cv-ketel en een vloerverwarming als je huis echt goed geïsoleerd is, dat hoeft allemaal niet, een goede kachel 2000 euro en alles is goed.

Ik heb een oud huis uit 1967 gerenoveerd dat destijds nooit af was, echt een "ruïne". Ik heb de muren en het dak behouden. Ik heb grote behoefte aan verwarming t.o.v. die van jullie dus vloerverwarming met 25 kw houtketel en 2 * 800 liter ballonnen. Autonomie toen het vorige week vroor 24 uur voor 85 m2 verwarmde vloer op de begane grond boven momenteel geen verwarming.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 26/10/09, 17:07

Een of twee principes:

1) Ontwerp uw systeem zo dat u uw houtblokken "helemaal" kunt vlammen. Anders wordt de verbranding "verstikt" door de regeling van de ketel en wordt het een ecologische ramp. Verre van "ecologisch" te zijn, wordt verwarming met hout dan een echte vervuiling (afgezien van het feit dat het CO²-neutraal is).

2) Bereken dus je buffer zodat deze voldoet aan de maximale behoefte (op het koudst) voor de duur tussen twee uitbraken. Even uitleggen: wil je jezelf verplichten om één keer per dag het vuur aan te steken? tweemaal ??

Je tampon zal dus de calorieën moeten leveren die je nodig hebt om een ​​dag of een halve dag te verwarmen.

3) Eenmaal bepaald, moet de capaciteit van de haard van uw ketel overeenkomen met de opslagcapaciteit van uw buffer. Met andere woorden, als je aansteekt, kun je het vuur niet stoppen. Dus alle geproduceerde calorieën zullen in je buffer moeten "passen".

Dit is wat doorslaggevend is.

Het vermogen moet strikt genomen vooral gerelateerd zijn aan de capaciteit van uw wisselaars / circulatiepompen... (dit is om de in de haard geproduceerde calorieën af te voeren om te voorkomen dat de veiligheid in werking treedt). Je vermogen zal niet in verhouding staan ​​tot de behoeften van je huis, aangezien je je energie opslaat in een buffer...

Dat is het voor het principe. Daarna is het nodig en voldoende om te rekenen!!!
0 x
CHAMODO
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 25/10/09, 08:11

Re: ketel?




par CHAMODO » 26/10/09, 18:22

pipo schreef:Waarom een ​​cv-ketel en een vloerverwarming als je huis echt goed geïsoleerd is, dat hoeft allemaal niet, een goede kachel 2000 euro en alles is goed.

Ik heb een oud huis uit 1967 gerenoveerd dat destijds nooit af was, echt een "ruïne". Ik heb de muren en het dak behouden. Ik heb grote behoefte aan verwarming t.o.v. die van jullie dus vloerverwarming met 25 kw houtketel en 2 * 800 liter ballonnen. Autonomie toen het vorige week vroor 24 uur voor 85 m2 verwarmde vloer op de begane grond boven momenteel geen verwarming.


Het is waar, je hebt gelijk dat een kachel zou kunnen volstaan. Aan de andere kant wil ik wel het comfort van vloerverwarming.
Vandaar de investering...
0 x
Bruno
CHAMODO
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 25/10/09, 08:11




par CHAMODO » 26/10/09, 18:26

Did67 schreef:Een of twee principes:

1) Ontwerp uw systeem zo dat u uw houtblokken "helemaal" kunt vlammen. Anders wordt de verbranding "verstikt" door de regeling van de ketel en wordt het een ecologische ramp. Verre van "ecologisch" te zijn, wordt verwarming met hout dan een echte vervuiling (afgezien van het feit dat het CO²-neutraal is).

2) Bereken dus je buffer zodat deze voldoet aan de maximale behoefte (op het koudst) voor de duur tussen twee uitbraken. Even uitleggen: wil je jezelf verplichten om één keer per dag het vuur aan te steken? tweemaal ??

Je tampon zal dus de calorieën moeten leveren die je nodig hebt om een ​​dag of een halve dag te verwarmen.

3) Eenmaal bepaald, moet de capaciteit van de haard van uw ketel overeenkomen met de opslagcapaciteit van uw buffer. Met andere woorden, als je aansteekt, kun je het vuur niet stoppen. Dus alle geproduceerde calorieën zullen in je buffer moeten "passen".

Dit is wat doorslaggevend is.

Het vermogen moet strikt genomen vooral gerelateerd zijn aan de capaciteit van uw wisselaars / circulatiepompen... (dit is om de in de haard geproduceerde calorieën af te voeren om te voorkomen dat de veiligheid in werking treedt). Je vermogen zal niet in verhouding staan ​​tot de behoeften van je huis, aangezien je je energie opslaat in een buffer...

Dat is het voor het principe. Daarna is het nodig en voldoende om te rekenen!!!


Bedankt voor deze relevante info, dus ik zal berekenen ...
Ook bedankt dat je de tijd hebt genomen voor zo'n uitgebreide reactie.
0 x
Bruno
pipo
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 24/10/09, 14:01

hout ketel?




par pipo » 26/10/09, 20:05

Wat ik heb, vigas 25 kw, rustiek maar het draait, 20 kg hout voor 800 liter (standaard 1000 bij overmaat) die in 4 uur van 26° naar 76° gaan, autonomie met -2° 's nachts, 24 uur voor 130 vierkante meter woonoppervlak en 180 m2 op de grond - veel kruipen niet veel isolatie)

(2*800 liter buffer waarvan XNUMX met zonnewisselaar voor later, met de rest heb ik momenteel te veel werk)

Voor 135 m2 vloerverwarming zou ik mikken op 40 kw vermogen en minimaal 3000 liter buffer, dat is niet perse enorm en het geeft een goede beveiliging, je kunt er een hele lading hout in opslaan zonder risico op oververhitting.

Prijs op ebay (heb ik van dezelfde gekocht) 5900 euro incl.

Bon moed

PS Een belangrijk ding, het rookkanaal, minimaal 12 m in 180 mm om trek te hebben en een trekbegrenzer te plaatsen om niet te veel trek te hebben als het rookkanaal warm wordt. Het is geen Franse gewoonte om trekkingsmoderators in te stellen, maar het is wel handig!
0 x
CHAMODO
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 25/10/09, 08:11

Re: houtkachel?




par CHAMODO » 26/10/09, 21:12

pipo schreef:Wat ik heb, vigas 25 kw, rustiek maar het draait, 20 kg hout voor 800 liter (standaard 1000 bij overmaat) die in 4 uur van 26° naar 76° gaan, autonomie met -2° 's nachts, 24 uur voor 130 vierkante meter woonoppervlak en 180 m2 op de grond - veel kruipen niet veel isolatie)

(2*800 liter buffer waarvan XNUMX met zonnewisselaar voor later, met de rest heb ik momenteel te veel werk)

Voor 135 m2 vloerverwarming zou ik mikken op 40 kw vermogen en minimaal 3000 liter buffer, dat is niet perse enorm en het geeft een goede beveiliging, je kunt er een hele lading hout in opslaan zonder risico op oververhitting.

Prijs op ebay (heb ik van dezelfde gekocht) 5900 euro incl.

Bon moed

PS Een belangrijk ding, het rookkanaal, minimaal 12 m in 180 mm om trek te hebben en een trekbegrenzer te plaatsen om niet te veel trek te hebben als het rookkanaal warm wordt. Het is geen Franse gewoonte om trekkingsmoderators in te stellen, maar het is wel handig!


bedankt voor deze informatie, in het bijzonder de moderator van trekking die ik niet ken.
0 x
Bruno

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 263-gasten