waterkracht

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: hydro-elektriciteit




par Bardal » 24/03/19, 19:28

Ja, het bestaat en is zelfs zeer wijdverbreid, vooral voor verwarmingsinstallaties. Het valt nog te bezien of het goed is aangepast aan uw probleem.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: hydro-elektriciteit




par sicetaitsimple » 24/03/19, 19:43

Cyril333 schreef:Bedankt aan alle 2!
nog een vraag: is er een systeem om de stroom aan de uitlaat van de buis te regelen, op aanvraag? kan een magneetventiel min of meer automatisch worden geopend, afhankelijk van de vraag naar elektriciteit?


Ik weet niets van pico- of microturbines, maar het zou me zeer verbazen als er in vermogensregeling wordt voorzien (dit is natuurlijk het geval voor grote industriële turbines). Bovendien, behalve dat het een substantiële waterretentie heeft (vergeleken met de nominale stroom van de turbine), zie ik het nut er niet echt van in, je werkt met de waterstroom, wat je naar het oosten kunt turbinen en de rest gaat in overloop.
0 x
Cyril333
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 09/08/18, 18:56

Re: hydro-elektriciteit




par Cyril333 » 24/03/19, 22:25

De tank die als buffer fungeert, als bijvoorbeeld mijn turbine 1000 W genereert bij maximaal debiet, maar bij deze snelheid loopt de tank leeg in 2 uur terwijl de waterloop hem slechts in 5 of 10 uur vult, dan zou het interessant zijn om een ​​klep te hebben die automatisch beperkt het debiet wanneer de behoefte aan elektriciteit slechts 100 of 200 W is, het zou het beschikbare watervolume in de tank behouden... het zou opslag in batterijen en het opdrogen van de waterloop voorkomen.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: hydro-elektriciteit




par izentrop » 25/03/19, 00:05

Zo kunt u bijvoorbeeld een magneetventiel met vlotterschakelaar bestellen https://www.pompes-h2o.com/fr/251-inter ... a-flotteur
0 x
Cyril333
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 09/08/18, 18:56

Re: Hydro-elektriciteit




par Cyril333 » 25/03/19, 23:15

Bedankt izentrop, maar a priori is dit niet wat ik zoek: ik zou graag een klep willen die de stroom aan de inlaat van de turbine regelt, niet een systeem dat het legen van de tank stopt als het niveau te laag is.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Hydro-elektriciteit




par izentrop » 26/03/19, 08:09

Hallo,
Cyril333 schreef:Ik zou graag een klep willen die de stroom aan de inlaat van de turbine regelt
Dit veronderstelt dat het nominale vermogen van de turbine veel hoger is dan het maximale vraagvermogen. In dit geval hebben we voldoende sterke nieren om het overschot aan EDF door te verkopen.

Het systeem met de magneetklep is meer bedoeld voor een klein systeem dat accu's oplaadt, die ad hoc zorgen voor een hoger vermogen dan de capaciteit van de turbine.
Met 10 l/s kunnen we niet doen wat u wilt. : Wink:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hydro-elektriciteit




par dede2002 » 26/03/19, 17:51

Hallo,

Er is een mooie turbine voor een kleine installatie, het is de centripetale turbine of Francisturbine.

Het is een omgekeerde centrifugaalpomp, dus het debiet past zich aan de belasting aan, als de dynamo niet wordt belast, neemt het toerental toe en het "centrifugaalpomp" -effect verlaagt het debiet, zodra de dynamo erom vraagt, daalt het toerental en het koppel ( en output) neemt toe. Geen behoefte aan regulering, ik zag er een (heel oud) werken op 50Hz live. (off-grid)

het wordt op de bodem van een zwembad geïnstalleerd, er is geen grote druppel nodig.

Pas op dat u niet de hele stroom van de rivier gebruikt...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... is.svg.png
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektriciteit




par sicetaitsimple » 26/03/19, 19:05

dede2002 schreef:Het is een omgekeerde centrifugaalpomp, dus het debiet past zich aan de belasting aan, als de dynamo niet wordt belast, neemt het toerental toe en het "centrifugaalpomp" -effect verlaagt het debiet, zodra de dynamo erom vraagt, daalt het toerental en het koppel ( en output) neemt toe. Geen behoefte aan regulering, ik zag er een (heel oud) werken op 50Hz live. (off-grid)


Ik begreep je uitleg niet, sorry... Wat betekent "de snelheidstoename" of "het centrifugaalpompeffect"?

En "50Hz live "off-grid", zonder de noodzaak van regulering", daar heb je volgens mij slecht uitgelegd.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hydro-elektriciteit




par dede2002 » 27/03/19, 07:24

Hallo,

Maar ja, ik heb het goed begrepen, de turbine stond op de bodem van het bassin, met een verticale as en een grote houten katrol, die via een platte riem een ​​dynamo aandreef. Het toerental van de turbine stabiliseert dankzij de middelpuntvliedende kracht doordat het water van buiten naar binnen komt en door het midden weer naar buiten gaat.

Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik deze installatie zag, bij een imker in de Corbières. Hij gebruikte het voor zijn centrifuge en zijn tv 's avonds, anders had hij de EDF voor de rest.

Het had een handmatige klep om de installatie te stoppen of te starten.
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektriciteit




par sicetaitsimple » 27/03/19, 12:06

dede2002 schreef:Hallo,

Maar ja, ik heb het goed begrepen, de turbine stond op de bodem van het bassin, met een verticale as en een grote houten katrol, die via een platte riem een ​​dynamo aandreef. Het toerental van de turbine stabiliseert dankzij de middelpuntvliedende kracht doordat het water van buiten naar binnen komt en door het midden weer naar buiten gaat.

Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik deze installatie zag, bij een imker in de Corbières. Hij gebruikte het voor zijn centrifuge en zijn tv 's avonds, anders had hij de EDF voor de rest.

Het had een handmatige klep om de installatie te stoppen of te starten.


Nou, laten we zeggen... Het is oké als ik het niet begrijp.

Maar een hydraulische turbine die "afslaat" op een snelheid die het uiteindelijk mogelijk maakt om 50 Hz te produceren, ongeacht de vraag naar stroom, zonder gekoppeld te zijn aan het netwerk en zonder enige vorm van vermogensregeling, die de wetten van de mechanica van vloeistoffen tart, behalve om accepteer dat de 50Hz "tussen 45 en 55Hz" is (waarden ter illustratie), en nogmaals, het hangt af van het type belasting.

Nogmaals, geen probleem.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 343 gasten