geothermische warmtewisselaar

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Tvogel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 23/11/04, 14:15

geothermische warmtewisselaar




par Tvogel » 30/11/04, 11:00

Hallo, ik weet er niet veel van, maar ik zou graag een verwarmingssysteem willen bouwen met een sensor in de grond. Ik zag dat er geboord moest worden. maar als je al een put hebt, is het dan mogelijk om de "sonde" (de wisselaar) in de put te plaatsen?

Bedankt voor je lichten :D
0 x
Tvogel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 23/11/04, 14:15




par Tvogel » 29/12/05, 10:20

nou ik zie dat meer dan een jaar later mijn vraag onbeantwoord blijft : Cry:

Ik heb contact opgenomen met officiële installateurs, zij hebben ook niet geantwoord :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Misterloxo
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 480
Inschrijving: 10/02/03, 15:28
x 1




par Misterloxo » 29/12/05, 10:50

Ik geloof dat het heel goed mogelijk is.

Bovendien geloof ik dat André (grote chef van Pantone) die tekeer gaat op de forum heeft een vergelijkbaar systeem.

Heb ik het mis Andreas?
0 x
Leren ongehoorzaamheid is een lang proces. Het duurt een leven lang tot in de perfectie te bereiken. "Maurice Rajsfus
Te denken is om nee te zeggen. "Alain, filosoof
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 29/12/05, 16:11

Hallo,
Voor mij lees je niet alle berichten, ik heb mijn verwarmings- en airconditioningsysteem verschillende keren beschreven,
als ik tijd heb zal ik dit bericht opnieuw bekijken

In principe pomp ik water uit de grond in een geboorde put, de temperatuur is gemiddeld 10c tot 12c, het gaat door een warmtewisselaar, de freon 22 warmtepomp absorbeert de calorieën op dit water. (grote compressor 5pk) waterpomp 6pk
Dit afgekoelde water keert terug naar de grond onder het oppervlak van de vorst, of soms naar de afvoer wanneer de grond (de radiator die de grond is koelt vooral in het voorjaar af als de sneeuw smelt en bevriest het water uit de grond plaatselijk afkoelt)
in de zomer airconditioning en lever ik al mijn huishoudelijk warm water
dat zijn twee tanks van 60 gallon = 2 x 280 liter. In de grote hitte zorg ik voor te veel warm water dat ik moet afvoeren in het riool. Degenen die zwembaden hebben, het is perfect om op te warmen in het zwembad.

Andre
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 30/12/05, 05:22

Hallo
Ik heb mijn oude bericht gevonden

Ik verwarm en koel mijn huis sinds 1993 met een soortgelijk systeem en ik heb geen problemen gehad, behalve een klein freon 22-lek in een verbinding op een drukschakelaar.
In feite heb ik een oude lucht-water-warmtepomp gekocht ter grootte van een koelkast, de motor is van het merk Mamouthe van 5 pk, ik heb alles gereviseerd en ik heb een wisselaar geïnstalleerd om de warmwatertanks (2 van 60 imperial gallons) in de zomer te verwarmen als ik airconditioning doe. Op het niveau van het huis reed ik een punt van 2 inch, de grond is zanderig, de diepte is 18 voet en ik pomp water in het begin, de pomp van 1 pk leverde 7 gallon per uur nu het
geleverd 4,5 tot 5 gallon in de winter wordt het tangens omdat het water bij 9C binnenkomt en uit de wisselaar komt bij 4C. Het water aan het begin van de winter in november is het 11c als de grond bedekt is met sneeuw is het 12c het neemt geleidelijk af tot 9c in april, maar op dit moment kunnen we
gebruik het minder. (het is in de lente in mei dat het water op zijn koudst is)
Om het grondwaterpeil niet te verzwakken (hoewel het gigantisch lijkt)
Ik breng het koude water terug in een 4-inch plastic buis met zaagsneden op 30 meter afstand, en dat is niet genoeg, want bij erg koud weer
Januari-februari -25 en meer de machine werkt vaker waardoor het water in de aarde zakt naar 8 of 9 c dus ik moet terug
een week in het riool en de watertemperatuur stijgt naar 10c dus verplaats het retourwater zo ver mogelijk weg van het pomppunt.
Iets anders in de zomer als we in het begin airconditioning doen, heb ik niet nodig
om water te pompen gaat alle warmte in de warmwatertanks voor maximaal 45 tot 50c dan moet je het warme water evacueren en ik raad je aan om geen warm water terug te voeren naar de grond want na enige tijd kan de pomp het niet meer duw het hete water door de zaagsneden van de 4 inch pijp er zit een soort alg of modder in het gaas. Dus in de zomer sturen we warm water naar de oppervlakte of naar het riool maar pas op, sommige gemeentes accepteren dit niet, ook al is het schoon water.
De compressor verbruikt 25 ampère, de waterpomp 4,5 ampère, de ventilator 1,5 ampère en de kleine recirculatiepomp voor de warmwatertanks. In werkelijkheid verbruikt het hele systeem ongeveer 30 ampère onder 220 volt en hiermee verwarm ik mijn huis de hele winter door ( het is erg koud in Quebec en de stookperiode loopt van oktober tot april.
In het begin had ik zelfs in de winter warm water, het is winstgevend als het water uit het acqeduct erg koud is 5c is dat we het verhogen tot 35 tot 38c om vervolgens naar 50 55c te gaan, het is erg lang en het wordt niet langer winstgevend ik vind dat we een installatie hebben om water te verwarmen., aangezien de KW hier 6 cent kost, is het het niet waard, ik geef er de voorkeur aan om in de zomer warm water te maken als ik airconditioning heb, hoe dan ook, we eindigen met een teveel aan warm water dat moet afgevoerd worden naar het riool.
De nadelen, de ventilatie is lawaaierig, de machine draait 3 minuten en langer voordat warmte wordt gegenereerd, wat betekent dat als je een te gevoelige thermostaat hebt, de machine elke 10 minuten start en in de winter 6 minuten draait, om dit ongemak te corrigeren. een (timer) soort tijdrelais op de thermostaat toegevoegd, dat wil zeggen wanneer hij om warmte vraagt, vertraag ik het signaal met 30 minuten hierdoor varieert de temperatuur met plus of min 2 tot 3 graden, we wennen eraan . waar ik veel moeite mee had was het vinden van de juiste freonlading en het afstellen van de thermostatische kranen op de waterstroom. maar daar is de machine klaar.
Wees voorzichtig als je het over prestaties hebt. het is erg goed als het verschil groot is, dat wil zeggen dat de lucht in de kamer koud is, het presteert goed, maar als je het harder verwarmt, daalt het en varieert het volgens de druk van de freon die varieert met de temperatuur in samenvatting is delicaat om te reguleren, het is noodzakelijk om compromissen te sluiten de prestaties lopen van 3,5 naar 2 in vergelijking met de verbruikte kw. een eenvoudige indicatie is het meten van het water dat door de wisselaar stroomt met een meter en het meten van de inlaat- en uitlaattemperatuur, een eenvoudige berekening geeft ons de calorieën die uit het water worden teruggewonnen. Wees voorzichtig met het meten van het water na de pomp, want het wint 0,5 tot 0,8 graden als het door de pomp gaat.
Als er iemand is die meer specifieke details wil, laat ik het je weten.

Andre
0 x
Tvogel
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 23/11/04, 14:15




par Tvogel » 30/12/05, 09:08

Dankjewel André, ik snap niet alles als elektronica-ingenieur en niet als natuurkundige. als ik het goed begrijp, kun je een gebruikt koelsysteem en verwarmd water recupereren.
maar welk deel van de koude groep moet worden aangesloten op de geboorde put. en hoe je de verbinding maakt. als ik een eenvoudige slang met een pomp leg om het water op te pompen, op welke diepte moet de slang dan worden gelegd.

thuis (zuid Frankrijk, Montpellier) vriest het zelden en is de buitentemperatuur in de winter gemiddeld +5°C
Kan het systeem onder deze omstandigheden werken?
welke verwarmingstemperatuur krijg ik?

Is het mogelijk om het water dat uit het systeem komt terug te sturen naar de put zelf?

kunnen we water verwarmen om een ​​centrale verwarming te maken met een radiator?

zoals je kunt zien heb ik nog veel te leren : Wink:
0 x
christ59000
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 29/10/05, 21:40




par christ59000 » 30/12/05, 23:21

hallo, voor warmtepompverwarming in uw regio geen zorgen, met het nieuwe R410A-systeem kunnen we werken tot -20°c buiten, hoe warmer het buiten is, hoe beter het systeem verwarmt, dat is voor het luchtsysteem / lucht voor de buitenunit , als je de montage met de put wilt doen, is het zelfs nog beter omdat het water het hele jaar door een constante temperatuur heeft, dus een stabiel elektriciteitsverbruik, maar je hebt een lucht / waterwisselaar nodig die bestand is tegen verschillende aanvallen van corrosie. Het verbaast me dat geen vakman heeft u hierover kunnen informeren, de vraag naar aardwarmtepompen neemt steeds meer toe dus er zullen er vast wel een paar op uw afdeling zijn, voor het ambachtelijk monteren van de warmtepompwarmte heeft u kennis en apparatuur nodig alleen een persoon met kennis van kou kan je helpen
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 356-gasten