Sanitair warm water in de zomer: boiler of elektrisch?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
logredudon
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 08/11/08, 23:44

Sanitair warm water in de zomer: boiler of elektrisch?




par logredudon » 23/12/08, 11:52

Hallo,

Ik heb een Okofen-granulaatketel die ook sanitair warm water produceert. Mijn boiler is gemengd.
Wat adviseert u mij te doen bij mooi weer (dus de periode dat we niet meer verwarmen): warm water blijven produceren via de boiler of overstappen op elektriciteitsproductie?

Merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 23/12/08, 12:18

Dag

Om te kijken of je er ooit over hebt nagedacht:

Zonneboiler

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 23/12/08, 12:41

:pijl: Nou, de zonneboiler is nogal duur en onmogelijk af te schrijven, tenzij je er zo goed mogelijk over onderhandelt en hem zelf installeert... 8000€ in Frankrijk geïnstalleerd voor minder dan 200€ in China of Turkije, bijvoorbeeld... :onheil:

Ik stelde mij ook de vraag of het verstandiger was om in de zomer mijn gasboiler uit te zetten en de gasboiler (uit 1991) met waakvlam 24 uur per dag te vervangen door een goed geïsoleerde elektrische boiler... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 23/12/08, 12:56

hi Citro

Het is duidelijk dat het rendement op de investering van een kant-en-klare thermische zonne-installatie (zelfs CESI alleen) niet mogelijk is gezien de prijzen die vandaag de dag door professionals worden aangerekend.
Geef het de schuld aan subsidies of niet, de prijzen worden "opgeblazen" door installateurs, maar we mogen deze formule, die een reëel ecologisch belang heeft, niet ondermijnen (in tegenstelling tot sommige die onze energieafhankelijkheid van niet-hernieuwbare producten alleen maar vergroten)

Nu kunnen degenen die in een zonnige regio wonen, die handig en gemotiveerd zijn, heel goed zelf installeren, voor een budget dat niets te maken heeft met het hierboven genoemde (en dat ook heel anders is).

A+
0 x
logredudon
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 42
Inschrijving: 08/11/08, 23:44




par logredudon » 23/12/08, 13:49

Tegenwoordig rijmt ecologie inderdaad niet meer met economie.

Het is waar dat we er over 15 jaar misschien wel zullen zijn, maar voor de onmiddellijke aankoop komt dat neer op heel wat extra kosten.
Ik heb bijvoorbeeld een enkele muur laten bouwen (1e meerprijs), ik heb een pelletketel laten plaatsen (2e meerprijs) en ik had de zolder graag willen isoleren met houtwol, maar dat is 4 5 keer duurder dan glaswol !!!! En je moet de vakmensen vinden die het doen!!!
De zonneboiler heb ik ook over nagedacht, maar zoals gezegd is dat een meerprijs van € 8000,-.
En u krijgt de heffingskorting 1 of 2 jaar niet...

Dus voorlopig kan alleen Croesus zich het perfecte milieuvriendelijke huis veroorloven....

Anders, om terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag:
Ik heb een Okofen-granulaatketel die ook sanitair warm water produceert. Mijn boiler is gemengd.
Wat adviseert u mij te doen bij mooi weer (dus de periode dat we niet meer verwarmen): warm water blijven produceren via de boiler of overstappen op elektriciteitsproductie?


Merci.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 23/12/08, 14:12

Ik heb ook een okofen en 2 jaar geleden heb ik 2 keer per 15 dagen metingen gedaan: 15 dagen met de boiler op "elektrisch"; 15 dagen met de ketel door het pelletverbruik te meten (in de keteltrechters)
de enige onzekerheid in mijn meting was het werkelijke verbruik van warm water, omdat ik geen volumemeter op de boiler had. het is daarom een ​​schatting gezien het feit dat onze dagelijkse waterconsumptiegewoonten gedurende de twee periodes hetzelfde waren.

Kortom, ik zou de exacte resultaten moeten tevoorschijn halen, maar uit mijn geheugen was het energieverbruik ongeveer het dubbele van de door de ketel geproduceerde SWW. het is in feite noodzakelijk om naast het water in de tank ook het water in de ketel te verwarmen, en de thermische verliezen zijn groter.
aan de andere kant, omdat "pellet" kWh ongeveer half zo duur was als elektrische kWh buiten de piekuren, waren de uiteindelijke kosten ongeveer hetzelfde.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/12/08, 12:10

logredudon schreef:[kleur=rood]Ik heb een Okofen-ganulatieketel die ook warm water voor huishoudelijk gebruik produceert. Mijn boiler is gemengd.
Wat adviseert u mij te doen bij mooi weer (dus de periode dat we niet meer verwarmen): warm water blijven produceren via de boiler of overstappen op elektriciteitsproductie?

Merci.


Wat wil je dat we je vertellen????

Dirk stelde de vraag vanuit een energetisch perspectief.

Ik heb het emotioneel opgelost: ik heb een zonneboiler (had ik al). Winstgevendheid??? Ik hoop de investering over 15 jaar terug te verdienen, als ik geen pech krijg. Mijn schattingen na 4 jaar, gebaseerd op de meter van de regelkast en die van de circuitwatermeter bevestigen dit. Liever iets minder: tendens richting 12 jaar... bij stijgende energiekosten.

Maar ik beweer dat een douche met warm water op zonne-energie psychologisch beter is!!! Het simpele feit dat er geen ketel start, hmm, dat is goed!

Dus voor mij (maar dit geldt alleen voor mij) is de bevredigende combinatie pellets + zonne-energie. Maar je moet wel de facturen op één lijn kunnen brengen...

De oplossing die ik haat, omdat het semi-nucleair is, is pellets + elektrisch. Maar het is wel nodig als de begroting doorslaggevend is. Ik respecteer volledig iedereen die tegen mij zegt: ik kan het niet!!! (tenzij hij een fortuin uitgeeft aan exorbitante auto's zonder ooit de "winstgevendheid" van zijn auto in twijfel te trekken).

EN de vragende oplossing is alleen pellets. Twijfelachtig, want welke impact heeft dit op de levensduur van de ketel (door het starten). koude, dus passeren een condensatiefase voordat het lichaam warm genoeg is, een keer per dag) ??????? Zonder dit punt zou ik u adviseren om een ​​paar pellets te "verspillen"...

Je bent dus geen stap verder. Een compromis is altijd een persoonlijke keuze. Het is de keuze die u het minst slecht lijkt op het moment dat u hem maakt...

Ik heb het elders geschreven, ik herhaal: ik ben niet een van de ayatollahs hiervan (mensen voor wie er maar één oplossing is).

Uitvloeisel: als iemand uw vraag bevestigend en dwingend beantwoordt, controleer dan of hij/zij geen ayatollah van iets is.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 304-gasten