Vragen over zonne- en windregelaars

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/09/12, 12:55

Het is absurd om opnieuw uit te vinden wat algemeen bekend is, een realiteit die soms decennia heeft geduurd om ontdekt te worden.

De publicaties en de serieuze theorie zijn de samenvattingen van een veelvoud aan tests die door veel mensen zijn uitgevoerd.
En daarom, om dit soort serieuze theorie te verachten, is het om al dit werk uit het verleden te verachten en het is in feite om de beperkingen van de werkelijkheid te weigeren, om tijd te verspillen aan herhaalde mislukkingen.

Het is absurd om veel blinde tests, willekeurig, met veel mislukkingen, opnieuw uit te voeren, terwijl je alleen maar hoeft te lezen, te leren en te assimileren, wat vele anderen hebben ontdekt, al eerder geleden, dit in het lezen van toegankelijke literatuur nu veel gemakkelijker op internet dan 25 jaar geleden !!!

Dus om deze praktische kennis te verachten (en niet alleen theoretisch, zoals sommigen ten onrechte denken) is ineffectieve onzin die gedoemd is te mislukken.

Deze concrete werken uit het verleden aan mppt (zeer talrijk), tonen aan dat het voor een windturbine inconsequent is om een ​​mppt te kopen met een opzegtermijn zonder de minste precieze indicatie van de reguleringsmethode, een paar onbegrijpelijke aanpassingen zodra een vragen rijzen, zonder de minste mogelijkheid om de regeltijdconstanten aan te passen.

Dit probleem wordt geconstateerd bij serieuze tests op de Arrow Solar Energy Black 600 van de fabrikant:

https://www.econologie.info/share/partag ... 61Vx62.pdf

http://www.sepen-montplaisir.fr/index.p ... &Itemid=27

Het is verbazingwekkend dat deze fabrikant een windturbine ter beschikking stelt om te testen, zonder deze eerder getest te hebben met een goede regel- en regelmodule !!!

Aan / uit-regelmodus van deze machine, zodra de spanning of het vermogen van de generator de drempelwaarden overschrijdt, wordt de generator gedurende een cyclus van 3 tot 4 minuten kortgesloten. Als de uitschakelcyclus niet volledig een interval van 1 minuut beslaat, neemt het over dit interval verkregen gemiddelde vermogen een tussenwaarde aan, vandaar deze dunne wolk onder de dichte wolk.
Uit de dichte wolk wordt een synthetische vermogenscurve getrokken die het mogelijk maakt te berekenen wat de energieproductie zou zijn als de werking van de windturbine niet zou worden benadeeld door deze wijze van reguleren.


en de bouwer beweert te hebben opgelost door de regulator te veranderen, maar het geeft niets specifieks aan, alleen vaag, hoe dit probleem kan worden vermeden, zoals met name de juiste regelaar en zijn instellingen, wat betekent dat deze windturbine te vaak slechts 20 tot 25% van de energie geeft die door zijn verkoper, na de problemen van de regulering die constant op minuten heen en weer schommelt tussen mlarche en stop, en wat concreet de bewering van Chatelot16 bewijst dat een windturbine een regelaar mppt moet hebben die ervoor is ontworpen.

Beeld

Het is bijna verplicht om uw mppt te ontwerpen, gezien het ontbreken van een mppt-regulator met consistente en duidelijke instructies.
Het is voldoende om een ​​converter met DSP en een programma te bestellen.

lees ook:

http://www.sepen-montplaisir.fr/index.p ... &Itemid=64

Een dergelijke ontwikkeling zou des te gunstiger zijn omdat volgens veel experts sommige windturbines in ontwikkeling of al op de markt, grenzen aan de zwendel...
0 x
Ruthenian
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 02/11/05, 15:22




par Ruthenian » 29/09/12, 14:33

Op een aantal punten heeft Dedeleco deels gelijk.
Wat betreft de zwarte 600, het is waarschijnlijk waar dat de BR3-module defect was tijdens de SEPEN-testcampagne.
Op de installatie dat ik het zag werken, zag ik het in de veiligheidsmodus in automatische wind. Ik heb ook het maximale vermogen op de geregistreerde omvormer gelezen van 500 W. Dus het koppel moet het leveren. Voorwaardelijk te beschouwen omdat de installateur de Windmaster mogelijk 500 W heeft laten opladen voordat hij de machine installeerde.

Bij de mijne zag ik niet dat het in de veiligheidsmodus ging toen ik het testte, ik had waarschijnlijk de veiligheidsdrempel niet bereikt.
Ik ken veel voorwaardelijke maar hey ...

Dan begrijp ik volkomen dat de (serieuze) fabrikant ook niet teveel communiceert op straffe van het laten kopiëren van hun systeem.

Probeer scherpe gegevens op de handleiding van je auto te hebben, je hebt niets!

De mmpt zelf is de beste manier. Ik zal er later een doen als ik kan en als Dedeleco me veel informatie zal geven.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/09/12, 14:44

Dedeleco wil mij veel informatie geven.


Publicaties, artikelen op internet en elders, door te betalen voor recensies, is de informatie voor iedereen beschikbaar !!!

Ik heb er een klein deel van gemaakt.

Te veel geheimhouding jaagt klanten weg, uit angst voor oplichting, heel reëel !!!

En er is niets geheimzinnigs aan het doen van een correct reguleringsprogramma, gezien alle beschikbare informatie, behalve voor degenen die niet over een minimum aan kennis beschikken.
Het instellen van tijdconstante instellingen is de basis van elke regeling.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/09/12, 15:44

de fotovoltaïsche reageert onmiddellijk op de verlichting, de mppt kan zich snel aanpassen aan elke nieuwe lichtomstandigheid

met de windturbine is er de traagheid van de rotor tussen de wind en de elektriciteit om een ​​efficiënte MPPT te maken lijkt me moeilijk: het is nodig om te vereenvoudigen

de oplossing is een onafhankelijke anemometer, die de wind meet

deze windmeting geeft de optimale snelheid van de windturbine aan dankzij een voor eens en voor altijd te meten tabel of curve

als de wind verandert, moet de regelaar daarom het vermogen of de bedrijfsspanning veranderen om zo snel mogelijk de juiste snelheid te krijgen

Het kan zo zijn: wanneer de wind plotseling toeneemt, neemt het opgenomen vermogen af ​​om de snelheid te laten stijgen en vervolgens meer vermogen met de juiste snelheid terug te winnen ... terwijl als er niet deze tijdelijke vermogensdaling was geweest, de snelheid zou te langzaam toenemen en het ontvangen vermogen zou te laag blijven

de grote windturbines hebben allemaal hun kleine anemometer

als de windturbine een permanente magneet is, is er een constante verhouding tussen spanning en snelheid: daarom is het kiezen van de snelheid het kiezen van de spanning: het is daarom voldoende om een ​​PWM tussen de windturbine en de batterij te regelen, met een cyclische verhouding die alleen afhangt van de windsnelheid gemeten door de anemometer,

voordat je op zoek gaat naar een gecompliceerde curve, kan het eenvoudigweg de snelheid van de windturbine zijn die evenredig is met de snelheid van de anemometer tot een wind die het maximale vermogen geeft, en vervolgens de constante snelheid van de windturbine om breuk te voorkomen als de wind toeneemt ... of zelfs snelheid die afneemt als de wind toeneemt
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 30/09/12, 09:31

Bonjour à tous,

Wat me beangstigt, is dat we als voorbeeld een windturbinekit met netwerkinjectie nemen, die een Windmaster 500-omvormer bevat, om te generaliseren over de regeling van de rotorsnelheid.
Deze omvormer heeft geen MPPT-functie maar MPP. Er is geen tracker maar een simpele spanningswet U als functie van het vermogen P.
(niets te maken met een PID).
Hierover is een open onderwerp forum over de aan te passen curve-instelling. Een van mijn contacten heeft dit materiaal achter een 48V Futurenergy. Ik zal hem vragen wat hij daardoor krijgt.
Daarnaast heeft wat er in de beschrijving van de SEPEN gezegd wordt over het regelapparaat (alles of niets) alleen betrekking op de veiligheid bij overschrijding van het maximale vermogen, maar heeft niets te maken met de rotorsnelheid / vermogensregeling.
Nu bent u vrij om alles door elkaar te halen met veel links en eventuele conclusies te trekken die bij u passen.

Ik pretendeer niets uit te vinden, ik probeer gewoon het materiaal aan te passen voor mijn gebruik.
We zijn nog steeds vrij om te praten over wat we willen, om onze observaties te presenteren. Ik heb niets te verkopen en maak geen reclame voor materiaal. Als dat nu wat opblaast ...

Zeggen dat ik geluk heb, is geen wetenschappelijke benadering.

Om te reageren op Chatelot:

De traagheid van een windturbinerotor is op zich al een probleem. Als er extra turbulentie is door een slechte installatie, is het geen regelaar die iets zal herstellen, we zijn het eens.
Tijdens een windstoot (zoals bij een daling van de windsnelheid) verandert de invalshoek van het blad zeer snel.
Of de regeling nu wordt uitgevoerd door een systeem met variabele toonhoogte of door elektronica, als de traagheid van de rotor te groot is, kunnen we zo ver gaan als de aerodynamische blokkering (en omgekeerd in negatieve inval). Dit gebeurt bij een inval van 18 °, wat heel goed mogelijk is als de windsnelheid binnen enkele seconden verdubbelt.

de grote windturbines hebben allemaal hun kleine anemometer


Ik denk dat het kan worden gebruikt om windsnelheid vast te leggen, variabele toonhoogte of veiligheid te regelen.
Voor de kleine windturbine is het nodig om deze eenvoudiger en goedkoper te maken.

snelheid van de windturbine evenredig met de snelheid van de anemometer tot een wind die het maximale vermogen geeft


Het winbare vermogen volgt geen lineaire curve, maar een kubieke wet van de windsnelheid. Als de snelheid van de rotor is vastgelegd volgens een lineaire wet, komt men vrij vroeg op een blokkeerpunt aan dat precies overeenkomt met de maximale incidentie van de bladen, dus met de blokkering.
Ik geloof dat sommige fabrikanten dit principe gebruiken om het vermogen te beperken.

A+
0 x
Ruthenian
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 02/11/05, 15:22




par Ruthenian » 30/09/12, 10:26

lus schreef:Het winbare vermogen volgt geen lineaire curve, maar een kubieke wet van de windsnelheid. Als de snelheid van de rotor is vastgelegd volgens een lineaire wet, komt men vrij vroeg op een blokkeerpunt aan dat precies overeenkomt met de maximale incidentie van de bladen, dus met de blokkering.
Ik geloof dat sommige fabrikanten dit principe gebruiken om het vermogen te beperken.

A+


Dit is het geval met de zwarte 300, wat de fabrikant me vertelde.

Voor de rest klopt het dat we veel knutselen, maar het is juist omdat het een vaag gebied is en dat we onze machines niet 80 meter hoog of op een mediterraan strand op planten de sector Leucate bijvoorbeeld.

U moet de relatie kennen Rotatiesnelheid / Spanning / Windsnelheid om te kunnen proberen aanpassingen te maken. Ik had geen reactie van de fabrikant.

Bestaat de omvormer of regelaar zoals hierboven beschreven echt?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 30/09/12, 15:39

Helemaal eens met de verschillende fundamentele opmerkingen.

U moet de relatie kennen Rotatiesnelheid / Spanning / Windsnelheid om te kunnen proberen aanpassingen te maken. Ik had geen reactie van de fabrikant.


Dit wordt gemeten met een USB-recorder op een pc, tenminste van de spanning U, van de stroomuitgang I, als functie van de tijd, voor verschillende instellingen, onbelaste windturbine, met vaste of variabele belasting in stroom I (of weerstand) voor winden variabelen blijven niet smerig.
Statische en dynamische curven worden verkregen, van U voor I bij verschillende winden en voor langzame (hydrodynamisch evenwicht onder belasting) of zeer hoge variatiesnelheden van I (de tweede, windturbine op bijna vaste snelheid door inertie die het op snelheid houdt) .
Na aldus gemeten en geregistreerd te hebben statische en dynamische kenmerken van de windturbine in de verschillende winden (dit zonder de windsnelheid te meten, deze wordt beschreven door de spanning U0 onbelast bij I = 0, die als referentie dient in plaats van de windsnelheid), dan kan de regeling worden aangepast aan de windturbine, om het optimum te krijgen (van het verbeterde PID-type, anticiperend op de bekende traagheidstoekomst en rekening houdend met het verleden).

Er zijn programma's die dit automatisch kunnen doen, fuzzy logic en kunstmatige intelligentie (gebruikt in warmtepompen en airconditioning, zelfs niet duur), maar het kan met de hand worden gedaan op basis van deze echte U-kenmerken (U0, I, t inertiële dynamiek).

Met name bij min of meer constante wind, door I handmatig (reostaat) snel genoeg te variëren in vergelijking met de duur van de windstabiliteit, maar niet te snel in vergelijking met de traagheid van de windturbine (enkele seconden), verkrijgen we de curve van U en P evenwicht onder belasting van de windturbinefunctie van I, bij een gegeven wind gedefinieerd door de spanning U0 onbelast voor I = 0, het karakteristiek voor de windsnelheid, omdat de windturbine onbelast is een anemometer, met een enkele curve U0 of V windsnelheid (op ongeveer 10% gezien de resterende fluctuaties van de wind).
We meten de interne weerstand R van de generator en in korte tijd op vaste snelheid door traagheid van de windturbine U = U0f-RI De wet van Ohm voor het grootste deel (ook meetbaar met precisie), waardoor U de U0f-spanning kunt kennen gegeven door de windturbine voor een gegeven rotatiesnelheid (U0f kan worden gemeten op een bank die de generator draait, maar dit is niet nodig voor een regeling die de hydrodynamische respons van de windturbine heeft getabelleerd door U0-functie van U0f = U (U0, I, tlong = stationair) + RI)

We kennen dus de kenmerken van de windturbine, elektrisch, hydrodynamisch, dynamisch tussen t kort en t lang, die gaat van puur elektrisch (de wet van Ohm grofweg) naar hydrodynamische belasting, nodig om een ​​regeling uit te voeren die anticipeert op de effecten van inertie correct.

Dit type programma zou commercieel kunnen bestaan, en zo elk probleem en instabiliteit door op hol geslagen en vervolgens onnodige blokkering van de windturbine vermijden, ruim voor de echte veiligheidsdrempel.

Dit kan worden gedaan door puur een DSP-microprocessor te programmeren, vrij eenvoudig, de eigenschappen van de windturbine te meten en vervolgens de stroom of het vermogen van een regelaar of omzetter te regelen om het optimum op een stabiele manier te verkrijgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 01/10/12, 13:25

Dag

En te bedenken dat we bekritiseerd worden omdat we lauw water opnieuw proberen uit te vinden !!
Met de bovenstaande beschrijving zijn we verdomme bijna.

Het is een vergissing om te focussen op de traagheid van een rotor met een diameter van 2 meter.
Het duurt 2 tot 3 seconden om van 0 tot 250 tpm of tot 500 tpm te gaan.
Op een windturbine met een diameter van 70 meter duurt het enkele tientallen seconden om de rotor te lanceren.
Geen vergelijking mogelijk op het gebied van regulering tussen de 2 toepassingen.

Er zijn programma's die dit automatisch kunnen doen, fuzzy logic en kunstmatige intelligentie.


Een correcte regulateur heeft een fractie van een seconde nodig om corrigerende actie te initiëren, en het elektromagnetische effect van een verandering in spanning aan de ingang van de omzetter vertaalt zich onmiddellijk in een verandering in mechanisch koppel op de as. Je kunt duidelijk op mijn video zien dat er geen instabiliteit is.
De optimalisatiewet is hetzelfde voor alle horizontale as windturbines, simpelweg omdat het dezelfde aerodynamische wet is die van toepassing is op de optimale invalshoek van een blad.
De eigenschappen van de dynamo hebben hier niets mee te maken.

Ruthenian schreef:Dit is het geval met de zwarte 300, wat de fabrikant me vertelde.

Voor de rest klopt het dat we veel knutselen, maar het is juist omdat het een vaag gebied is en dat we onze machines niet 80 meter hoog of op een mediterraan strand op planten de sector Leucate bijvoorbeeld.

U moet de relatie kennen Rotatiesnelheid / Spanning / Windsnelheid om te kunnen proberen aanpassingen te maken. Ik had geen reactie van de fabrikant.

Bestaat de omvormer of regelaar zoals hierboven beschreven echt?


Degene die je de bouwer noemt, is de verkoper?
De fabrikant van de windturbine is niet dezelfde als de omvormer (Mastervolt). Is de compatibiliteit tussen de 2 gecontroleerd?

SMA heeft een windmaster-equivalent genaamd de Windyboy 1100LV.
Het is ook gebaseerd op een curve die is ingesteld door de installateur. Maar je hebt een speciaal zacht en koord nodig, dat is moeilijk te verkrijgen.

A+
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 01/10/12, 14:11

Het is duidelijk dat looping nooit een regeling heeft gehad die ontspoorde als gevolg van ongeschikte tijdconstanten.

De starttijd is een functie van de drijvende krachten, zoals voor een auto die in minder dan 100 seconde de 1 km / u haalt met een vliegtuigmotor erachter.
We kunnen dus langere tijden hebben om de stationaire toestand te bereiken, afhankelijk van de te meten krachten op de windturbine.

Gezond verstand advies dat niet is:
met de bovenstaande beschrijving zijn we dicht bij de eikel.

maar een eenvoudige manier om zeker uit de problemen te komen, in plaats van in het donker en gepolijst te blijven.

Ik kan er niets aan doen als sommige windturbines hebben met problemen, bijna oplichting !!

Alleen wetenschappelijke methoden stellen ons in staat te weten wat de bouwers en verkopers verbergen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
RV-P
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 158
Inschrijving: 27/09/12, 13:07
Plaats: Sainte-Marie (Réunion)
x 10




par RV-P » 01/10/12, 19:49

- Ik zie dat je "schaatst" over de kwestie van een regulator voor een windturbine ...
- U overweegt zelfs een op een microprocessor gebaseerde oplossing als die veel eenvoudiger is ... en efficiënter!
- Dus ik kom terug bij de eenvoud: een VERGELIJKER (ik had er al over gesproken in het onderwerp "Zelf gemodificeerde dynamo voor windturbine"):
Beeld
- Bovendien werkt dit type regelaar niet in alles of niets: het is PROGRESSIEF!
- Probeer het: het is goedkoop, gemakkelijk te maken en "het kan veel opleveren"!
0 x
Het is makkelijker om gewoon dingen ingewikkelder dan compliceren eenvoudige dingen te maken!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 331-gasten