Vragen over zonne- en windregelaars

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 06/10/09, 13:26

het enige probleem met deze "grid tie" -apparaten is dat het, in tegenstelling tot de VS, bij ons ten strengste verboden is om stroom in het netwerk te injecteren als je hiervoor geen specifiek contract hebt met een gecertificeerde installatie en geïnstalleerd door een professional.

ik denk ook dat ze zijn gekalibreerd voor 110V 60Hz
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 06/10/09, 13:42

Absoluut Dirk Pitt, de pijler van deze regeling is het automatisch stoppen van de injectie als het netwerk wordt onderbroken, zodat het personeel dat op het netwerk ingrijpt dat in alle veiligheid doet.
De reinheid van de geïnjecteerde stroom (spanning, golfvorm) is ook fundamenteel, evenals de werking van de differentiële stroomonderbreker (s).
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 06/10/09, 14:29

elephant schreef:Absoluut Dirk Pitt, de pijler van deze regeling is het automatisch stoppen van de injectie als het netwerk wordt onderbroken, zodat het personeel dat op het netwerk ingrijpt dat in alle veiligheid doet.
De reinheid van de geïnjecteerde stroom (spanning, golfvorm) is ook fundamenteel, evenals de werking van de differentiële stroomonderbreker (s).


Hallo olifant!

De automatische uitschakeling moet noodzakelijkerwijs worden gedaan, omdat het de frequentie is die het apparaat bedient, de spanning moet iets hoger zijn dan het netwerk.
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 06/10/09, 19:37

Looping, tegen welke prijs heb je je mppt gekregen? je vertelde het me, maar ik kan het me niet herinneren. Google geeft daarom alleen mppt-regelaars voor zonne-energie :x
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 07/10/09, 12:31

Dag

Reactie op Darwenn:

Een mppt-regelaar is relatief duur. Vooral voor het vermogen dat ons interesseert, het bereik van 500-1000W.
Ik stuur u in MP de link naar de fabrikant in Duitsland die deze aan mij heeft verstrekt.

Voor Dirk, Elephant en Alain:

In de beschrijving van het eerste product:

- Netgebonden - verkoop groene stroom rechtstreeks terug aan het net tegen een premiumtarief (afhankelijk van uw locatie)
- Maximum Power Point Tracking (MPPT) - optimaliseer het vermogen
- Plug and Play-ontwerp, gewoon aansluiten op een stopcontact (GFI), geen vaste bedrading
- Stapelbaar (parallel aansluiten voor hogere output)
- Eilandbeveiliging: de omvormer wordt uitgeschakeld tijdens stroomuitval.
- Eenvoudige en veilige installatie
- Bescherming tegen omgekeerde polariteit
- Genereert pure sinusgolf
- Constant uitgangsvermogen
- Lage vervorming op alle bereiken
- Sta verschillende arbeidsfactoren toe van belastingen


Er staat goed geschreven dat er een stroomstoring is als er geen netwerk is.
Over de kwaliteit van de rimpel wordt gespecificeerd dat het gaat om een ​​puur sinusvormig signaal, maar ik zie niet in hoe het anders zou kunnen zijn met een fasering op de golf van het netwerk.
Kan zo'n omvormer het signaal echt vervormen?
Ik herinner u eraan dat dit een model is dat rechtstreeks op een stopcontact van de installatie van het huis wordt aangesloten, de essentiële functie hiervan is om het verbruik aan de meter te "verlichten" en niet om de geproduceerde elektriciteit door te verkopen (in dit geval is een tweede teller nodig )
Zelfs als een overeenkomst ongetwijfeld verplicht is met EFRO, zie ik niet in welke regelgeving het gebruik van dit type apparaat zou kunnen verhinderen (zolang de veiligheid verzekerd is)

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 07/10/09, 15:01

Wat belangrijk is, is om een ​​conformiteitscertificaat te kunnen overleggen volgens de VDE 0126-1-1 norm.
Dit document is vereist door de erkende instantie die de ontvangst uitvoert
De panelen moeten voldoen aan IEC 61215

Als u uzelf wilt bevrijden van deze injectiecertificering, bent u burgerlijk EN strafrechtelijk aansprakelijk.

Vervang een apparaat van een gecertificeerde installatie door een niet-gecertificeerde: idem.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
zwaluwstaart
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 25/01/09, 00:11

MPPT voor windturbine?




par zwaluwstaart » 15/09/12, 17:34

hallo allemaal en looping,
na afronding van de zelfconstructie van een 24V / 1200W windturbine met variabele spoed en centrifugale regeling op gewicht, heb ik een 40A / 24V victron MPPT solar reg die ik wil aanpassen aan de windturbine.

zou deze regulator kunnen werken na rectificatie en filtering (condo) van de stroom geproduceerd door de generator ???

in feite, wat is het verschil tussen een zonne-mppt en een windreg mmpt (afgezien van het gelijkrichter / filtergedeelte en de lastafschakeling)?

bedankt voor je advies
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 15/09/12, 18:46

de mppt werkt met zonne-energie, aangezien de zon niet te snel van helderheid verandert en dat het zonnepaneel direct reageert op een stroomverandering: de mppt kan dus de stroom zoeken die het maximale vermogen geeft

met de windturbine is het ingewikkelder: als de mppt probeert de stroom te verhogen, zal het onmiddellijk het vermogen verhogen door de kinetische energie van de propeller op te nemen en te vertragen: de mppt zal geloven dat het een goede deal maakt en gaat door tot de windturbine is vastgelopen

het mppt-principe werkt niet: in plaats daarvan heb je een anemometer nodig die de windsnelheid meet, en een regeling die de optimale snelheid van de windturbine voor elke windsnelheid kent, of niet noodzakelijk de snelheid maar eenvoudiger de spanning

zonder anemometer is het ingewikkelder: de regelaar moet zeer intelligent zijn en bij alle windsnelheden precies alle eigenschappen van de windturbine kennen

het meten van de windsnelheid lijkt me gemakkelijker
0 x
zwaluwstaart
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 25/01/09, 00:11

windenergie mppt-regelaar




par zwaluwstaart » 24/09/12, 23:01

Hallo Chatelot
dank u voor de verduidelijking.
Het lijkt er echter op dat het MPPT-concept van toepassing is op een windturbine: http://www.schams-solar.de/download/WIN ... 500_EN.pdf
deze regelaar lijkt niet te zijn verslaafd aan een meting van de windsnelheid?

Nog een vraag: is er een risico op verbranding van de generator (permanente magneet) van een windturbine als deze leeg loopt (zonder belasting)?
de meningen over deze vraag zijn zeer tegenstrijdig
merci
zwaluwstaart
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10

Re: windenergie mppt-regelaar




par dedeleco » 24/09/12, 23:57

Swallowtail schreef:Hallo Chatelot
dank u voor de verduidelijking.
Het lijkt er echter op dat het MPPT-concept van toepassing is op een windturbine: http://www.schams-solar.de/download/WIN ... 500_EN.pdf
deze regelaar lijkt niet te zijn verslaafd aan een meting van de windsnelheid?

Nog een vraag: is er een risico op verbranding van de generator (permanente magneet) van een windturbine als deze leeg loopt (zonder belasting)?
de meningen over deze vraag zijn zeer tegenstrijdig
merci
zwaluwstaart


Chatelot vatte heel goed de vallen op, bijna oplichting van de totaal ontoereikende kennisgevingen van mmpt voor windturbines, die de reguleringsmethoden nooit nauwkeurig in hun details aangeven, met name de tijdconstanten van de mppt om zich aan te kunnen passen aan de traagheid die van de l 'windturbine.

Dit ernstige defect werd waargenomen in echte tests van windturbines op een link gepresenteerd op econology, die de output vernietigt.

Dit wordt bereikt door
gecontroleerde aanpassing (1x per seconde) van windgenerator en batterij
systeem.

is volstrekt onvoldoende informatie, want zoals Chatelot16 het beschrijft, als de mmpt blijkbaar het maximaal mogelijke elektrische vermogen te snel uit de windturbine haalt (om de seconde), wordt de windturbine met zijn traagheid geleidelijk te veel afgeremd, te veel vertraagd, totdat de mmpt zijn vraag naar stroom vermindert, op een windturbine bijna gestopt om hem te snel weer te laten starten !!!

De instructies moeten nauwkeurig specificeren met wiskundige methoden, dat de regeling zeer intelligent is, minutenlang de kenmerken van de windturbine meet bij verschillende snelheden voor verschillende winden (dubbele variabele parameters die conventionele regeling bijna onmogelijk maken, en het is zelfs noodzakelijk om daar de snelheid van windturbulentie aan toe te voegen die de eigenschappen van de windturbine sterk verandert, moet de mmpt bovendien de traagheidstijdconstanten van de windturbine meten, en ook de interne weerstand van de dynamo, die met V en I dit toelaat weten ongeveer de ledigingssnelheid en dus de windsnelheid, wat het maximale vermogen geeft dat de wind kan geven).
Regelgeving zonder goede tijdconstanten zijn vreselijke, echte oscillatoren, zelfs chaotisch.

Zo weinig kans dat het goed werkt, zolang de handleiding maar niet erg gedetailleerde informatie geeft over het interne programma van de mmt en wat het meet.

Geen belasting, geen stroom, maar bij maximale snelheid en maximale spanning verbranden we de spoelen niet (tenzij de isolatie van de draden niet bestand is tegen de maximale spanning, in feite onwaarschijnlijk, behalve bij wind die meer dan 300 tot 1000V geeft)
Maar als je te snel draait, zullen de messen met enorme g breken, zoals vaak gebeurt !!!
ivm de "belastingsweerstand" te zetten als de wind te hard is, ook bij een onbelaste accu, dat staat niet in de handleiding.
Logischerwijs is een aanvullende mechanische centrifugale drempelrem een ​​noodzakelijke beveiliging.
Dit is gezond verstand.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 224-gasten