Vragen over zonne- en windregelaars

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 05/10/09, 21:12

Maar auto-dynamo's hebben een ingebouwde regelaar, zo'n 50A, kan zo'n regelaar niet worden hersteld en werken voor een windturbine? .

Mijn generator kan tot 30v, 30A (onbelast) debiteren, in driefasige alternator zoals voor een auto-dynamo. Dus een dynamoregelaar werkt niet?
Dernière édition par darwenn de 05 / 10 / 09, 21: 18, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 05/10/09, 21:18

Het regelen van een goedkope lader kan niet eenvoudiger: de transformator is zo berekend dat zijn interne weerstand en zijn secundaire spanning al het werk doen voor , en de batterij zelf en de stroomonderbreker doen de rest.

In het begin pompt de batterij het maximum van wat de interne weerstand van de secundaire wikkeling toestaat en het opladen gebeurt met hoge stroom en lage spanning.
Naarmate de laadstroom afneemt, stijgt de spanning.

Als de batterij te groot of beschadigd is, doet de stroomonderbreker de rest : Cheesy: .
Dernière édition par olifant de 05 / 10 / 09, 22: 01, 1 keer bewerkt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 05/10/09, 21:20

Hoe zit het met een auto dynamo regulator? Is het hetzelfde principe? tenzij, veronderstel ik, het de opwindingsstroom is die op de regeling inspeelt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 05/10/09, 21:35

De regelaar van een autodynamo past alleen de bekrachtigingsstroom naar de rotor aan om te zorgen voor 14V aan de uitgang van de gelijkrichterbrug.
Als er veel vraag is, zorgt de tijdelijke spanningsdaling ervoor dat de regelaar meer stroom injecteert. Als de accu vol is of als de spanning stijgt, geldt het omgekeerde.
Bij een auto wordt aangenomen dat de mechanische aandrijving van de dynamo-as ​​grenzeloos is in vergelijking met het vermogen van de motor.
Bij een windturbine is het een ander verhaal.

Terugkomend op de windturbineregelaar (type Xantrex), deze moet bestand zijn tegen de hoge vermogens die nodig zijn om de windturbine veilig te maken. Maar dat heeft niets te maken met een optimalisatiefunctie zoals een mppt.

A+
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 05/10/09, 22:01

Darwenn

Zoals hierboven vermeld door ik weet niet meer wie, het verschil tussen windturbine en zonneregelaar is alleen het remmen van de windturbine om vernietiging door overmatige rotatie te voorkomen, dit kan heel goed worden gedaan door een rotatiesensor en enkele relais, op het niveau van de regeling is het hetzelfde behalve de regelaars die de spanning verhogen om het maximale uit de bron te halen en die over het algemeen op de Solar worden gebruikt.

De autoregelaar kan werken als hij wordt gebruikt met een rotatiesensor die de bladen remt als de rotatie te groot is, maar in jouw geval is het nutteloos omdat je een mechanische bevedering hebt die deze rol speelt, dus maak je geen zorgen. test je dynamoregelaar je zult zien of het werkt, anders gebruik je de uitgang van de diodebrug rechtstreeks op de accu's.
:?
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 05/10/09, 22:06

lus schreef:De regelaar van een autodynamo past alleen de bekrachtigingsstroom naar de rotor aan om te zorgen voor 14V aan de uitgang van de gelijkrichterbrug.
Als er veel vraag is, zorgt de tijdelijke spanningsdaling ervoor dat de regelaar meer stroom injecteert. Als de accu vol is of als de spanning stijgt, geldt het omgekeerde.
Bij een auto wordt aangenomen dat de mechanische aandrijving van de dynamo-as ​​grenzeloos is in vergelijking met het vermogen van de motor.
Bij een windturbine is het een ander verhaal.

Terugkomend op de windturbineregelaar (type Xantrex), deze moet bestand zijn tegen de hoge vermogens die nodig zijn om de windturbine veilig te maken. Maar dat heeft niets te maken met een optimalisatiefunctie zoals een mppt.

A+


Hallo lussen!


De regelaar op de dynamo van een auto heeft geen verbinding met de bekrachtiging omdat hij daar niet is aangesloten, althans niet bij alle die ik tot nu toe heb gezien.

Het probleem kan zich bevinden op het startniveau van de regelaar, die mogelijk een bepaalde spanning nodig heeft om te activeren, maar nog steeds moet zien, dit kan van model tot model verschillen.
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 05/10/09, 22:25

Bonsoir,

De regelaar op de dynamo van een auto heeft geen verbinding met de bekrachtiging omdat hij daar niet is aangesloten, althans niet bij alle die ik tot nu toe heb gezien.


Ik heb niets uitgevonden.
Voor de uitleg kijk een beetje, het is waar, je hoeft me niet te geloven.

De regelaar is het intelligente orgaan van de dynamo. Het probeert constant een stabiele spanning aan de dynamo-uitgang te behouden.
Hiervoor beheert het de excitatie van de rotor die zal werken op de spanningen tussen de fasen van de stator en dus opeenvolgend op de uitgangsspanning van de dynamo
Het is ook degene die laadfouten signaleert


bron

http://www.ccf-forum.org/fonctionnement ... t7467.html

Veel leesplezier

A+
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 05/10/09, 23:28

lus

Jammer dat je gelijk hebt!

Ik verwar de oude Dynamo's met de nieuwe!

Mijn excuses!

Maar ze werken als gelijkrichters.
:?
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 06/10/09, 04:33

Het is ook waar dat ik mijn bevedering op mijn windturbine heb (ik was het vergeten) en het werkt heel goed voor sterke windbescherming. Dus voorlopig in ieder geval, misschien kan ik mijn theorie in de praktijk proberen met een krachtigere zonneregelaar en de comparator op het relais, als het echt ging om de sterke wind in het geval van een opgeladen batterij waardoor de windturbine zou bezwijken overdrive, dan zal de bevedering werken en bovendien zou de uitgangsbelasting worden omgeleid naar een andere batterij of een weerstand en in het slechtste geval stop ik de windturbine volledig. Zelfs als het niet is geoptimaliseerd, zelfs als het tijdelijk niet ideaal is, kan ik altijd zien terwijl ik wacht op de aanschaf van een echte regelaar.

De mmpt eindelijk looping waarover je me vertelde, optimaliseert de prestaties van je windturbine om de beste prestaties te krijgen, toch? dus als ik het goed begrijp, vervangt het een regelaar of wordt het stroomopwaarts of stroomafwaarts van deze toegevoegd? Want als een mppt de prijs kost van een regelaar, wat is dan uiteindelijk de beste keuze?
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 06/10/09, 13:02

Bonjour à tous,

De mppt-functie is over het algemeen geïntegreerd in de regelaar, eindelijk voor degenen die ik ken.
Ik test momenteel mijn mppt-controller voor windturbines. Het was niet in orde en kwam gewoon terug naar mij.
De regelaar is een "buck" -model dat de ingangsspanning verlaagt naar de laadspanning van de batterij: u kunt kiezen uit 12, 24, 48V (ik zit in 12V zoals mijn dynamo)
Aan de andere kant, in spanning aan de ingang van de driefasige gelijkrichter, kan de dynamo tot 150V AC leveren!!
De mppt-software past deze spanning dus aan om het maximale vermogen uit de generator (hier de windturbine-dynamo) te halen
De functie "veiligheid" is een verbinding met een ontladingsweerstand, specifiek voor windregelaars.

Ik maak gebruik van dit onderwerp om u twee links naar nieuwe producten te geven. Als iemand het weet, zijn mening is welkom:

Een mini-netomvormer mppt rechtstreeks van een zonnebron

http://cgi.ebay.fr/Max-250W-Envirotechs ... .m20.l1116
http://cgi.ebay.fr/250W-GRID-TIE-INVERT ... -INVERTER-

nog sterker
Een mini-gridomvormer die kan worden aangesloten op een batterij
Precies het product waar ik al maanden naar op zoek was

http://cgi.ebay.fr/250W-GRID-TIE-INVERT ... 286.c0.m14

A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 280-gasten