Houtverbranding en fijnstof

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 01/08/09, 10:04

Hallo,
Onderstaande site vergelijkt de verbrandingsemissies van stookolie, gas, kolen en 3 manieren van verwarmen met hout:

http://www.ofme.org/bois-energie/interet.php[/ Quote]

Daarentegen is de CO2-balans nul als u uw hout koopt in een beheerd bos (één gekapte boom = één herplante boom); anders is het catastrofaal, erger dan stookolie
Helaas gaan we in bepaalde regio's van Frankrijk door met bezuinigen zonder herbeplanting, en dit is ook het geval in arme landen.

Wat mij betreft, ik verwarm mezelf uitsluitend met gas en ik heb een ecologische balans die hoger is dan die van 99% van de houtkachels om mij heen, omdat ik de herkomst van hun brandstof ken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 01/08/09, 10:19

jlt22 schreef:Helaas gaan we in bepaalde regio's van Frankrijk door met kappen zonder herbeplanting


Weet je dit zeker?

jlt22 schreef:Wat mij betreft, ik verwarm mezelf uitsluitend met gas en ik heb een ecologische balans die hoger is dan die van 99% van de houtkachels om mij heen, omdat ik de herkomst van hun brandstof ken.


Eh, wat betekent meer dan 99%? Waar is uw beoordeling op gebaseerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 01/08/09, 11:54

Christophe schreef:
jlt22 schreef:Helaas gaan we in bepaalde regio's van Frankrijk door met kappen zonder herbeplanting


Weet je dit zeker?

Eh, wat betekent meer dan 99%? Waar is uw beoordeling op gebaseerd?


Ja, in de Cotes d'Armor kopen mensen hun hout van de boer die de dijken verwijdert. Onlangs zag ik net twee kleine bossen die voor de landbouw werden gesloopt.

Er zijn bijna geen beheerde bossen en de bossen die wel worden beheerd, werken samen met de industrie voor hout.

We beginnen zuiveringsinstallaties te zien die zich verspreiden op gebieden met wilgenbomen, maar dit hout is bedoeld voor bepaalde stookruimten in openbare gebouwen.

Op bepaalde plaatsen in de buurt van rivieren proberen we bepaalde boeren over te halen om heggen te herstellen, dit gebeurt door het planten van heggen, er komt regelmatig een machine langs om pellets te maken, altijd voor ketels in openbare gebouwen of voor de boer, maar bij individuen is het nog steeds marginaal volgens een vriend die dit soort werk doet.
Het individu zit nog steeds vast aan zijn houtblok in zijn gesloten haard of kachel.

Tijdens de wegenreiniging door de DDE zie ik veel plekken waar hout wordt vermalen en in de talud wordt gegooid.

Het belangrijkste is om de isolatie te verbeteren en de verliezen te beperken, wat ik in eerste instantie beetje bij beetje probeer te doen.
Van een DPE uit 2007 die mij een verbruik van 15827 Kw gas/jaar beloofde, ben ik dit jaar zojuist gestegen naar 8756 kW,
3 weken geleden heb ik mijn 20 jaar oude dubbele beglazing (4x6x4) vervangen door 4x12x4 argon+ITR, en de afdichting van al mijn openingen herzien, ik hoop op een besparing van 1500 tot 2000 KW

Ik overweeg dan om te investeren in zonne-energie voor warm water, zie meer
0 x
boubka
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 950
Inschrijving: 10/08/07, 17:22
x 2




par boubka » 01/08/09, 12:13

jlt22 schreef:
Helaas gaan we in bepaalde regio's van Frankrijk door met kappen zonder herbeplanting


http://www.bois.com/mieux-connaitre/for ... progession
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 01/08/09, 12:39

Christophe schreef:Er zijn...katalysatoren gebaseerd op het principe van die van de auto (werkt goed als het warm is) die je bij de uitgang van de kachel plaatst.

Maar heel weinig gebruikt omdat:
a) ze werken alleen op deeltjes (misschien op CO?)
b) hun kosten mogen niet onbelangrijk zijn (hypothese)
c) ze worden vrij snel vies

P. Schutz had er destijds enkele gemonteerd, geloof ik...


Bestaat er niet al een functioneel systeem dat water in de uitlaatgassen van de houtverwarming spuit om een ​​deel van de deeltjes te agglomereren? Een systeem dat een groot deel van de waterdamp uit de verbranding condenseert... en heet water terugwint als regen (+ deeltjes / as). Een "beetje" zoals in het wisselaargedeelte op de uitlaat van de waterdamppomp bij de natte verbranding van Remi Guillet.

https://www.econologie.com/forums/combustion ... t5794.html
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 01/08/09, 12:50

jlt22 schreef:er vrijwel geen beheerd bos en degenen die voor hout in de industrie werken.


Dit is volkomen onjuist...een groot deel van de bossen wordt nu (en al heel lang) duurzaam beheerd en ook voor brandhout...

Verwar daarna kleine stukjes hout die om reden X of Y worden verwijderd niet met duurzaam bosbeheer... We moeten niet generaliseren!

Flytox Ik weet niets over het spuiten, maar het lijkt voor individuen erg ingewikkeld om te implementeren... om nog maar te zwijgen van het feit dat het de bistrage enorm zal bevorderen...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 01/08/09, 14:32

Het is waar dat de meeste bosgebieden worden beheerd... maar goed beheerd en duurzaam is minder zeker.
Net als in veel andere gebieden is het bos onderhevig aan de gevolgen van de mode en zijn er veel fouten gemaakt, waarvan de gevolgen pas na een soms behoorlijk lange tijd zichtbaar worden...
Ik kon talloze illustraties vinden, ik zou mezelf beperken tot het citeren van het nieuwste voorbeeld: het bos van Landes.

Drie belangrijke aspecten kenmerken dit bosmassief:
1- monospecifieke soorten (zeeden).
2 stands van gelijke leeftijd (van dezelfde leeftijd).
3-rijige standaards.
En raad eens, dit zijn de drie belangrijkste factoren die de windgevoeligheid verergeren... jammer, toch?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 01/08/09, 15:50

Dag
Christophe schreef:Er zijn...katalysatoren gebaseerd op het principe van die van de auto (werkt goed als het warm is) die je bij de uitgang van de kachel plaatst.

Maar heel weinig gebruikt omdat:
a) ze werken alleen op deeltjes (misschien op CO?)
b) hun kosten mogen niet onbelangrijk zijn (hypothese)
c) ze worden vrij snel vies

P. Schutz had er destijds enkele gemonteerd, geloof ik...


Ik heb er een op mijn langzame verbrandingskachel geïnstalleerd, de kosten zijn betaalbaar omdat maar heel weinig mensen het installeren en het ingewikkeld is om te beheren (ik heb het in de uitverkoop)

deze wordt direct bij de uitlaat van de kachelschoorsteen met een diameter van 8 cm geplaatst, een kubusvormige doos met daarin een keramische honingraat zoals bij de auto's, behalve dat er een bypass is met een handmatig luik om de haard te verlaten. Het mag alleen worden ingeschakeld als de schoorsteentemperatuur voldoende is.
het werkt niet goed met harsachtige materialen als de temperatuur daalt of als harsachtig hout niet erg droog is, waardoor de katalysator verstopt raakt.
Om deze reden hebben de meeste delen die met hout verwarmen een bypass.

Andre
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 31/10/13, 14:16

Opgraven om een ​​ander onderwerp niet te vervuilen.


jonule schreef:

waarom zou je een magnetron of een waterkoker gebruiken als er genoeg dood hout is en je alleen maar hoeft te bukken om deze NRJ-reep op te pakken, onschadelijk, net als de zon?


Ik antwoorde :

Want het verbranden van hout is verre van ongevaarlijk vanwege de schadelijke deeltjes die vrijkomen.


jonule schreef:

we zijn in 2013: de verbranding is sterk verbeterd?
de apparaten van vandaag zijn niet meer die van gisteren, open haarden hebben plaatsgemaakt voor goed ontworpen kachels.
daarnaast zijn er partikelfilters voor houtkachels, door ionisatie:
http://www.oekotube.ch/joomla/oekosolve/index.php/FR/

deze energie vereist natuurlijk wat meer moeite om het op te pikken, maar het is de meest betaalbare, toegankelijke, niet-radioactieve.

thuis is het dat of de olieketel: het vervuilt nog steeds +, stookolie is niet hernieuwbaar zoals hout.
altijd "bovendien", ben ik bezig met het plannen van zonneverwarming voor de tussenseizoenen lente/herfst, ik werd geïnspireerd door deze oplossing op de forum, vind ik een heel goed idee.

Gelukkig is wat vervuilt duur
0 x
Om te betogen.
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 31/10/13, 14:17

De verbranding is sterk verbeterd, maar de gebruikers zijn nog steeds dezelfde en zijn niet veranderd. Deeltjesfilters bestaan ​​niet.
0 x
Om te betogen.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 253-gasten