Vraag: probleem van oversized gegranuleerde boiler?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/08, 11:47

jc-tergal schreef:
stelt mij dezelfde vraag. Niet hoger omdat de kosten van raffinage, productieonderzoek, transport voor olie gigantisch zijn, maar het is zeker dat het helemaal niet zo neutraal is als de "commerciële" zeggen


Ik neem aan dat hij het had over de verbranding van afval dat niet verbrand kon worden...

Voor pellets is er niet veel discussie: tussen 3 - 4% en 12 - 15% van hun energiewaarde bestaat uit fossiele energie "stroomopwaarts/stroomafwaarts gebruikt" (transport, werking van fabrieken, enz...). Het grote verschil is of het drogen gebeurt met biomassa (steeds vaker - houtafval, schors niet bruikbaar voor pellets, pellets van slechte kwaliteit...) of olie/gas... Bijna alle "moderne" fabrieken (in Duitsland, Zwitserland...). .) gebruik biomassa om te drogen.

Voor olie, in catastrofale gevallen zoals olieschalie in Alberta (in Canada), is 1/3 gewoon ter plaatse om de schalie te verwarmen en de olie terug te winnen, die niet wordt getransporteerd of gedestilleerd! Ik heb geen maatstaven voor "normale" olie, maar al het onderzoek, tankers, raffinage, bulkvervoer, vervoer naar detailhandelaar, planetaire afstanden, ik zie niet in hoe het minder zou kunnen zijn, zelfs als de energiedichtheid ongeveer het dubbele is (maar afstanden 10, 15, 100 keer pls belangrijk!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/05/08, 11:56

toto65 schreef:super!


Voor Did67: de pallets behandeld met HT (56/30) zijn niet onverenigbaar met de norm. HT is hoge temperatuur, 56°C gedurende 30 minuten, geen product. De nagels, ze worden gescheiden bij de uitgang van de versnipperaar....


Ja.

Dat gezegd hebbende, heb ik verschillende keren verder gelezen forums (Duitstalige) problemen met metalen elementen in de as en "geklets" die pellets van gerecyclede pallets afraden.

Persoonlijk zou ik, als ik de keuze heb, tegen gelijkwaardige of zelfs bijna gesloten prijzen, pellets nemen die zijn gemaakt van zaagsel, van een fabrikant die wordt "gesteund" door een houtzagerij. Bij voorkeur naaldhout, energieker. Pallets zijn vaak naaldhout, maar ook licht hardhout (populier, enz...).

Dat is wat ik gedaan heb. Maar iedereen is vrij!!! Het is een markt.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 232-gasten