Vraag: probleem van oversized gegranuleerde boiler?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 22/05/08, 21:58

Hout
De pallets kunnen worden hergebruikt wanneer ze intact zijn, of worden gerepareerd wanneer slechts enkele elementen beschadigd zijn.
Als de reparatie ervan economisch niet meer rendabel is, blijven de pallets energierecupereerbaar in de houtketelruimten, na versnippering en ontijzering.
De kratten kunnen, na versnippering en ontijzering, gebruikt worden bij de vervaardiging van spaanplaten of na verpakking in chips in de houtenergiesector.

http://www2.ademe.fr/servlet/KBaseShow? ... atid=14743

hier is voor de bloedplaatjes, mijn vraag blijft voor de pellets
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 22/05/08, 22:59

oke ik heb mijn antwoord gevonden
http://www2.ademe.fr/servlet/getBin?nam ... 744957.pdf
voilà
dankzij meer
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 22/05/08, 23:01

0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 22/05/08, 23:19

: Lol:
In het Ademe-dossier is pagina 10 extra. Daarin staat dat het, afhankelijk van de behandeling van het hout, niet meer als brandstof mag worden gebruikt. In dit geval proberen we het als materiaal te recyclen en als dat niet lukt, doen we het verbrandt hem
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/05/08, 16:45

toto65 schreef:hello,
waar kunnen we de din+ standaard in het frans vinden?

Bijvoorbeeld: hout dat afkomstig is van HT-behandelde pallets, is dat goed of niet?
dank je wel meer


1) De belangrijkste niveaus voor een Din+ certificering zijn te vinden (in het Duits - maar de eenheden zetten je vrij gemakkelijk op weg) op de volgende site:

http://www.depv.de/holzpellets/pellets/normen/

2) Nee, geen pallets. Alleen "natuurlijk hout". Zelfs de additieven die binnen de door de norm aangegeven limieten worden getolereerd (zetmeel, enz.) moeten natuurlijk zijn ("niet chemisch getransformeerd").

Tussen ons, pellets van herverwerkte pallets, ik zou er geen kopen: behandelingsresten, risico op het vinden van resten van schroeven / nietjes...

3) Tot slot moet u langs een certificerende instantie die, naast de interne controles die door de fabrikant moeten worden uitgevoerd volgens een gedefinieerd proces met traceerbaarheid, minimaal één keer per jaar een onaangekondigde externe controle zal uitvoeren ( het principe is vergelijkbaar met dat van biologische landbouw, met een onafhankelijke certificeerder, betaald door de producent!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 23/05/08, 16:55

Philippe Schutt schreef:: Lol:
behandeling van het hout mag het niet meer als brandstof worden gebruikt. In dit geval proberen we het als materiaal te recyclen en als dat niet lukt, doen we het verbrandt hem


Dit is slechts schijnbaar tegenstrijdig. De verbranding gebeurt in een daarvoor ontworpen installatie, bij zeer hoge temperaturen, vaak met injectie van andere brandstoffen, met filters aan de uitlaat... Eindelijk, als het goed gebeurt... Wat dioxines in de omgeving niet verhindert !

Terwijl verbranding thuis een vuur is... Een pelletketel zit er een beetje tussenin: de verbranding is gecontroleerd, bij vrij hoge temperaturen, maar het is geen verbrandingsoven!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 23/05/08, 18:56

ja ... ik vermoed dat met de verschillende transporten en manipulaties die dit veroorzaakt, de uiteindelijke vervuiling nog hoger is ...
0 x
jc-Tergal
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 98
Inschrijving: 12/03/07, 00:53




par jc-Tergal » 23/05/08, 19:31

Philippe Schutt schreef:ja ... ik vermoed dat met de verschillende transporten en manipulaties die dit veroorzaakt, de uiteindelijke vervuiling nog hoger is ...


stelt mij dezelfde vraag. Niet hoger omdat de kosten van raffinage, productieonderzoek, transport voor olie gigantisch zijn, maar het is zeker dat het helemaal niet zo neutraal is als de "commerciële" zeggen
0 x
Avatar de l'utilisateur
toto65
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 490
Inschrijving: 30/11/06, 20:01




par toto65 » 23/05/08, 23:45

super!
dank je Philippe

Pellets mogen alleen worden gemaakt van onbehandeld hout of onbehandelde schors, ook met toevoeging van
hulp persmateriaal.
Zo zijn de volgende vreemde stoffen verboden:
- Houthoudend biocide of stambeschermend middel;
- lijmen en/of kunststoffen;
- Vernis en ander coatingmateriaal


Voor Did67: de pallets behandeld met HT (56/30) zijn niet onverenigbaar met de norm. HT is hoge temperatuur, 56°C gedurende 30 minuten, geen product. De nagels worden gescheiden bij de uitgang van de versnipperaar.
Aan de andere kant heb je geen agglomeraat nodig.
Het was maar een gedachte van mijn kant. Anders, aangezien het pallethout erg droog is, denk ik dat de pellets niet vasthouden en stof maken. En doei doei de norm...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 24/05/08, 08:49

toto65 schreef: Anders, aangezien het pallethout erg droog is, denk ik dat de pellets niet vasthouden en stof maken. En doei doei de norm...


Ik geloof niet. het lijkt mij dat het zaagsel wordt gedroogd VOORDAT het wordt ingedrukt. Over het algemeen zijn de pellets die stof maken ofwel licht (slecht geperst) of nat.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 142-gasten