Laat een ventilator draaien met de energie van een rivier

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
TomTom
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 19/06/09, 05:05

Laat een ventilator draaien met de energie van een rivier




par TomTom » 19/06/09, 05:39

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier, dus ik zal mezelf even voorstellen:
Mijn naam is Thomas en ik ben momenteel voor 1 maand in Vietnam (in Hanoi).

Ik vertrok met een vereniging van medische studenten die gezinnen helpen die in een sloppenwijk op huizen/boten aan de oevers van de Rode Rivier wonen.
Toen ze hoorden dat ik op de technische school zat (ook al begint het voor mij nog maar net), kwamen ze allemaal naar me toe en vroegen me of het ook mogelijk zou zijn:

- Van zet een ventilator aan met behulp van de energie van de rivier (er wonen veel jonge kinderen in deze sloppenwijk en een kleine ventilator zou geen overbodige luxe zijn)

- of laad een batterij op (het is te duur voor deze mensen om ze in de stad op te laden)

Het grote probleem is dat het budget hier heel erg klein is (ik zou bijna kunnen zeggen dat dat er niet is).
Ik ken de stroming van de rivier nog niet, maar ik zal proberen de kurktechniek te gebruiken (gezien in een ander onderwerp) en de oppervlakte te schatten.

Ik heb wel een paar ideeënschetsen maar eigenlijk nog niets concreets op dit moment.

gezien mijn budget dacht ik eerst aan een klein systeem watermolen met een verloopstuk (gerecyclede fiets) en tenslotte een dynamo (weer de fiets)
Als ik mij niet vergis levert een fietsdynamo continu 6V bij 0.5A?
Is dit genoeg om een ​​batterij op te laden of een ventilator aan te zetten? ( : Idee: Voor de ventilator zou wisselstroom beter zijn, toch? lol) in ieder geval met een dynamo zou ik geen enkel probleem hebben met de rotatiesnelheid...
Misschien meerdere molens parallel om de intensiteit te verhogen?

Anders is de grote passie van de Vietnamezen “motorfietsen”!
het is misschien mogelijk om een ​​dynamo te krijgen van een scooter in de buurt... maar ik kan me voorstellen dat de rotatiesnelheid voor een goede werking te hoog voor mij is...

Kleine verduidelijking, eigenlijk ben ik geen klusjesman... maar goed, ik zou dit in de buurt moeten kunnen vinden : Cheesy:


Denkt u dat dit een utopisch project is waarbij er misschien een manier is om iets te bereiken?

Dankjewel voor je antwoorden !
++
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 19/06/09, 08:56

Voor de fietsdynamo is het zo'n beetje: het is genoeg om 2 gloeilampen van stroom te voorzien. Om de rotatiesnelheid te kennen, aangezien de dynamo zijn beweging op de velg uitvoert, kunt u deze berekenen door de veronderstelde snelheid van de fiets, de omtrek van het wiel en de omtrek van het dynamowiel te kennen.

Ik zou graag een radermolen willen zien die bestaat uit twee fietswielen, verbonden door messen

Als je 12 volt nodig hebt, heeft het geen zin om de dynamo's in serie te zetten: deze is niet continu. Je moet de batterijen apart opladen en ze vervolgens in serie zetten.
Wees voorzichtig, je moet hem rechttrekken om hem op de batterijen aan te sluiten.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 19/06/09, 09:21

Misschien kun je ideeën opdoen met de post van Christophe op de trommel van de wasmachine als schoepenwiel: https://www.econologie.com/forums/tambour-de ... t6303.html

Er zijn altijd grondstoffen en ‘doe-het-zelvers’ die je hierbij helpen.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 19/06/09, 09:44

Ik denk eigenlijk dat in het geval van een rivier en een ontwikkelingsland de oplossing van de recyclingwasmachine op een drijver het meest geschikt is.

Nu is mijn “knutselen” nog niet klaar. Anders heb je ook dit: https://www.econologie.com/forums/une-micro- ... t6495.html (het idee is hetzelfde als dat van het machinetrommelwiel, maar de middelen zijn anders)
0 x
bebeours
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 08/03/06, 11:10




par bebeours » 19/06/09, 10:46

Een Canadese aquatische versie van de put zou de lucht effectiever kunnen verversen.
Als er golven zijn, kan deze ook als balg worden gebruikt.
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 19/06/09, 10:55

bebeours schreef:Een Canadese aquatische versie van de put zou de lucht effectiever kunnen verversen.
Als er golven zijn, kan deze ook als balg worden gebruikt.


Het is waar dat het een heel goed idee is.
Bovendien zou dit het voordeel hebben dat er geen sprake is van de dubbele transformatie van mechanische energie -> elektrische energie -> mechanische energie die een dynamo en ventilatoren met zich meebrengen.

Het begin van de "put" zou inderdaad kunnen bestaan ​​uit een boei die een systeem van mechanisch roterende schoepenwielen zou ondersteunen (kettingen, rondsels, tandwielen, enz.) en een ventilator die de lucht in de "put" zou duwen.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
bebeours
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 08/03/06, 11:10




par bebeours » 19/06/09, 12:12

Targol schreef:Het is waar dat het een heel goed idee is.

Ik had een goed idee! Ik had een goed idee! Ik had een goed idee! Ik had een goed idee! Ik had een goed idee!
Beeld
Wat betreft het sturen van de lucht in de pijp, dacht ik aan een vereenvoudigd oscillerend kolomsysteem of
van een balg die wordt aangedreven door het verschil in golfhoogte tussen twee punten.
Of, als het de stroom wil gebruiken, een kruk- en zuigersysteem. Zoals in onze oude smederijen, aangedreven door dierlijke kracht. Een turbine die rechtstreeks op het schoepenwiel is aangesloten, zou het systeem ook kunnen vereenvoudigen.

Of een boei die zichzelf zou aandraaien en lucht in de pijp zou sturen.
Of ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 19/06/09, 12:34

Als het alleen voor een ventilator is, dan zijn zonnepanelen het beste direct aangesloten!

Er is zon, hij warmt op en hij draait... die is er niet, hij verslijt niet! Japapluseenvoudig!
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 19/06/09, 12:41

Christophe schreef:Als het alleen voor een ventilator is, dan zijn zonnepanelen het beste direct aangesloten!

Er is zon, hij warmt op en hij draait... die is er niet, hij verslijt niet! Japapluseenvoudig!


Ja, behalve dat in de initiële specificaties voorgesteld door TomTom het feit staat dat het niets (of bijna niets) zou moeten kosten. PV valt buiten deze categorie.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 19/06/09, 12:44

Dat is waar, maar het kost niets... een schoepenrad, zelfs een gerecycled exemplaar, heeft wel een prijs!

Maar het is waar dat PV nog steeds de duurste is...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 241-gasten