The Black Dossier met de Green Energy Science and Life

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Marcel
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 22/12/04, 15:49
Plaats: 84




par Marcel » 22/03/08, 18:45

Chatham schreef:De ruimte die wordt ingenomen door de windturbines is onbebouwbaar, wat de exploitatie van het land beperkt tot landbouw... bovendien heb je voor elk onderhoud een toegangspad nodig dat ook de grond blokkeert... we zijn verre van een greep die beperkt is tot de basis...

Als het een woestijn is, is de voetafdruk nog minder een probleem. Ik heb het niet eens over offshore. Ten tweede zien niet alle windparken eruit als die in de Californische bergen. Ik zal je de toegangspaden besparen. De kleine konijnen hebben het recht om tussen de windturbines te rennen... we hoeven niet elke ruimte op de planeet te beschouwen als een economisch exploiteerbare zone. Soms loop ik rond, inactief, stil ... ja, ja ... ik heb zeker een buitenaardse oorsprong om te denken dat we lege ruimte op onze goede oude planeet kunnen achterlaten.
0 x
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40




par Chatham » 23/03/08, 09:45

We hadden het over windturbines in Frankrijk, niet in de woestijnen en in Frankrijk zijn de beschikbare oppervlakten schaars, vooral omdat onze bevolkingsdichtheid "iets" hoger is dan die van de VS...
In termen van economische exploitatie van elk stuk land, voor het geval u het niet weet, zijn veel landen niet langer zelfvoorzienend voor voedsel en vooral in Afrika dreigen wilde gebieden te verdwijnen, overbevolking en galopperende demografie zijn de oorzaak...
Beeld
0 x
Marcel
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 153
Inschrijving: 22/12/04, 15:49
Plaats: 84




par Marcel » 23/03/08, 11:31

Dat is precies wat ik denk dat het probleem niet in de energieproductie zit, maar aan de vraagzijde in een wereld waar we alleen maar denken aan het vergroten van de bevolking, wat de aard is van elke levende soort, maar voor de mens is het bovendien een goede manier om de groeigodin te voeden.
We besteden onze tijd aan het treuren over alle oorzaken van sterfte terwijl de bevolking niet stopt met groeien, er is een paradox.
Maar Christophe heeft gelijk, op de lange termijn, wanneer we de fossiele reserves hebben uitgeput, zal hernieuwbare energie 100% van het verbruik dekken (de behoeften zullen alleen worden gedekt tot het niveau van de productie). Het probleem is te weten in welke wereld onze kinderen zich dan zullen bevinden, een wereld waar de bevolking tevreden zal zijn met het aanbod, een wereld van energieoorlog, een wereld die altijd overbevolkt is, een wereld waar hongersnood en ziekte het aantal inwoners drastisch zullen beperken ...????????
Moeilijk te zien scenario.

Een ander probleem met windenergie is dat het alleen wordt beschouwd binnen een kader van economische energieconcurrentie (huidig) waar alleen grote windenergie zijn plaats vindt (en nog steeds). Maar wat gebeurt er met de energie van de wind in een wereld waar het aanbod schaarser wordt? In mijn streek (de Provence) wemelde het vroeger van de molens. Zullen ze later in een of andere vorm terugkeren? Kunnen we thuis energie opslaan? In dat geval zou de kleine windturbine onderdeel worden van de energiepuzzel.
Wat ik verwijt aan de scenario's die de journalisten maken, is niet te bedenken dat onze manier van benaderen van het probleem noodzakelijkerwijs zal veranderen in een samenleving die in de steek is gelaten door de feeën van fossiele energie.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 23/03/08, 19:29

De grote vraag is hoe een vervangende oplossing kan worden gevonden voor de huidige energieproductie. Zou het niet relevanter en eenvoudiger zijn om de vraag anders te stellen en niet langer te verwonderen commentaar maar pourquoi?
Bent u er vrij zeker van dat er een verband bestaat tussen energieverbruik en "levensstandaard"? Ik heb het over de levensstandaard en niet over het consumptieniveau, twee begrippen die meestal door elkaar worden gehaald.
Hoewel er niet zoiets bestaat als een perfecte samenleving die we letterlijk zouden kunnen nabootsen, zijn er voorbeelden van gemeenschappen met bijna nul energieverbruik en toch niet in bodemloze ellende. Natuurlijk zou in dit specifieke geval enige groei wenselijk zijn, zolang het maar aan bepaalde criteria voldoet en zou het mogelijk maken zich te bevrijden van bepaalde menselijk ondraaglijke beperkingen.
Gezien het enorme verschil tussen deze samenlevingen en de onze, denk ik dat we behoorlijk wat speelruimte hebben om onze eigen visie op onze toekomst te definiëren (mits we precies weten wat we willen!).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79358
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 23/06/08, 13:22

Nikkozzblu's reactie uploaden (jammer dat hij maar één keer naar voren kwam)

Overzicht: https://www.econologie.com/dossier-noir- ... -3842.html
Download compleet:
https://www.econologie.com/enr-droit-de- ... -3843.html

Ik heb ook enkele uittreksels op de eerste pagina's toegevoegd die de "toon" van het artikel geven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 26/04/10, 13:54

En we hebben het over dit bestand "Hernieuwbare energieën":

Volgens onderstaande studie zou 100% hernieuwbare energie in 2050 mogelijk zijn!
Dit is genoeg om dit oude debat nieuw leven in te blazen!

EREC-studie ...>
Volledig rapport ...>
bron ...>

Hier is het diagram dat de kern vormde van de reflectie en dat als enige de essentiële vragen op pragmatisch niveau samenvat:

Beeld

Het is duidelijk dat "haalbaarheid" alleen niet genoeg is!

De hele vraag is of op politiek niveau de druk sterk genoeg zal zijn om dingen te laten gebeuren.

Aangezien thermische zonne-energie de kern vormt van hernieuwbare energie, heb ik ook het gevoel dat...
... we zullen nog praten over de TREC (Transmediterrane samenwerking op het gebied van hernieuwbare energie) ...>
0 x
Avatar de l'utilisateur
Zorglub
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 501
Inschrijving: 24/11/09, 10:12




par Zorglub » 26/04/10, 16:48

Ik heb het S&V-artikel dat ik eruit moet halen om het opnieuw te lezen .....
en zie de evolutie van de feiten in relatie tot de geschriften
0 x
elke ochtend je naakt uitzien in een grote ijs na 3 minuten zult u zien dat uw huis en uw slechtste foto ......
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 26/04/10, 17:02

het artikel is 2 jaar oud, maar toch is de informatie volkomen onjuist, ze denken na over de toekomst op basis van het huidige tijdperk, wat een gebrek aan visie!
In 2050 (en misschien zeker hiervan forum zal er nog steeds zijn, hoop ik, om hiervan te getuigen) onze manier van leven zal zeker radicaal veranderd zijn (ten goede of ten kwade???).

Het is perfect mogelijk om 100% van onze behoeften te voorzien met hernieuwbare energiebronnen, daar bestaat geen twijfel over.
En dit zonder terug te keren naar de tijd van de grotten!

ps: we hadden een afspraak gemaakt over 40 jaar, zelfde dag, zelfde uren...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Rical
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 11/05/11, 10:10




par Rical » 24/10/12, 01:17

Hoe windturbines stiller maken?
* Bij de Bosuil http://fr.wikipedia.org/wiki/Chouette_hulotte zoals "bij de meeste uilen wordt de vlucht stil gemaakt door zijn zijdeachtige veren en door een rand van fijne baardjes die op de voorrand van de buitenste voorverkiezingen zijn geplaatst. »
* Voor de tuimelaar http://fr.wikipedia.org/wiki/Grand_dauphin "De huid van dolfijnen dempt waterturbulentie dankzij een alveolaire structuur en microvervormingen van het oppervlak"
* Zijn deze technieken getest op windturbines? Om lawaai te verminderen? Om de efficiëntie te verbeteren?
Zo nee, waar kunt u ze aanbieden?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/10/12, 01:49

Het is een heel goed complex idee, en het is noodzakelijk om er de vleermuizen aan toe te voegen met de zeer stille vlucht!!!

Maar er zijn zintuigen, zenuwen en spieren op elk stuk huid om de luidruchtige draaikolken te overstemmen en dit is erg moeilijk te kopiëren en te reproduceren op mesjes om soepel en gecontroleerd in vorm te zijn!!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 269-gasten