Schone energieopslag!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 01/09/12, 15:25

Overige informatie: de Duitsers, met enkele duizenden methaniserings-/warmtekrachtcentrales, beginnen zichzelf de vraag te stellen van het simpelweg opslaan van biomethaan: het verdubbelen van de methaanopslagcapaciteit; verdubbel de cogégroep: stop ermee tijdens consumptiedalingen; start beide groepen tijdens piekuren...

Dit brengt uiteraard een meerkost met zich mee, maar die lijkt mij niets te maken te hebben met de projecten waar we het hier over hebben:

- de levensduur van de twee groepen, die slechts de helft van de tijd draaien, wordt uiteraard verlengd

- de extra opslagtank is gemaakt van metselwerk / kunststof dekvloer: lange levensduur, weinig onderhoud...

De meerkosten zijn dus niet de som van de investeringen in deze extra apparatuur...

Op de lange termijn kunnen we ons een ‘intelligent’ beheer voorstellen: wanneer de PV op volle capaciteit produceert, ‘bevriezen’ de methaniseringsstations; wie zou het overnemen en 's nachts twee keer zoveel produceren, met een "bonus" op de huidige markt - dit is aanzienlijk meer waard op de spotmarkt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/09/12, 16:04

+1

Deze oplossing ligt voor de hand!

Op de lange termijn kost het verdubbelen van het vermogen van de generator niets, omdat elke generator minder lang draait en langer meegaat!

het opslaan van een paar uur methaan in een gashouder kost niet veel

en er is ook een manier om de productie van een methanisator te moduleren: als we het roeren stoppen, blijft het methaan opgelost en gaan de bacteriën slapen... als we het roeren opnieuw starten, gaat het gas weg!

dezelfde redenering kan worden gevolgd voor al het elektriciteitsverbruik, dat eenvoudig kan worden gewijzigd

de laatste warmtepomp kan gelijkwaardig zijn aan elektriciteitsopslag als deze start wanneer het netwerk uitvalt in plaats van op elk gewenst moment te starten
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 01/09/12, 18:17

chatelot16 schreef:
dezelfde redenering kan worden gevolgd voor al het elektriciteitsverbruik, dat eenvoudig kan worden gewijzigd

de laatste warmtepomp kan gelijkwaardig zijn aan elektriciteitsopslag als deze start wanneer het netwerk uitvalt in plaats van op elk gewenst moment te starten


1) Ja, met enige mentaliteitsverandering maar ook dagelijkse informatie op afroep, en ongetwijfeld een financiële prikkel, kan veel verbruik worden uitgesteld: de wasmachine, de vaatwasser (uitgesteld vertrek), maar ook diepvriezers: modern apparaten (A + of A ++ of A +++) zijn zo goed geïsoleerd dat ze tot 48 uur zonder stroom kunnen blijven, zodat u de hele nacht uw verkoudheid kunt "opladen"; en natuurlijk de elektrische auto...

Dit is het principe van het "nachttarief" of het wissen dat wordt beheerd met de Voltalis-box...

2) Nou, het GLB, ik ben minder fan van het idee: het is geen hernieuwbare elektriciteit; het is tijdens een koude periode, dus noodzakelijkerwijs met een meer aanhoudende vraag en uiteindelijk is de warmtepomp over het algemeen een pleister op een houten poot (waardoor de kosten van het verwarmingsverbruik worden verlaagd zonder het verbruik door isolatie te verminderen), zal het niet mogelijk zijn om lang uit te stellen tijd zonder dat het koud wordt...

Ik herinner me dus maar de helft!
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 01/09/12, 19:01

chatelot16 schreef:
moinsdewatt schreef:opslag door power batterij1 MW, voor het eiland Gran Canaria. Capaciteit van 3 MW.h

ENR: Gran Canaria verwerft een opslagsysteem van 1 MW (Li-ion).

31 augustus 2012 Enerzine

's Werelds toonaangevende ontwerp en fabrikant van industriële batterijen heeft gisteren plannen aangekondigd om een ​​lithium-ion (Li-ion) energieopslagsysteem op megawattschaal te leveren voor een van de eerste grootschalige elektriciteitsopslagprojecten in Europa.
Begin 2013 zal het volledig geïntegreerde opslagsysteem van Saft, dat drie uur lang één megawatt (MW) elektriciteit kan leveren, in gebruik worden genomen op het Spaanse eiland Gran Canaria als onderdeel van het STORE-project (Storage Technologies Of Reliable). Dit innovatieve project onder leiding van Endesa heeft tot doel aan te tonen dat energieopslag de integratie van hernieuwbare energieën – windenergie of fotovoltaïsche energie – binnen elektriciteitsnetwerken kan maximaliseren en de netwerkinfrastructuur kan optimaliseren.

Endesa, een dochteronderneming van de Enel-groep en de grootste elektriciteitsleverancier in Spanje, leidt dit project. 11 miljoen, gedeeltelijk gefinancierd door het Centrum voor de Ontwikkeling van Industriële Technologieën (CDTI) van het Spaanse Ministerie van Economie en Concurrentievermogen.

Beeld

.........................
Het systeem zal 3 MWh aan energie leveren, wat het mogelijk zal maken om de piekvraag van een onderstation af te vlakken en de intermitterende productie van windparken en fotovoltaïsche installaties te compenseren, terwijl het tegelijkertijd netwerkdiensten levert zoals controle van de frequentie en het netwerk. Spanning.

......................

http://www.enerzine.com/15/14327+enr--- ... -ion+.html



3 MW x 3 uur = 9 MWh

11Meuro / 9MWh = 1,2 euro/Wh


vergelijking met een gewone accu van 80 euro 12V 100Ah

12 V x 100 Ah = 1200 Wh
80 euro / 1200Wh = 0,066 euro / Wh

dus loodzuurbatterijen zijn niet duur vergeleken met het vorige project

blijft de prijs van de converter om de 50Hz te maken

11Meuro / 3MW = 3,6 euro/W

kleine omvormer 100euro voor 500W dus 0,2 euro/W

dus hun 11Meuro-ding is geen prestatie! we kunnen hetzelfde doen en ik denk zelfs goedkoper zonder iets uit te vinden


:?
waarom vermenigvuldig je met 3?

In het artikel wordt gesproken over 1 MW gedurende 3 uur, wat overeenkomt met 3 MW.h zoals vermeld in het artikel.
Dus waar komt je x3 vandaan?

Voor mij is het 3MW.h aan capaciteit voor het duizelingwekkende bedrag van €11 miljoen.
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 01/09/12, 19:59

Een loodzuuraccu, een vliegwiel of waterstof zullen in ieder geval duurder zijn en een lager rendement hebben dan een stap op zee zoals ik in mijn vorige post heb laten zien is het rendement van het systeem ongeveer 80% en wordt een dam voor lange tijd gebouwd. tijd is een motorgenerator goedkoop en duurzaam. Een stap op zee wellicht naast de windturbines.
We zouden variaties kunnen vinden: op de top van een klif in een afgelegen gebied, in een grot of een mijn zoals de Duitsers plannen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 02/09/12, 11:29

chatelot16 schreef:3 MW x 3 uur = 9 MWh
11Meuro / 9MWh = 1,2 euro/Wh
Er wordt duidelijk aangegeven 1MW voor 3 uur of 3MWh en niet 9MWh. :?
chatelot16 schreef:vergelijking met een gewone accu van 80 euro 12V 100Ah
Vergelijk het met een autoaccu, onbruikbaar voor dit gebruik... Een loodaccu kost twee keer zoveel (ongeveer € 200,-).
chatelot16 schreef:12 V x 100 Ah = 1200 Wh
80 euro / 1200Wh = 0,066 euro / Wh
Ik corrigeer daarom: 200€ / 1200Wh = 0,16 €/Wh of liever 166€/kWh.
Maar ze zullen ongeveer 8 keer vervangen moeten worden (materiaalkosten plus onderhouds- en logistieke kosten, enz.) voordat ze het lithium hebben vervangen...
Of 166 x 8 = 1333€ als een Chinese lithiumbatterij 3 tot 4 keer goedkoper is...
chatelot16 schreef:dus loodzuurbatterijen zijn niet duur vergeleken met het vorige project
Ja, maar ze hebben slechts een levensduur van 300 tot 500 cycli, vergeleken met 3000 tot 4000 levenscycli voor lithium. :?
Ik heb het niet eens over hun massa, die het gebruik ervan in containers zou verbieden.
De standaard maximale massa van een container staat slechts 22 ton laadvermogen toe, dit vermindert de volumecapaciteit aanzienlijk omdat we het standaardvolume van de TC niet verkleinen terwijl de massa maximaal is.
chatelot16 schreef:blijft de prijs van de converter om de 50Hz te maken
11Meuro / 3MW = 3,6 euro/W
Zo kunnen we niet vergelijken. Zelfs voor een GRID TIE CONVERTER die thuis wordt geïnstalleerd, is de prijs niet beperkt tot het apparaat...

Hier hebben we de prijs van de container, batterijen, converters, thermische regeling, telemetrie/beheer op afstand, alle integratie/engineering...
chatelot16 schreef:kleine omvormer 100euro voor 500W dus 0,2 euro/W
Zo'n omvormer wordt soms niet eens geventileerd... en gegarandeerd tot falen...
chatelot16 schreef:dus hun 11Meuro-ding is geen prestatie! we kunnen hetzelfde doen en ik denk zelfs goedkoper zonder iets uit te vinden
Ik heb nergens gehoord dat dit een prestatie is. :?
Dit is een krachtig product dat met uitgebreide technische middelen is ontworpen door een ZEER GERENOMENEERD bedrijf, vooral in de luchtvaart en ruimtevaart.
De prijs per kWh opslag vertegenwoordigt slechts tien keer de prijs van alleen al Chinese lithiumbatterijen, terwijl we hier het ultieme hebben van een Frans bedrijf.
Momenteel vertegenwoordigt alleen elektronisch batterijbeheer (exclusief airconditioning) al 30% extra kosten.
Ik vind het ZEER COMPETITIEF. : Mrgreen:

Deze systemen hebben een echte toekomst als verlengstuk van de ontwikkeling van ENR.
Ze zullen samenwerken met traagheids-, gesmolten-zout-chemische en verschillende thermische opslagsystemen, enz. Afhankelijk van de grootte en aard van de installaties.

We bevinden ons hier op een eilandapplicatie waar ze zeer relevant zijn.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 02/09/12, 13:50

Citro schreef:
chatelot16 schreef:3 MW x 3 uur = 9 MWh
11Meuro / 9MWh = 1,2 euro/Wh
Er wordt duidelijk aangegeven 1MW voor 3 uur of 3MWh en niet 9MWh. :? ......


Ja, er zijn twee van ons die kunnen lezen, zo lijkt het.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 02/09/12, 15:20

Citro schreef:
We bevinden ons hier op een eilandapplicatie waar ze zeer relevant zijn.


Ik denk dat dat belangrijk is!

De draad is "generalistisch" (opslag van elektriciteit van ENR); het is legitiem om de “haalbaarheid” in twijfel te trekken in de zin van “is dit een oplossing die op grote schaal kan worden gegeneraliseerd?”

De vergelijking met loodbatterijen, of andere lithiumbatterijen of wat dan ook, is slechts elementair.

Als loodopslag niet ‘financieerbaar’ is, bewijst het feit dat het niet duurder is niets.

Afgezien uiteraard van bijzondere situaties: eilanden, geïsoleerde huizen of routes vanaf een andere bron zouden "nog duurder" zijn!

Aangezien het debat niet hetzelfde is voor een elektrische auto, omdat we deze gaan vergelijken met benzine...

Kortom, iedereen heeft wel een beetje gelijk... Alleen de invalshoek is niet hetzelfde!

Wat mij betreft denk ik niet dat dit de manier is waarop we, zelfs met de gecorrigeerde berekeningen, 's nachts op grote schaal hernieuwbare zonne-energie gaan gebruiken (continentaal Europa).

Omdat je de productiekosten erbij moet optellen!!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 03/09/12, 09:04

Did67 schreef:Wat mij betreft denk ik niet dat dit de manier is waarop we, zelfs met de gecorrigeerde berekeningen, 's nachts op grote schaal hernieuwbare zonne-energie gaan gebruiken (continentaal Europa).

Omdat je de productiekosten erbij moet optellen!!!!
Dit is niet mijn mening. :?
- De kosten van fossiele brandstoffen, inclusief kernenergie, worden grotendeels ondergewaardeerd en vertekend door verschillende kosten waarmee (opzettelijk) geen rekening wordt gehouden (kosten voor de ontmanteling van kerncentrales, tekort op de handelsbalans voor de invoer van energiematerialen, enz.)

- De productiekosten van hernieuwbare energiebronnen zijn infrastructuur- en onderhoudskosten, zeker hoog, maar verstoken van het brandstofaankoopbudget...

Ten slotte zijn fotovoltaïsche energie, windenergie en thermische zonne-energie INTERMITTENTE energieën. Opslag is essentieel om deze hulpbronnen dag en nacht goed te kunnen benutten.

Deze week hoorde ik op de radio a :onheil: anti-wind/pro-nucleaire lobbyist die zei dat windenergie niet levensvatbaar was en dat deze gestopt moest worden omdat deze met tussenpozen plaatsvond.
:x

Dit is waar, maar het omgekeerde geldt ook voor kernenergie DIE NIET MODULAIR IS (het hydraulische systeem dat we starten versnelt en stopt van begin tot eind en is de kampioen van flexibiliteit, en kernenergie is degene die de grootste traagheid heeft) en die voor deze reden is niet in staat te reageren op de wisselvalligheid van de consumptie. :!:

De oplossing voor deze 2 problemen is daarom:
- 1 Door het wereldwijd onderling verbonden netwerk, het SMART GRID.
- 2 Door opslag op alle schalen en in zijn vormen, ook in elektrische voertuigen.
- 3 Door een drastische jacht op verspilling, wat het eerste punt is in volgorde van belangrijkheid.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79314
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 03/09/12, 11:32

Did67 schreef:Overige informatie: de Duitsers, met enkele duizenden methaniserings-/warmtekrachtcentrales, beginnen zichzelf de vraag te stellen van het simpelweg opslaan van biomethaan: het verdubbelen van de methaanopslagcapaciteit; verdubbel de cogégroep: stop ermee tijdens consumptiedalingen; start beide groepen tijdens piekuren...
(...)


Absoluut, er is zelfs een onderwerp gewijd aan deze methode: https://www.econologie.com/forums/la-methani ... 11782.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 311-gasten