12V kleine hydro-elektrische turbine op een rivier

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 15/09/08, 15:36

renaud67 schreef:Hallo,
Ik heb deze plek al ergens vastgezet maar niet gevonden
http://www.moreau-fr.net/proto/turbine/index.html
voilà
goede prestatie ...

:pijl: Hallo,
Deze turbine is in dit geval niet geschikt.
Je hebt druk nodig, dus hoogte... :?
Anders is het een prachtig beest. :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 16/09/08, 12:39

+1 met de Juste...hoewel...met 2 m water zou het best kunnen denk ik.

Boblamouche schreef:Uw schatting lijkt erg realistisch. Maar kunnen we de radius van het wiel, bijvoorbeeld 30cm, niet verhogen om het koppel en dus het vermogen te vergroten?


Ik ben geen expert, maar ik zou nee zeggen: het is de snelheid van de stroom en de straal die de rotatiesnelheid van het wiel bepalen. Als je de radius te veel vergroot, zal de rotatiesnelheid van het wiel te laag zijn en het tegenkoppel te hoog om te starten en vergeet niet dat de dynamo met een minimale snelheid moet draaien om = koppelingen te produceren!
0 x
Boblamouche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 07/09/08, 11:29
Plaats: Ardeche




par Boblamouche » 26/10/08, 22:53

Bonjour!
Ik kom terug om over mijn kleine turbine te praten:

Ik heb vanmiddag de dynamo laten draaien. het levert een goede stroom (ik heb een test gedaan met een belasting van 75 W) aan de andere kant is het erg oud en vooral versleten. Hij komt uit een 2cv.
Dus ik heb wat berekeningen gemaakt met een dynamo-efficiëntie van 0,4 volgens wat ik hier en daar las en na een revisie (lagers vervangen...)
(als mij in de klas wordt verteld dat een synchrone rond de 0,95 is ... nou, het zijn ook niet dezelfde krachten.).

Ik werk aan een nuttig vermogen van 50W, om mijn batterij op te laden als ik hem niet gebruik.

Met een zelfgemaakte tandwiel-ketting verloopstuk die ik schat op 0,6 (inclusief lagerwrijving) kom ik uit op een theoretisch rendement van mijn installatie van... 0,24. Niets om op te staan ​​in de ochtend.

Ik nam de berekeningen van Christophe (zie in dit onderwerp) en met een wiel met dezelfde diameter en een snelheid van 5 km/u moet ik een ondergedompeld oppervlak van 300 cm² vasthouden... voor ongeveer 208 W aan energie.

De oplossing die ik voor ogen heb: 3 schoepenwielen van 20cm met een oppervlak van 10*10 ondergedompeld. Allemaal op dezelfde as: een grote zware stalen staaf om een ​​traagheidseffect te hebben. ondersteund door wentellagers aan elke kant.
Het systeem moet dus handmatig opgestart worden, maar dat is geen probleem.

Wat denk jij?

Prettige avond
Bob

PS: Als je geïnteresseerd bent, zal ik proberen je de voortgang van mijn werk te laten zien. Maar aangezien ik haar wil laten lopen voor de zomer, heb ik geen haast. 8)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 26/10/08, 23:15

Oh leuk je weer te zien!

300 cm² is niet zo groot voor een enkel schoepenrad!

Het is slechts 30 cm * 10 cm ondergedompeld mes...

Voor mij zal het makkelijker zijn om een ​​grote te maken dan 3 kleine...

Ik begon "de mijne" maar heel langzaam zoals jij:
https://www.econologie.com/forums/tambour-de ... t6303.html
0 x
Boblamouche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 07/09/08, 11:29
Plaats: Ardeche




par Boblamouche » 27/10/08, 10:43

Heel interessant jouw project!
Voor de schoepenrad(en) zie ik dat je een wasmachinetrommel gebruikt. Van mijn kant dacht ik eraan om twee houten platen in een cirkel te zagen, groeven te maken met een frees erin, die als ondersteuning voor mijn messen zou dienen. alles wordt bij elkaar gehouden door draadstangen.

Het probleem is dat ik niet weet of rechte messen effectief zijn of dat ik er niet aan moet denken om met gebogen messen te werken.
0 x
Boblamouche
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 07/09/08, 11:29
Plaats: Ardeche




par Boblamouche » 24/12/08, 22:35

Hallo en fijne feestdagen!

Terwijl de familie bezig is met de voorbereidingen voor de feestdagen, ben ik begonnen met het bouwen van een prototype.
Ik zag dat Christophe zijn project vooruit had geholpen: https://www.econologie.com/forums/tambour-de ... t6303.html

Zelf bleef ik bij hetzelfde idee: een klassiek scheprad met 8 rechte bladen. aan de andere kant heb ik het oppervlak van de bladen vergroot van 300 naar 500 cm² in de hoop meer kracht terug te winnen.
Ik heb het overdag volledig in hout gebouwd (dus behoorlijk zwaar). Ik hoef alleen de as te passeren en het op lagers te monteren om te proberen het een beetje in evenwicht te houden.

hier is het monster:

Beeld

Beeld

Beeld

De diameter is 60 cm en de messen zijn 50 * 10 cm.
De as moet een diameter van 3 cm hebben (een buis dus) met aan het eind een verhouding tandwiel/fietsketting die ik nog niet heb berekend, ik wacht om snelheidstests met het wiel te doen.
Deze huisverkleiner zal een 2cv-dynamo geven die me (hoop ik) ongeveer 60/70w nuttig vermogen zal geven bij 12V DC.

Ik herinner je eraan dat het doel is om een ​​belasting van ongeveer 100W op 12v DC (verlichting en autostation) van stroom te voorzien en ik heb een batterij om energie te bufferen. De turbine wordt dus gebruikt om hem op te laden.

Salutations
Bob
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 25/12/08, 00:00

Dag ! Gefeliciteerd met je project! Gezien de voortgang komt mijn advies een beetje laat, hier is het dan eindelijk: een kleine precisie: de diameter van het wiel speelt geen rol in de kracht! Laten we zeggen dat voor een gegeven stroomsnelheid en een gegeven bladoppervlak een groot wiel meer koppel zal geven en een klein wiel meer snelheid! Dus de "goede" diameter hangt af van je dynamo en de intensiteit van de belasting... Bij een bepaalde intensiteit, voor een bepaalde snelheid (bij voorkeur een snelheid waarbij de output goed is!), verzet de dynamo zich tegen een bepaald koppel. Het enige dat u hoeft te doen, is op de diameter spelen om de maximale uitvoersnelheid te krijgen, en op de intensiteit om al het potentiële koppel uit het wiel te schrapen zonder de snelheid te veel te verlagen! Het is een beetje zoals koken.

Ten slotte, aangezien je wiel al gemaakt is, kun je alleen op de intensiteit spelen en zal je dynamo niet noodzakelijkerwijs met de optimale snelheid draaien.
Hoe dan ook, ik denk niet dat de output van een dynamo enorm varieert afhankelijk van de modus...

Vrolijk kerstfeest !

(Grrr, ik ben jaloers op al die mensen die een beekje achter hun tuin hebben!! :onheil: : Mrgreen: )
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/12/08, 23:01

de prestaties van een autodynamo zijn niet in alle gevallen constant

het is niet erg goed in de auto als je koste wat het kost 14.5 V moet doen, zelfs bij lage snelheid: het vereist een grote bekrachtigingsstroom en verzadigt het magnetische circuit

door te werken op een spanning lager dan 12v, verzadigt het niet en zijn de prestaties beter

het kan interessant zijn om een ​​grote 24v-vrachtwagendynamo te nemen en deze met minder vermogen te gebruiken voor betere prestaties
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 25/12/08, 23:13

de belangrijkste vraag is niet de dynamo maar de kracht van de stroom: zo zeker als P = U x I weten we ook dat P = druk x stroom

om het vermogen in watt te hebben, heb je de druk in N/m2 (pascal) en het debiet in m3/s nodig

om van de druk te profiteren, moet de stroom door een vrij lange buis worden geleid die de helling van de stroom volgt: de buis moet groot genoeg zijn om de stroom te laten passeren zonder al te veel drukverlies: op de bodem van de buis zal er druk zijn voor een turbine

de turbine kan een centrifugaalpomp zijn die ondersteboven wordt gebruikt: het voordeel van de turbine ten opzichte van het wiel is om op hogere snelheid te werken, dus dichter bij de ideale snelheid van een alternator

1e vraag: wat is het verschil in niveau dat je kunt gebruiken op je stream

natuurlijk als je water wilt achterlaten voor de vissen, moet de dam die het water in een pijp stuurt niet alles daarheen sturen, maar een kleine stroom door de stroom laten gaan
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6




par Olivier22 » 25/12/08, 23:32

Je hebt nog steeds een flinke druppel nodig om de druk flink op te voeren!
Het nadeel van de turbine is dat juist de kleine vissen er gehakt van maken.
Terwijl het schoepenrad met behulp van stroming en geen druk een kikkervisje geen kwaad zou doen
: Mrgreen:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 297-gasten