Vermindering van het plastic continent?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/08/15, 09:48

naar mijn mening is de 25 miljoen ton plastic afval geen geproduceerd afval, maar goed ingezameld afval

het ontbrekende cijfer is de hoeveelheid die aan dit systeem ontsnapt

En nogmaals, als plastic afval een echte positieve waarde had, zou het niet verloren gaan

het huidige systeem van recyclingcentra is slecht door de waarde van recycleerbare producten op nul te zetten: het slokt overheidsgeld op en steelt werk van schroothandelaren en voddenverzamelaars

Als het geld dat door recyclingcentra wordt opgeslokt, zou worden gebruikt om de recyclingindustrie te subsidiëren om een ​​aantrekkelijke aankoopprijs voor afval op te leggen, zouden er veel mensen zijn die alles zouden gaan terugwinnen wat kan worden teruggewonnen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 09/08/15, 10:22

Als het geld dat door recyclingcentra wordt opgeslokt, zou worden gebruikt om de recyclingindustrie te subsidiëren om een ​​aantrekkelijke aankoopprijs voor afval op te leggen, zouden er veel mensen zijn die alles zouden gaan terugwinnen wat kan worden teruggewonnen.

Het gaat om delen: publiek geld en het vrije werk van ‘selectieve sorteerders’ (sic) worden geoogst door particuliere bedrijven die er winst mee maken; dus er is geen reden om dit te veranderen....
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 09/08/15, 19:43

Plastic flessen herontdekken statiegeld

bfmtv 02/08/2015

Op de parkeerplaatsen van onze supermarkten duiken automatische kiosken voor flessenrecycling op. In ruil daarvoor ontvangt de “sorterende consument” kortingsbonnen die hij ter plaatse kan besteden.

Ecologie kan winstgevend zijn voor deugdzame consumenten! Dit is de betekenis van het initiatief van een dochteronderneming van Suez Environnement, Réco France, dat bestaat uit het (bescheiden) belonen van degenen die de moeite doen om hun plastic fles te recyclen die voor welk type inhoud dan ook wordt gebruikt (water, melk, shampoo, wasmiddel ).

Alleen al in 2014 werd dankzij dit systeem 62 ton plastic teruggewonnen door de Franse reus.

Réco France heeft in de buurt van supermarkten automatische ‘kiosken’ geïnstalleerd voor het recyclen van plastic flessen. Deze terminals geven op hun beurt vouchers uit ten behoeve van de persoon die deze selectieve sortering heeft uitgevoerd.

2 cent per gerecycleerde fles wordt toegekend aan de auteurs van dit burgergebaar. Een klein bedrag, maar nog steeds groter dan het gratis gebaar dat bestaat uit het dumpen van plastic flessen en flacons in de selectieve sorteerbakken van hun gebouw of huis.
....................


http://bfmbusiness.bfmtv.com/entreprise ... 04987.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 09/08/15, 21:00

Aandacht! De journalist heeft het over statiegeld, waarmee hij impliciet verwijst naar een praktijk die vroeger of in andere landen vandaag de dag bestond: het directe hergebruik van flessen of verpakkingen.
Dit is echter niet het geval: het is eenvoudigweg een formule om het sorteren aan te moedigen voor de recycling van het materiaal (een nogal vage term die verbranding omvat), gekoppeld aan een marketingaspect, aangezien de belachelijke vergoeding alleen waarde heeft bij de ‘commerciële partner’. "van Suez Environnement...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 09/08/15, 21:22

2 cent per fles is erg laag, maar het is beter dan niets

het is ook een bewijs dat bepaalde fabrikanten begrijpen dat een positieve waarde nodig is om recycling te bevorderen

Dit zijn uiteraard geen instructies! Plastic flessen kunnen niet worden hergebruikt met inachtneming van de huidige hygiënenormen, maar recycling wordt in ieder geval een beetje betaald

Ik hoop dat we uiteindelijk een eerlijke prijs betalen voor recycling, zodat er niets verloren gaat.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 11/08/15, 09:48

Deze zelfs triviale prikkel lijkt mij interessant (tenzij de aankoopprijs van de fles wordt verhoogd met het bedrag van de statiegeld!) omdat het feitelijk meer motivatie biedt voor het sorteerproces.

In mijn stad zijn de flesseninzamelbakken ontoereikend en worden ze niet vaak genoeg geleegd: ze stromen over de weg en veel flessen worden, hoewel gesorteerd, in de vuilnisbakken gegooid omdat er geen ruimte meer is in de plastic bak.

Een beter beheerde inzameling (commerciële kwestie) met toevoeging van een statiegeld dat naar de persoon gaat die sorteert, kan de sortering alleen maar verbeteren en de actie motiveren.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6458
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610




par Macro » 11/08/15, 10:05

De laatste keer dat ik naar de Elzas ging om mijn broer te bezoeken (dat was 4 of 5 jaar geleden). Hij was in Duitsland aan het winkelen bij een voedseldiscounter en al zijn plastic flessen (frisdrank, water, etc.) werden geregistreerd en hergebruikt. .Ze waren steviger van constructie dan de Franse, maar wel van plastic...De glazen flessen waren dat uiteraard ook...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 30/08/15, 14:40

Waar gaan de ‘continenten’ van plastic afval uit de oceanen naartoe?

Plastic afval drijft op het oppervlak van de oceanen en valt uiteen in vijf gebieden. Dit is wat een NASA-video laat zien, gemaakt met behulp van computergegenereerde beelden op basis van 35 jaar boeiobservaties en een model dat oceaanstromingen reproduceert. De resultaten van de twee zijn vergelijkbaar en stellen ons in staat deze vervuiling beter te begrijpen.


27/08/2015 om 17:29 uur - Jean-Luc Goudet, Futura-Sciences

...............

http://www.futura-sciences.com/magazine ... ans-59531/

zie de 37 s video.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 30/08/15, 21:09

Ahmed schreef:
Als het geld dat door recyclingcentra wordt opgeslokt, zou worden gebruikt om de recyclingindustrie te subsidiëren om een ​​aantrekkelijke aankoopprijs voor afval op te leggen, zouden er veel mensen zijn die alles zouden gaan terugwinnen wat kan worden teruggewonnen.



Ahmed, ik weet het niet zeker
De sterkste Leclerc-tassen hebben een rendement van 80 cent, maar ik vind ze vaak in de prullenbak. Ze zijn bijna altijd nieuw.
Het volstaat te zeggen dat we in een rijk land de lat hoog moeten leggen om ervoor te zorgen dat mensen erin geïnteresseerd zijn.
En geloof me, het zijn niet noodzakelijk rijke mensen die weggooien
Nog een voorbeeld: ik dwong mezelf om alle oude metalen en aluminium blikjes die ik op weg naar mijn werk tegenkwam, te verzamelen
Het duurt een hele tijd voordat we weer op de 10e plaats komen.
In feite ongeveer 0.8ct per blikje
De zwerver bij het postkantoor in mijn dorp verdient meer door te bedelen.
Daarom maakt het hem niets uit dat er blikjes in de prullenbak naast hem staan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/08/15, 21:29

je citaat is raar... het is niet ahmed, ik ben het

als recyclebaar materiaal echte waarde heeft, gooien we het niet weg

bij de supermarktzakjes voor 1 euro is dat anders... die zijn waardeloos, ze zijn niet stevig... als ze kapot zijn kun je uiteraard meteen een nieuwe krijgen maar die levert je niets op, alleen een zak van slechte kwaliteit die een paar maanden later zal barsten

als ik een zak nodig heb in de supermarkt koop ik nooit een zak van 1 euro die te biologisch afbreekbaar is: ik koop grote vuilniszakken die doorgaans verkocht worden onder de naam puinzakken, goedkoper en steviger... maar pas op voor het oude stevige zwarte tin, UV-bestendig... vaak zien we grijze exemplaren, veel minder duurzaam
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 304 gasten