Vermindering van het plastic continent?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 07/08/15, 12:10

Het is juist de urgentie om uit deze perverse logica te stappen die ertoe leidt dat dit soort oplossingen worden verworpen, zoals u duidelijk hebt gesteld: depollutie is een activiteit “die deel uitmaakt van de logische uitbreiding van de eerste (de vervuilers)!… En: "de voorgestelde technische oplossing grijpt stroomafwaarts van de vervuiling in, en het zou gezond verstand zijn om de bron ervan aan te pakken".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 07/08/15, 12:50

Ahmed schreef:… en het zou gezond verstand zijn om de bron ervan aan te vallen.”


Nou, het begint. Met het verbod op plastic tasjes bij de kassa's van winkels. Het is voor januari 2016.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 07/08/15, 16:03

het is niet het verbod op plastic tasjes in winkels in rijke landen dat een groot verschil zal maken voor de hoeveelheid plastic in vuilnisbakken

Toevallig verzamelde ik de gebruikerspallets van de transportwagens om als brandhout te gebruiken: het was ongelooflijk om te zien hoeveel plastic er moest worden weggegooid... over het algemeen polyethyleenfolie die heel goed brandt zonder te vervuilen

Het eerste dat u moet doen om te voorkomen dat al deze door licht afgebroken plasticdeeltjes, die door het water naar de zee worden meegevoerd, voorkomen, is door er een echte brandstofwaarde aan te geven! het is gemakkelijker om energie te maken met bijna nieuw polyethyleen dan met wat zich midden in de oceaan bevindt

maar voor de oceaan is de schade al aangericht... we kunnen ervan dromen de vervuiling bij de bron te stoppen, maar het blijft nuttig om zorg te dragen voor wat zich al op zee bevindt... als we in onze broek hebben gepoept dat het geen zin heeft je billen niet meer aanspannen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 07/08/15, 18:02

Helemaal eens met je observatie...

Wat dit proces betreft: als het zijn doeltreffendheid al heeft bewezen bij het overhevelen van portemonnees, laten we dan afwachten wat het op zee zal doen, onder veel veeleisender omstandigheden, omdat de realiteit totaal onverschillig staat tegenover marketing...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 07/08/15, 20:59

Onder de vervuilende economische afwijkingen heb ik zojuist gehoord dat compotes in zakjes enerzijds een enorm commercieel succes vertegenwoordigden, en anderzijds een reëel vervuilingsprobleem, omdat er momenteel geen recyclingtechniek bestaat voor de container, deze beroemde helft -plastic, half-aluminium tas die we tegenwoordig overal verlaten aantreffen.

Een van de eerste maatregelen die stroomopwaarts genomen moeten worden, zou zijn om te eisen dat wanneer een fabrikant een nieuw product op de markt brengt, alle elementen van het product of de verpakking gerecycled kunnen worden, of nog beter: biologisch afbreekbaar.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 07/08/15, 21:16

Biologische afbreekbaarheid blijft problematisch omdat, voor zover ik weet, materialen die aanspraak maken op deze eigenschap dit slechts gedeeltelijk doen.
Dit betekent dat een deel van de componenten onder invloed van micro-organismen in de bodem metaboliseert, waardoor de andere componenten* vrijkomen die intact blijven in een zeer gefragmenteerde vorm, wat een illusie geeft, maar zich ophoopt, een beetje zoals plastic afval op zee, dat eindigt worden gereduceerd tot enorme hoeveelheden zeer fijne deeltjes die het systeem van de jonge Nederlander nooit zal kunnen terugwinnen (ervan uitgaande dat dit het geval is voor het grootste afval, wat zeer twijfelachtig is: er is een groot verschil tussen wat wenselijk is en wat mogelijk).

*Deze materialen zijn een mix waarin een "zwakke schakel" wordt geïntroduceerd die de montage zal destabiliseren, het blijft een tamelijk benaderende indirecte doe-het-zelfzaak.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/08/15, 13:32

biologisch afbreekbare verpakkingen zijn slecht, ze kunnen maar één keer worden gebruikt

Ik zou de voorkeur geven aan stevige tassen die bestand zijn tegen de zon, zodat we ze kunnen hergebruiken om alles in op te bergen of te vervoeren wat we willen: gebruik als voedsel als de tas nieuw is en daarna hergebruiken voor ander gebruik

het ergste zijn de zakjes die in supermarkten voor 1 euro worden verkocht en die helemaal niet bestand zijn tegen licht: als je er iets in stopt, zal het een paar jaar later hoe dan ook barsten

andere plastic verpakkingen: flessen en blikjes... bijvoorbeeld olieblikjes: motorolie koop ik altijd in zwarte blikjes: die is bestand tegen de zon en kan lang gebruikt worden als blikje benzine of andere brandstof... helaas voor een jaar heb ik er geen gevonden: ik vind vooral grijze blikjes die niet meer dezelfde weerstand hebben

als de verpakking stevig en dik is, als deze niet meer wordt gebruikt, heeft deze nog steeds waarde als materiaal om te recyclen of als brandstof... als de films te dun zijn, hebben ze geen waarde
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 08/08/15, 14:03

Kunststofrecycling: de cijfers

17 maart 2015

Tijdens de Matinée Plastiques georganiseerd door MPE-MEDIA op 10 maart gaf Franck Seïté, adjunct-directeur van de afdeling Plastics van de Paprec-groep, een update over de kerncijfers voor recyclage in 2014.

Europa zou daar 25 miljoen ton plastic afval hebben geproduceerd, waarvan 25% is gerecycled, 37% is gebruikt voor energieterugwinning en 38% is begraven.
In hetzelfde jaar zou Frankrijk 3,5 miljoen ton plastic afval hebben geproduceerd, met hetzelfde aandeel van storten (38%), 20% voor recycling en 42% voor energieterugwinning. Volgens cijfers van de Paprec-groep wordt 60% van de kunststoffen gerecycleerd voor de vervaardiging van producten met een lange levensduur (automobiel, bouw, elektronische apparatuur, enz.) en 40% voor producten met een korte levensduur, voornamelijk voor verpakkingen.

Ten slotte bereikte de recyclage van PVC, de op twee na best verkochte kunststof ter wereld, het recordniveau van 3 ton in Europa in 470 en komt overeen met 000 ton voor 2014. Het Franse cijfer ligt rond de 800 ton gerecycleerd pvc in 000.

http://www.constructioncayola.com/envir ... iffres.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/08/15, 16:53

Europa zou daar 25 miljoen ton plastic afval hebben geproduceerd, waarvan 25% is gerecycled, 37% is gebruikt voor energieterugwinning en 38% is begraven.


er zit een probleem in deze cijfers! 25+37+38= 100%

Het is niet mogelijk ! We zijn de hoeveelheid verloren afval vergeten! juist degenen die het meest vervuilen

het begraven van plastic afval is geen slechte oplossing: beter dan verbranden zonder bruikbare energie te produceren... met begraven blijft het afval beschikbaar als brandstof wanneer we het nodig hebben

het levert 37% energieterugwinning op... ze vergeten wat er verbrand wordt zonder energieproductie
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 08/08/15, 19:30

Deze cijfers zijn zeer bevredigend: ze kloppen gewoon!
Ze hoeven dus niets te matchen... : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 276-gasten