Windradiator?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
gaeldk
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 12/12/06, 15:09

Windradiator?




par gaeldk » 17/01/07, 22:10

Hallo,

Thuis is er altijd wind en daar wil ik graag het beste van maken.

Het uiteindelijke doel is om een ​​kas te verwarmen met zo zuinig mogelijke energie.

Het idee zou zijn om de mechanische energie van mijn windturbine met verticale as direct om te zetten in warmte, en dat allemaal zonder elektriciteit als tussenenergie te gebruiken.

Ik zeg tegen mezelf dat wrijving de enige manier is om pure mechanische rotatie-energie in warmte om te zetten. Maar is energie-efficiëntie interessant en hoe kunnen we de effecten van wrijving maximaliseren?

Om het even welke ideeën?
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/01/07, 22:57

Er bestaat inderdaad (bij Wiessman, geloof ik) een apparaat dat door wrijving een roterende beweging omzet in thermische energie

Er is er minstens één geïnstalleerd in België, in een privéwoning, tussen Aarlen en Orval, aangedreven door een schoepenrad
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79137
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976




par Christophe » 17/01/07, 22:57

Door de energie om te zetten in wrijving en vervolgens in warmte verkrijg je de best mogelijke prestaties... om de "rest" van het systeem te zien...

Bij dit type conversie wordt de energie verzameld op de as van de
windmotor wordt direct omgezet in warmte door mechanische wrijving van een warmteoverdrachtsvloeistof. De thermische energie wordt vervolgens via geïsoleerde leidingen naar het te verwarmen gebouw getransporteerd. Van de mogelijke systemen die mechanothermische conversie mogelijk maken, worden systemen die gebruik maken van hydraulische omvormers het meest gebruikt: schoepenroerders en hydrokinetische koppelingen


Wat het maximaliseren van de wrijvingsefficiëntie betreft, vereist dit verder onderzoek...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/01/07, 22:59

Christophe, ik was je voor, daar! :D
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79137
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976




par Christophe » 17/01/07, 23:30

Moue :)

Weet je zeker dat Viessmann dit aan particulieren verkoopt?
Naar mijn mening zou het verzoek niet frequent moeten zijn... en ik denk dat elk project + of - een prototype moet zijn...
Dernière édition par Christophe de 18 / 01 / 07, 08: 54, 1 keer bewerkt.
0 x
gaeldk
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 12/12/06, 15:09




par gaeldk » 18/01/07, 08:44

Dankjewel.

Weet jij waar je een diagram of iets concreters kunt vinden? Ik zou dit graag zelf willen doen.

dank u
0 x
gaeldk
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 16
Inschrijving: 12/12/06, 15:09




par gaeldk » 05/03/07, 22:17

Ik herhaal mijn vraag... Heeft u nog details over dit systeem? Hoe ontstaat wrijving in een warmteoverdrachtsvloeistof?

dank u
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 06/03/07, 00:13

Dag
gaeldk schreef:Ik herhaal mijn vraag... Heeft u nog details over dit systeem? Hoe ontstaat wrijving in een warmteoverdrachtsvloeistof?

dank u


een simpele oliepomp en je duwt de vloeistof door een klein gaatje
of je lamineert het via een nauwelijks geopend naaldventiel, het begint op te warmen
dit is een van de ongemakken bij eenvoudige drukklepsystemen (een kogel met een gekalibreerde veer en de olie wordt op de kogel gedrukt, het duurt niet lang voordat de hele olietank begint op te warmen

Andre
0 x
ThierrySan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 406
Inschrijving: 08/01/07, 11:43
Plaats: Zuid-West




par ThierrySan » 06/03/07, 01:28

Ja, absoluut, u kunt een pomp gebruiken die rechtstreeks wordt aangedreven op de asuitgang van uw windturbine... Maar deze kan mechanisch heet zijn! Met een riem?!
Dan kun je een soort systeem maken zoals voor airconditioning... Je gebruikt de warmte in de winter en je kunt zelfs de koelte gebruiken in de zomer! : Wink:

Anders kunt u door eenvoudige wrijving ook twee metalen delen over elkaar wrijven in een vloeibare omgeving om de door een pijp geproduceerde warmte te transporteren... Geventileerde remstijl met twee remblokken in een olieachtige omgeving of met een warmteoverdrachtsvloeistof. .
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 261-gasten