Wind probleem 1500 W 24VDC

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ruthenian
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 02/11/05, 15:22




par Ruthenian » 01/09/11, 00:38

Eerste resultaat:
- Onbelaste dynamo, meting op een spoel
20 Hz geeft 12 V AC
40 Hz geeft 24 V AC
130 Hz geeft 83 VAC

- Alternator opladen op 12 V DC batterij.

Hard hard, mijn boormachine van 500 W rookte. Het paar lijkt me enorm.
Het maximum las ik 5 A voor een frequentie van ongeveer 40 Hz. Wordt morgen bevestigd. Omdat ik moeite had met het vasthouden van de dynamo, de boormachine en de meetkabels.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 01/09/11, 05:57

Hallo,

20HZ voor een dynamo met 7 paar polen, dit geeft ons een rotatiesnelheid van 20/7 x 60 = 170 rpm
De gelijkgerichte spanning moet dan zijn:
12 x 1.414 =17V,
Een 12V-accu begint liever te laden bij een spanning in de orde van grootte van 10V AC, dus ook bij een lager toerental, rond de 140 rpm.
Dit is een redelijk goed teken voor een alternator van een windturbine, maar de vermogenscurve ziet er erg "steil" uit voor de rotor die te veel wordt afgeremd zodra er stroom verschijnt.
De fabrikant heeft gedacht aan het vermenigvuldigen van het aantal bladen om het koppel te verhogen, maar het is een beetje simplistisch omdat het nodig is om deze minimale snelheid te kunnen behouden om te produceren.
Een test met MPPT zou veelzeggend zijn, denk ik.

A+
0 x
Ruthenian
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 02/11/05, 15:22




par Ruthenian » 01/09/11, 07:14

Hallo,

De MPPT-test vereist de aanschaf van nieuwe apparatuur die niet wordt gegeven. Vooral omdat ik uiteindelijk geen batterij wil gebruiken. Een "nutteloze" investering dus. Tenzij de mppt lader direct op de omvormer kan worden aangesloten. Het samenwonen tussen de twee riskeert olé olé te zijn.
En dan lost dat mijn enorme schrootgeluid niet op dat door de mast wordt voortgeplant, waarschijnlijk door cogging.

Ik heb twee mppt-omvormers, bij beide is het resultaat hetzelfde. Zoals je uitlegt, wordt de snelheid van de bladen niet gehandhaafd en vertraagt ​​deze.

Je hebt waarschijnlijk gelijk.

Ik zal erover nadenken en doorgaan met testen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 01/09/11, 12:25

Als de netomvormers de mppt-functie hebben en deze laat de rotor niet accelereren met de spanning, dan zit het probleem bij het bruikbare vermogen van de propeller.
Het is mogelijk dat de instelling van de messen niet geschikt is.
De elektromagnetische rem die wordt gegenereerd door het verschijnen van de stroom in de spoelen, verlaagt de TSR (verhouding windsnelheid / bladpuntsnelheid).
De rotor accelereert goed als hij leeg is, maar slaat af zodra er om koppel wordt gevraagd. Afslaan resulteert meestal in een propellerbrom.

Voor de trillingen door cogging moet bekend zijn dat ze bij alle snelheden plaatsvinden. Als je de dynamo langzaam met de hand ronddraait, voel je inkepingen (evenveel als er inkepingen zijn in het frame van de stator).
Op een van de video's had ik eerder de indruk dat de trillingen plotseling optraden, misschien juist wanneer het door de dynamo opgenomen koppel toeneemt.

A+
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 01/09/11, 13:04

De amplitudetrillingen zijn een functie van de speling in de lagers en kunnen boven een bepaalde snelheid toenemen, waarbij het lager deze speling versterkt, of op den duur zelfs de lagers kapot maken.
Ik weet niet zeker of de propeller in balans is. Te controleren. In dit geval neemt het geluid snel toe met de snelheid.
De mast kan resoneren als je pech hebt!!
Stall, een vreselijke ramp in een vliegtuig, is een functie van de invalshoek van de bladen, die moet worden aangepast aan de wind, de snelheid en het benodigde vermogen.
De turbulentie van de wind veroorzaakt veel meer stallingen dan een gewone wind (welbekend bij windsurfen en die verhindert om de mistral op te gaan nabij de kust)

Om losse elementen te testen, propeller met rem gescheiden van de dynamo, want ongeschikt daartussen, eerste indruk!!!

De theorie is in de praktijk goed voor inductie (relatief eenvoudig) en zeer complex voor stromingen op de propeller (berekeningen op computers die valide zijn) en complexe chaotische trillingen met resonanties en chaos.
Als ik in werking zag, maken sommige tests het mogelijk om de oorzaak van de trillingen te kennen, maar lang schriftelijk, omdat functie van de resultaten van de tests en dat vereist een volledig verloop van mechanische trillingen om goed te assimileren.
Zie trillingen door te draaien zonder wind met boor.

De mppt moet qua werkbereik worden aangepast aan de dynamo (spanning, stroom, regeling etc.) en lost dus niets op.
Momenteel zonder precieze info, dus in het donker kan het niet werken, dynamo met niet genoeg magneten voor snelheid en kracht.
0 x
Ruthenian
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 02/11/05, 15:22




par Ruthenian » 01/09/11, 13:49

dedeleco schreef:Om losse elementen te testen, propeller met rem gescheiden van de dynamo, want ongeschikt daartussen, eerste indruk!!!


Hoe?

Onbalans in gewicht? Traagheidspunt van de bladen...?

Voor trillingen, je hebt het goed begrepen, het is bij het opstarten en bij het "stoppen". Degene daarna, spinnend, beschouw ik als normaal.
Het start- of stopgeluid stopt daarna.

De propellers daarentegen fluiten veel zodra de rotatie op snelheid komt. Je hoort ze meer dan 50 meter ver (in de richting van de wind)

De krachten zijn zo groot dat het roer tijdens de stop oscilleert en ervoor zorgt dat ik over het weerstation heen spring.

Welke meer precieze informatie kan ik u meedelen, wetende dat ik alleen de middelen bij de hand heb om de tests uit te voeren.

Hier is een kleine video als het kan helpen:
Negeer deze testbank alstublieft!!


http://www.youtube.com/watch?v=6B66lZ_TGhc
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 01/09/11, 14:26

als ik dit bericht vanaf het begin lees, lijkt het allemaal op een dynamo met een vermogenscurve die te "steil" is in vergelijking met de bijbehorende rotor.
Als gevolg hiervan is het aangekondigde vermogen dat van de dynamo, maar kan het niet door de rotor worden geleverd.
de enige oplossing is naar mijn mening om na de driefasige gelijkrichter een chopper te plaatsen die de stroom zal beperken om terug te vallen in vermogens die compatibel zijn met de rotor.
zonder zo ver te gaan als de MPPT, kan een eenvoudige aandrijving voor een gelijkstroommotor geschikt zijn en een max.
een eenvoudige goedkope elektrische scooterdimmer zal het lukken.
Toegegeven, we zullen niet het maximale vermogen kunnen onttrekken als de maximale stroom vaststaat, maar het zal beter zijn dan nu.
door te verbeteren, zouden we de waarde van de knop van de aandrijving kunnen aanpassen aan de windsnelheid om de maximale stroom te variëren.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Ruthenian
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 02/11/05, 15:22




par Ruthenian » 01/09/11, 20:38

Hallo,

Neem me niet kwalijk, maar ik zie het nut niet in van het gebruik van een extra chopper, wetende dat ik een MPPT-omvormer heb die verondersteld wordt zijn uitgangsvermogen aan te passen aan het beschikbare vermogen bij de bron.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 02/09/11, 08:44

Ruthenian schreef:Hallo,

Neem me niet kwalijk, maar ik zie het nut niet in van het gebruik van een extra chopper, wetende dat ik een MPPT-omvormer heb die verondersteld wordt zijn uitgangsvermogen aan te passen aan het beschikbare vermogen bij de bron.
De MPPT is gemaakt om zoveel mogelijk stroom van de generator te halen, maar deze generator lijkt te groot in vergelijking met de windturbine.
De helikopter daarentegen zou zo zijn gedimensioneerd dat het afgenomen vermogen wordt beperkt om te voorkomen dat de windturbine "afslaat".
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 02/09/11, 09:07

als je een MPPT hebt, zou het eigenlijk hetzelfde moeten doen, want zodra de spanning daalt, zou het de stroom moeten verminderen om op het maximale vermogen te blijven.
het probleem is volgens mij dat MPPT's over het algemeen zijn ontworpen voor fotovoltaïsche sensoren waarvan de spanning/stroomkarakteristiek heel anders is dan die van uw windturbine.
Ik weet niet zeker of de MPPT daarom zijn werk kan doen, namelijk het handhaven van een juiste spanning door te spelen op de stroom die uit de dynamo wordt getrokken.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 261-gasten