Pellets prijzen in Wallonië, België in 2008

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Pellets prijzen in Wallonië, België in 2008




par Christophe » 21/10/08, 08:35

Evolutie van de prijzen van pellets en stookolie in Wallonië (september 2008)

Beeld

Stookolieprijs (min. 2 l): gemiddelde prijs per maand. Merk bijvoorbeeld op dat de maximumprijs voor de maand september € 000/l (of € 0,8420 cent/kWh) is. Bron : http://mineco.fgov.be.

Prijs houtpellets: prijs per ton voor een bulklevering van 4 t, binnen een straal dichtbij het depot of fabriek (gemiddelde prijzen, gebaseerd op ValBiom-contacten). De gemiddelde prijs per ton is onder deze voorwaarden € 228,- inclusief btw. Voor de maand september 2008 bedraagt ​​het verschil in prijs per kWh tussen stookolie en pellets 43%. In oktober 29 was dit verschil 2007%.

Bron: http://www.valbiom.be
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 21/10/08, 09:15

in rhone-alpes hadden we verschillende openingen van fabrikanten/distributeurs en de prijs daalde daardoor eerder. (concurrentie)
het gemiddelde ligt rond de 200€ per geleverde ton voor een minimum van 3 ton
Ik betaalde in augustus 195€ per geleverde ton (45km)

lang leve de pellets
Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 21/10/08, 09:28

Bedankt voor de precisie.

Kleine indicatie: om van €cent/kWh naar €/ton te gaan, vermenigvuldigt u de waarde met 45 (wat overeenkomt met 4,5kWh/kg + omrekening van cent en T/kg).

Dus 4,56 c€/kWh komt overeen met 205,2 €/T.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Betreft: prijs van pellets in Wallonië, België in 2008




par Did67 » 21/10/08, 18:34

Christophe schreef:Evolutie van de prijzen van pellets en stookolie in Wallonië (september 2008)

Beeld

Stookolieprijs (min. 2 l): gemiddelde prijs per maand. Merk bijvoorbeeld op dat de maximumprijs voor de maand september € 000/l (of € 0,8420 cent/kWh) is. Bron : http://mineco.fgov.be.

Prijs houtpellets: prijs per ton voor een bulklevering van 4 t, binnen een straal dichtbij het depot of fabriek (gemiddelde prijzen, gebaseerd op ValBiom-contacten). De gemiddelde prijs per ton is onder deze voorwaarden € 228,- inclusief btw. Voor de maand september 2008 bedraagt ​​het verschil in prijs per kWh tussen stookolie en pellets 43%. In oktober 29 was dit verschil 2007%.

Bron: http://www.valbiom.be


En om te zeggen dat we steeds weer verder lezen forums ayatollahs van de ecologie beweren dat deze "vervelende producenten" hun zakken zullen vullen en wanneer de brandstofprijs omhoog gaat, zullen de pellets volgen!!!

En deze toespraken slagen erin om geïnteresseerde mensen te ontmoedigen, die deze atavistische kreunen voor lief nemen!

De curves van de DEPV in Duitsland zijn net zo stabiel als die van jou... Dus ik hoop dat we niet meer de onzin lezen waar ik het over heb.

PS: wat niet wil zeggen dat er op een dag geen prijsstijging zal zijn door een wereldwijd energietekort. Het is te verwachten dat alle energie duurder wordt! Dus ook de pellets.

Natuurlijk, christophe, ik zou terugkomen op de aanklacht. De kans was te goed!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79292
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 21/10/08, 19:18

Bah ik geef toe dat ik 18 maanden geleden (winter 2006-2007) ook sceptisch was maar hier ben ik gerustgesteld! Voor wie er nog niet is is het andere topic over de evolutie van de prijs van pellets:
https://www.econologie.com/forums/pellets-et ... t4682.html

Beeld

Dan zijn er alleen de imbecielen die niet van gedachten veranderen!

Dus laat ze praten over de milieuvriendelijke ayatolah en laat ze blijven verwarmen met olie, het zal meer pellets voor mij maken (nou, ik geef toe dat we verwarmen met samengeperste blokken, niet met pellets...)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 21/10/08, 20:13

Ik was ook aangenaam verrast om dit schilderij in het tijdschrift Réactif te zien.
Pellets hebben een echte toekomst!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/10/08, 16:46

Christophe schreef:Dan zijn er alleen de imbecielen die niet van gedachten veranderen!

Dus laat ze praten over de milieuvriendelijke ayatolah en laat ze blijven verwarmen met olie, het zal meer pellets voor mij maken (nou, ik geef toe dat we verwarmen met samengeperste blokken, niet met pellets...)


Ja, behalve dat op onze forums, zijn er mensen die te goeder trouw "er doorheen gaan", willekeurig uit een zoekmachine, en die na dergelijke opmerkingen hun project laten vallen!

Dat is wat mij stoort. Zelfs al zou het mij uit egoïsme goed uitkomen, omdat de prijzen van pellets des te lager zouden blijven omdat er minder mensen zijn die ze gebruiken!

Daarom vecht ik een beetje tegen deze ayatollahs! Achteraf kiest iedereen bewust en niet op basis van de enige ongegronde bewering van een paar luidruchtige muilen die op de been zijn forums door een soort verergering van hun ego (zonder ooit getoond te worden, dankzij de bijnamen).

Weet je nog waar ik voor de zomer op werd getrakteerd???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/10/08, 16:50

Gregconstruct schreef:Ik was ook aangenaam verrast om dit schilderij in het tijdschrift Réactif te zien.
Pellets hebben een echte toekomst!


Er is momenteel een productieovercapaciteit in Duitsland als gevolg van enorme investeringen. Dit houdt de prijzen laag, ondanks het feit dat ze de drempel van 100 geïnstalleerde pelletketels zullen overschrijden.

In Frankrijk, met meer bossen, geven we niet om het creëren van levensvatbare en duurzame industrieën. AlsacePellets is failliet. Deze KMO kon de concurrentie van de Duitsers niet aan.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 24/10/08, 23:56

Weet je zeker dat het Duitse concurrentie is en geen gebrek aan potentiële klanten?

Ik stel deze vraag omdat ik merkte dat we in het Duitstalige gebied (inclusief België) de meeste pelletketels vonden.
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/10/08, 19:06

Gregconstruct schreef:Weet je zeker dat het Duitse concurrentie is en geen gebrek aan potentiële klanten?

Ik stel deze vraag omdat ik merkte dat we in het Duitstalige gebied (inclusief België) de meeste pelletketels vonden.


Er zijn ongeveer 1 pelletketels, d.w.z. een "Elzasser" behoefte van ongeveer 000/5 ton. De capaciteit van de fabriek was veel groter. Maar er zijn genoeg Franse regio's waar er een tekort is aan pellets...

Dat gezegd hebbende, ja. Je hebt gelijk. Ik denk dat de Duitsers de lat wat laag hebben gelegd met €175 per ton. Met hun zeer grote eenheden bevinden ze zich daar. AlsacePellets moet moeite hebben gehad om in de rij te staan... Maar achteraf, ja, gaven klanten waarschijnlijk de voorkeur aan Duitse Din+ gecertificeerde pellets (ik eerst). Tegelijkertijd zijn sommige handelaren begonnen met het uitbesteden van Duitse merken (Vogel - een grote handelaar - verkoopt Duitse Pellets)... Het moet een beetje van dat alles zijn... Wat ik wilde zeggen: als met 175 € de Ton van fabrikanten maakten "c... en or", ALsacePellets had kunnen overleven op een "niche"-markt (Elzassers wilden absoluut Elzasser kopen en volgens kortsluiting). Cela ne semble pas être le cas, donc je pense, mais ce n'est pas scientififque, que 175 € est un prix de marché "raisonnable" (celui où des fabricants en concurrence arrivent à se développer ; investire, donc marges, mais pas te veel...).

Achteraf, waarom zijn de Duitstalige regio's meer "pro-pellet" (het is hetzelfde in de Elzas, ik denk niet dat er een andere Franse regio is met bijna duizend pelletketels; misschien Rhones-Alpes, met de Savoys?) ? Ongetwijfeld mimiek, een grotere invloed van Duitse merken, het gewicht van groene bewegingen, nabijheid en... een gevestigde pelletsector waarmee je aan de slag kunt zonder jezelf de vraag te stellen naar de duurzaamheid / kwaliteit van de bevoorrading. Voor mij was het doorslaggevend. Met slechts een kleine, niet-gecertificeerde producent weet ik niet of ik zou zijn begonnen... Je ziet er stom uit met een ketel zonder pellets of met pellets van slechte kwaliteit!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten