TEM Paradigma Ökofen instellingsparameters

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 25/03/09, 11:47

jammer voor de off-topic,
Ik vind het nog steeds vreemd dat het niet de door de ballonfabrikant aanbevolen hydraulische schema's toepast!

al eerste punt als ik je schema volg:
de regel in een wisselaar is om het water onderaan te laten komen als het een warmteonttrekking is en bovenaan als het een warmtetoevoer is (maar misschien vergist u zich in de weergave van de wisselaars)

in jouw geval wordt de rotex meer gebruikt als verwarmingsbuffer dan als zonneboiler. Met de radiatorretour die naar de bodem van de tank gaat, ben ik bang dat uw zonnecollectoren nutteloos zijn, want de tijden dat de temperatuur van het water in de zonnecollectoren hoger zal zijn dan de temperatuur op de bodem van de tank die wordt verwarmd door de radiatorretour, deze tijden zullen zeldzaam zijn.
een zwembadretour (waarvoor deze wisselaar is voorzien) is kouder dan een radiatorretour die, bedenk wel, door de V3V wordt gemengd met het startwater.
de bodem van de ballon moet een vrij koude zone blijven om de lage zonne-input een doel te laten hebben. Solaris heeft er niet voor niets voor gezorgd dat de radiatorretour in de centrale buis zit. (niet gebruikt in uw diagram)
In jouw geval zal zelfs de onderkant van de ballon heter zijn dan wat er uit de zonnecollectoren komt, wat dus nutteloos zal zijn. stratificatie zal bijna niet bestaan.

mijn andere angst met twee afzonderlijke circuits is het gebrek aan reactiviteit tijdens variaties in de vraag van het radiatorcircuit. bijvoorbeeld wanneer aan het einde van de nacht in de gereduceerde modus de 3-wegklep van de radiatoren meer warm water zal vragen uit een tank die al vrij koel is. de temperatuurstijging zal waarschijnlijk erg lang duren.

dé vraag die je je verwarmingsinstallateur moet stellen is: waar heb je al een gelijkaardige schakeling geïnstalleerd? als het de eerste keer is dat hij het doet, houd je dan aan het hydraulische schema van de fabrikant. als het daarentegen de 10e is dat hij zo is geklommen door wat hij heeft opgemerkt bij klanten zo en zo een voordeel (verifieerbaar bij klanten), waarom niet. Ik beweer niet dat ik onfeilbare wetenschap heb.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 25/03/09, 13:18

Op het schema wordt de warmtetoevoer inderdaad gedaan door de kortste wisselaar, 2/3 hoog, en de afname door de diepste collector.
Dat gezegd hebbende, ben ik het volledig eens met uw logische opmerkingen (met name het gebrek aan reactievermogen en het risico dat de onderste ballon opwarmt door de retour van de radiator).
Daarom heb ik mijn bedenkingen geuit.
Voor de moordende vraag ga ik de technicus achter het diagram vragen.
Ik ben van plan hier een gebruikersrapport over te maken. forum, mogelijke titel: "Een niet-academisch pellet/zonnestelsel met zijn tegenslagen (of zijn successen..)
Om het daarna te volgen.
Nogmaals bedankt voor je advies, misschien is het nog niet voorbij...

JC
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 25/03/09, 14:30

manet42 schreef:Op het schema wordt de warmtetoevoer inderdaad gedaan door de kortste wisselaar, 2/3 hoog, en de afname door de diepste collector.


Ik heb me slecht uitgedrukt, ik bedoelde dat we op je diagram voor de inlaatwisselaar de hete inlaatleiding rechtstreeks naar de onderkant van de wisselaar zien gaan en in zigzag omhoog gaan, en vice versa op de aftapwisselaar wanneer het is het tegenovergestelde, maar het was een detail.

houd ons op de hoogte
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 06/04/09, 09:34

hello,
De installatie draait al een paar dagen. Dankzij deze forums, Ik begin het beest te temmen (T.limiet comfort 18°C, T.limiet VERLAAGD +13°C). Ik had de gegevens van mijn oude ketel genoteerd (begin T bij 15°C: 28°C, helling 0,66). Wat ik voor de Okofen heb genomen: vast punt 30°, helling 0,7.
Het werkt, behalve dat de T.ambiante varieert tussen 20,2 en 18,8, normaal sluiten van de klep om 20 en weer openen om 19. Een koele avond: klein gevoel van ongemak.
Vroeger paste ik handmatig de aanvoertemperatuur aan zodat mijn oude kamervoeler nauwelijks ingreep. Ik zal daarom mijn instructies "aanpassen": compensatie, vast punt, helling om te proberen hetzelfde resultaat te verkrijgen.
Aan de andere kant begrijp ik niet waar de hysteresis van het instelpunt (p14) voor dient, behalve om de oscillatie van de omgevings-T te vergroten (sluiten bij T+hysteresis en openen bij T-1°C), wat niet erg goed is. Bij mij is het 0°C.

Het blijft om de beschermde parameters aan te passen met de technicus die op 21 april terugkeert.

Dit is de tweede installatie die hij heeft gemaakt, de gelaagdheid is bijvoorbeeld 76°C accum. Rotex, 47°C laag Rotex. Wordt vervolgd.

Van harte.

JC
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 287-gasten