Onderwerp van TPE 1ere S

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
kekette6
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 12/12/06, 09:25
Plaats: Grenoble

Onderwerp van TPE 1ere S




par kekette6 » 12/12/06, 09:39

Hallo !

Ik zit in het eerste jaar S en we hebben als onderwerp van TPE "Vervuiling door auto's en de gevolgen daarvan" gekozen.

We zijn daarom op zoek naar een of meer eenvoudige experimenten om de opwarming van de aarde te illustreren vanwege de uitstoot van gassen zoals CO2 of ozon.

Dank u voor uw antwoorden die u!

Kevin en Constance
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: Onderwerp van TPE 1ere S




par houthakker » 12/12/06, 11:14

kekette6 schreef:Hallo !

Ik zit in het eerste jaar S en we hebben als onderwerp van TPE "Vervuiling door auto's en de gevolgen daarvan" gekozen.

We zijn daarom op zoek naar een of meer eenvoudige experimenten om de opwarming van de aarde te illustreren vanwege de uitstoot van gassen zoals CO2 of ozon.

Dank u voor uw antwoorden die u!

Kevin en Constance
Zeer actueel met dit onderwerp ...

Net voordat u met uw VSE begint, moet u een minimum aan basiskennis doornemen.

Ten eerste is ozon geen broeikasgas (er zijn 6 directe en 4 indirecte broeikasgassen, O3 is er niet een van), en ten tweede is het dat niet. "uitgegeven"door auto's waarmee het slechts een indirecte relatie heeft, in tegenstelling tot CO2.

Link naar een document op de site

PS: wanneer u met twee tekent, is het beter om in de eerste persoon van het meervoud te spreken ...

BEWERKEN: wijziging van de link te lang
Dernière édition par houthakker de 12 / 12 / 06, 14: 14, 1 keer bewerkt.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/12/06, 11:52

Voor je "simpele" experiment ... zou het nodig zijn om het broeikaseffect na te bootsen, bijvoorbeeld dat als gevolg van CO2 (ozon neemt niet direct deel aan het broeikaseffect en daardoor moeilijker om met ozon te experimenteren). ..

Hiervoor heb je "slechts" een thermograaf nodig, een liter benzine of een paar stukjes steenkool, een apparaat (indien mogelijk in glas maar in alle gevallen transparant) waardoor het mogelijk is om het gas te isoleren van de verbranding (in te beginnen met een CO2-fles zou het nog eenvoudiger zijn) ....

Maak een foto van een hete bron door dit apparaat met de thermograaf, zet CO2 in en maak dezelfde foto ... De resultaten zullen "interessant" en zeer leerzaam zijn!

Anders heb je zonder een thermograaf een thermometer en een hete bron nodig die de zon zou simuleren om het apparaat te verwarmen en aantonen dat de temperatuur bcp sneller stijgt met CO2 dan zonder ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 245 gasten