Het gebruik van putten en greppels optimaliseren?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
fam
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 29/01/10, 09:45

Het gebruik van putten en greppels optimaliseren?




par fam » 29/09/11, 10:13

Dag

Voor mijn woningbouwproject op een afgelegen locatie heb ik een boring moeten uitvoeren die dieper bleek te zijn dan verwacht (62 m).

De waterhoogte bedraagt ​​30 meter en het debiet bedraagt ​​deze zomer ongeveer 600 l/u. temperatuur nog niet onder controle.

Voordat ik de 25 meter lange greppel, 80 cm diep (helaas niet meer omdat het een rotsplaat is) ging bedraden en vullen, vroeg ik me af of we moesten nadenken over het optimaliseren van deze installatie, maar ik denk dat Canadese bronnen en geothermische energie niet mogelijk zijn.

(Herinnering: geen EDF-aansluiting, elektriciteit per groep voor> 1 kW en via batterijen (oplaadbaar door hernieuwbare energiebronnen) voor de rest)

Dank u voor uw reactie.
0 x
'Er over praten is één ding, het een ander doen.
Ik heb mijn keuze gemaakt "
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/09/11, 10:45

Ehm, wat is de vraag precies? : Mrgreen:

Waarom geen Canadese bron?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/09/11, 13:41

We kunnen daar ook een klein beetje zomerse zonnewarmte opslaan voor het begin van koud weer en een goedkope thermische buffer, zoals dat de hele winter op grotere schaal gebeurt bij
www.dlsc.ca
(echt verbeterde Canadese bron zonder valse geothermische energie zoals de PAC's, die een misleiding zijn, omdat hun geothermische energie alleen maar zonnewarmte is die langer dan een jaar ondergronds is opgeslagen, en er niets uit de diepten van de aarde komt, en daarom niets geothermisch, en daarom het voorverwarmen van deze Canadese put in de zomer verbetert uiteindelijk de opbrengst enorm de term geothermie met PAC is een echte misleidende leugen, nog een oplichterij in de gebruikelijke over verwarming)

https://www.econologie.com/forums/chaleur-d- ... 10828.html

https://www.econologie.com/forums/ami-appel- ... 3-130.html
https://www.econologie.com/forums/stockage-d ... 78-40.html

Dit is een aanvulling op thermische zonnepanelen op de eerste 30 meter zonder water uit de put en op de sleuf (behoud van warmte gedurende één tot twee weken in de sleuf op 1 meter diepte)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stipe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 07/01/11, 14:36
Plaats: Oise (60)




par Stipe » 29/09/11, 13:46

Christophe schreef:Ehm, wat is de vraag precies? : Mrgreen:

Waarom geen Canadese bron?

Vanwege de geringe diepte?
0 x
"het doel van elk leven is om te eindigen"!.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 29/09/11, 14:05

De put is zonder water 32 meter lang, dus ruim voldoende voor een vrij lange bufferopslag.
Op 1 m komt de buffer overeen met opslag gedurende één tot twee weken zo goed als een grote ballon, zie de links over thermische diffusie over 1 m =1000mmm en dus diffusietijd 1000x1000=1 miljoen seconden of 11 dagen, en 3 keer langer in potgrond of lichte veengrond!!!!

Het begrip thermische diffusie grondig assimileren, zeer slecht onderwezen aan verwarmingsprofessionals!!! zie de bewegende figuur van het diffusiefront als de vierkantswortel van de tijd

https://www.econologie.com/forums/chaleur-d- ... 10828.html

Door kanalen in de greppel en de put te plaatsen, kunnen daar later warmtewisselaarbuizen worden geplaatst als we thermische zonnepanelen installeren.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359




par Forhorse » 30/09/11, 07:36

De terugkeer van Rain-man, ook bekend als Dede : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79116
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/09/11, 08:16

Hihihih, het is bekend: ondergronds water staat altijd stil : Cheesy: : Cheesy:

Afhankelijk van de regio en de hoogte profiteren we op 85 cm al van een goede thermische traagheid (grotendeels met uitzondering van vorst).

Wist u dat op Corsica...watermeters...zichtbaar waren op straat?
:schok:

Het bewijs dat het niet vaak en lang mag vriezen...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 30/09/11, 14:06

.de watermeters waren...zichtbaar op straat

Hetzelfde in 83 en 06, dicht bij de zee, meters niet begraven!!
Op Corsica ook waar aan zee, niet op 1000m hoogte!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stipe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 07/01/11, 14:36
Plaats: Oise (60)




par Stipe » 30/09/11, 14:22

Christophe schreef:Afhankelijk van de regio en de hoogte profiteren we op 85 cm al van een goede thermische traagheid (grotendeels met uitzondering van vorst).

Zou het trouwens de moeite waard kunnen zijn om voor dit soort doe-het-zelf een soort dubbele stroom te maken?
Laat het me uitleggen:
Op 85 cm onder de grond worden verschillende leidingen gepasseerd, sommige met muffe en warme lucht uit het huis en andere die frisse lucht naar het huis brengen, een mengsel tussen een Canadese put en een DLSC die geliefd is bij "dedicated eco".

Is het de moeite waard? Gezien de lage prijs van installatie met een reeds gemaakte sleuf. Het kan worden geïntegreerd in elke nieuwe constructie of langs de funderingen zouden we dit type systeem integreren...
0 x
"het doel van elk leven is om te eindigen"!.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 30/09/11, 16:26

Goede vraag die leidt tot een duidelijke scheiding van de verschillende functies:

1) warmtewisselaar tussen warm en koud om te verwarmen en warmte die bijna tegelijkertijd (enkele seconden) moet worden teruggewonnen, zoals een VMC met een dubbelstroomwisselaar die geen langdurige warmteopslag biedt. Zonder opslag is het dus niet nodig om ondergronds of in een grote tank te gaan.

2) opslag van warmte gedurende een min of meer lange periode vóór de uitwisseling van warm naar koud, met een aanzienlijke vertraging tussen de twee stromen in de tegenovergestelde richting.
De opslag (aarde of tank) bevat daarom altijd een dubbele wisselaar, die tot één kan worden teruggebracht als de opslag en het gebruik op totaal verschillende tijdstippen plaatsvinden (zoals dag dan nacht, of zomer dan winter), simpelweg door de temperatuur te veranderen. circulatierichting van de wisselaarvloeistof (water of lucht).
Maar als het risico bestaat dat opslag- en gebruiksfuncties gedeeltelijk tegelijkertijd worden uitgevoerd, is het beter om de leidingen te verdubbelen, waarbij de ingang voor opslag gescheiden is van de uitgang voor gebruik, gezien de relatief lage prijs van de leidingen.

Voor opslag is van belang het opgeslagen volume of de hoeveelheid (thermische capaciteit), de snelheid of thermische stroom waarmee de opslag binnenkomt of vertrekt (thermische geleidbaarheid) en de duur van de opslag zonder al te veel verlies (diffusieafstand onder de grond of isolatie van de opslag). een tank).
De geul en de put boven water hebben een beperkte capaciteit (vergeleken met de behoeften), maar niet nul.
De rotsplaat (kalksteen, graniet of ander gesteente???) rond de put, 30 meter boven de grondwaterspiegel, heeft een thermische constante op lange termijn zoals bij www.dlsc.ca (als we het oppervlakteregenwater verder naar boven vermijden of afleiden, met een oppervlakkig plastic zeil rond de bovenkant van de put in compact gesteente), maar met een lagere capaciteit, toch bruikbaar, gezien de lengte niet erg groot.
De greppel heeft een bewaartijd (vooral bij potgrond) van ongeveer één tot twee weken, goed voor enkele dagen stalling of overdag voor de nacht.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 255-gasten