Energieopslag zwaartekracht

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Energy Storage zwaartekracht




par sicetaitsimple » 08/01/18, 10:49

chatelot16 schreef:we zien de http://www.rte-france.com/fr/eco2mix/donnees-de-marche dat de prijs van elektriciteit elke dag veel meer varieert, dus als de stappen correct worden gebruikt, moeten ze elke dag op maximaal vermogen pompen en turbinen! maar de stappen zijn te klein ... als ze voldoende zouden zijn, zou er niet zo'n grote variatie in de prijs van elektriciteit zijn

i


Dat is de hele paradox! Want als er meer waren (STEP), zou er eigenlijk minder variatie in elektriciteitsprijzen zijn, en zouden ze dus hun winstgevendheid verliezen!

Dit is wat ik twee pagina's eerder schreef:

"Dit is de verwarring die vaak bestaat als het over elektriciteitsopslag gaat. De waarde is de geleverde service, niet alleen de hoeveelheid die kan worden opgeslagen, die noodzakelijkerwijs beperkt zal zijn, tenzij je oneindig veel zakken hebt.
En hoe meer de hoeveelheid toeneemt, hoe meer de waarde daalt, bericht aan degenen die zouden zeggen "yaka make storage".
"
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Energy Storage zwaartekracht




par Gaston » 08/01/18, 11:20

sicetaitsimple schreef:"Dit is de verwarring die vaak bestaat als het over elektriciteitsopslag gaat. De waarde is de geleverde service, niet alleen de hoeveelheid die kan worden opgeslagen, die noodzakelijkerwijs beperkt zal zijn, tenzij je oneindig veel zakken hebt.
En hoe meer de hoeveelheid toeneemt, hoe meer de waarde daalt, bericht aan degenen die zouden zeggen "yaka make storage".
"
De hele onduidelijkheid is of deze "waarde" alleen in geld moet worden geschat (in de context van een kapitalistische samenleving) of in "maatschappelijk nut" (de vervuiling die niet door andere elektriciteitscentrales wordt uitgestoten, de olie of het gas die niet van buitenlandse producenten wordt gekocht, ...)...

Sommige investeringen kunnen maatschappelijk winstgevend zijn, terwijl ze boekhoudkundig verlieslatend zijn (net als onderwijs, ziekenhuizen of de politie). : Mrgreen: ).
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Energy Storage zwaartekracht




par sicetaitsimple » 08/01/18, 11:31

Gaston schreef:
sicetaitsimple schreef:"Dit is de verwarring die vaak bestaat als het over elektriciteitsopslag gaat. De waarde is de geleverde service, niet alleen de hoeveelheid die kan worden opgeslagen, die noodzakelijkerwijs beperkt zal zijn, tenzij je oneindig veel zakken hebt.
En hoe meer de hoeveelheid toeneemt, hoe meer de waarde daalt, bericht aan degenen die zouden zeggen "yaka make storage".
"
De hele onduidelijkheid is of deze "waarde" alleen in geld moet worden geschat (in de context van een kapitalistische samenleving) of in "maatschappelijk nut" (de vervuiling die niet door andere elektriciteitscentrales wordt uitgestoten, de olie of het gas die niet van buitenlandse producenten wordt gekocht, ...)...

Sommige investeringen kunnen maatschappelijk winstgevend zijn, terwijl ze boekhoudkundig verlieslatend zijn (net als onderwijs, ziekenhuizen of de politie). : Mrgreen: ).


Ja, onderwijs, ziekenhuizen, politie,...

Maar hier hebben we het over industriële investeringen waarvan degene die investeert over het algemeen een zeker financieel rendement verwacht.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Energy Storage zwaartekracht




par Gaston » 08/01/18, 11:41

sicetaitsimple schreef:Maar hier hebben we het over industriële investeringen waarvan degene die investeert over het algemeen een zeker financieel rendement verwacht.
Omdat we dat besloten hebben.
We zouden de ziekenhuizen en de politie kunnen privatiseren, maar dat doen we (nog) niet.
Was het nodig en verplicht om de energieproductiesector te privatiseren of konden andere dan financiële doelstellingen worden meegenomen? :?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Energy Storage zwaartekracht




par sicetaitsimple » 08/01/18, 11:45

Gaston schreef:Was het nodig en verplicht om de energieproductiesector te privatiseren of konden andere dan financiële doelstellingen worden meegenomen? :?


Het is een geweldige vraag, maar ik ben gewend aan het probleem om de geschiedenis niet te herschrijven en de beginsituatie te nemen zoals die is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Energy Storage zwaartekracht




par Gaston » 08/01/18, 11:50

sicetaitsimple schreef:Het is een geweldige vraag, maar ik ben gewend aan het probleem om de geschiedenis niet te herschrijven en de beginsituatie te nemen zoals die is.
Wanneer we de huidige situatie niet in vraag stellen, is er niet altijd een (goede) oplossing. : Mrgreen:
1 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Energy Storage zwaartekracht




par lilian07 » 10/01/18, 15:31

Ja, maar daar, met hernieuwbare energiebronnen, zijn we in de economische realiteit en dus in het echte leven met instortende prijzen... we moeten nog steeds begrijpen en willen (de politiek) dat we de manier waarop energie wordt gebruikt met eenvoudige middelen moeten veranderen. Waar we productie min of meer op afroep aan het piloten waren, moeten we doorgaan en tegelijkertijd verbruik en productie testen. Met de snelle daling van de prijzen voor hernieuwbare energie, de hogere opbrengst in combinatie met de dalende opslagprijzen... hecht ik weinig waarde aan de voorspelling van de energiemix. We moeten alles in Frankrijk en Europa elektrificeren en vóór 2040 naar 90% hernieuwbaar gaan (realistisch vandaag ook met tussenpozen). In die zin zijn de optimistische prognoses van het aandeel van hernieuwbare energiebronnen in het elektriciteitsverbruik en voor mij overtroffen en zullen ze veel groter zijn dan verwacht....
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Energy Storage zwaartekracht




par Bardal » 10/01/18, 20:35

lilian07 schreef:Ja, maar daar, met hernieuwbare energiebronnen, zijn we in de economische realiteit en dus in het echte leven met instortende prijzen... we moeten nog steeds begrijpen en willen (de politiek) dat we de manier waarop energie wordt gebruikt met eenvoudige middelen moeten veranderen. Waar we productie min of meer op afroep aan het piloten waren, moeten we doorgaan en tegelijkertijd verbruik en productie testen. Met de snelle daling van de prijzen voor hernieuwbare energie, de hogere opbrengst in combinatie met de dalende opslagprijzen... hecht ik weinig waarde aan de voorspelling van de energiemix. We moeten alles in Frankrijk en Europa elektrificeren en vóór 2040 naar 90% hernieuwbaar gaan (realistisch vandaag ook met tussenpozen). In die zin zijn de optimistische prognoses van het aandeel van hernieuwbare energiebronnen in het elektriciteitsverbruik en voor mij overtroffen en zullen ze veel groter zijn dan verwacht....


Ik wil deze mooie toekomst...

Maar op de dag dat Duitsland de subsidies voor fotovoltaïsche energie aanzienlijk verlaagde, daalden de investeringen in PV onmiddellijk met 90%... prijsdaling of niet... Als we morgen in het "echte leven" van onvervalste vrije concurrentie zouden zijn, zouden we zien wat dit allemaal oplevert.
Wat betreft de daling van de opslagprijzen, ik zie niet echt waar we het over hebben...

Ondertussen weegt het gewicht van nieuwe hernieuwbare energieën minder dan 25% in Duitsland (elektriciteit, niet verbruikte energie), ondanks de € 400 miljard geïnvesteerd, en in Frankrijk bereiken we pijnlijk 6%, ondanks enkele tientallen miljarden geïnvesteerd en een absolute prioriteit voor hernieuwbare energie op het netwerk...

dat gezegd hebbende, ik word waarschijnlijk goed betaald door de nuk-edf-lobby...
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: Energy Storage zwaartekracht




par lilian07 » 10/01/18, 21:23

Ik denk dat kernenergie hernieuwbare energie zal helpen bij de overgang, maar we kunnen dit nu al zien, ondanks een onvergelijkbare nucleaire belastingsfactor, we zien dat hernieuwbare energie rechtstreeks concurreert met laatstgenoemde zonder kunstgrepen en in zeer aanvaardbare perioden die overeenkomen met menselijke activiteit.
Kernenergie gaat in de toekomst duurder worden en de prijs van duurzame elektriciteitsproductie is in vrije val. Opslag (met name die van batterijen), de hoeksteen van het productiesysteem, ziet zijn kosten nog sneller dalen dan enige andere ontwikkeling in productietechnologie en systeemefficiëntie (hoofdzakelijk fotovoltaïsche energie en windenergie).
In dit tempo zouden we ons kunnen voorstellen dat de Kwh-prijzen zo laag zijn dat geen enkele fossiele grondstof kan vechten (90% van de tijd...).
Ik denk zelfs dat we vóór 1 de kosten van elektrische Kwh in de buurt van 2030 cent zouden kunnen zien.
De combinatie van intelligent beheer van alle energie (productie en verbruik) met een zeer lage opslagprijs (de explosie van het elektrische voertuig helpt...) en aanzienlijke winsten in efficiëntie en productie van hernieuwbare energiesystemen, om nog maar te zwijgen van de soberheid van energieontvangers (verwarming, huishoudelijke apparaten, industrie, auto...) zal onvermijdelijk de prijs van Kwh doen dalen.
Het valt nog te bezien tegen welke ecologische prijs en in hoeverre dit alles de rijkdom van de hand zal veranderen.
1 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Energy Storage zwaartekracht




par sicetaitsimple » 10/01/18, 21:41

lilian07 schreef:Ik denk zelfs dat we vóór 1 de kosten van elektrische Kwh in de buurt van 2030 cent zouden kunnen zien.


Over welke kWh heb je het? Op productie, getransporteerd, getransporteerd en gedistribueerd, gedistribueerd en belast, zelf geproduceerd en opgeslagen (en belast)?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 249-gasten