Exploitatie van de mechanische energie van de rots

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Le_Gaulois
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 15/11/10, 10:23

Exploitatie van de mechanische energie van de rots




par Le_Gaulois » 22/11/10, 16:08

Bonjour à tous,

Ik zou je willen vertellen over een idee dat niet lang geleden in me opkwam, toen ik een hoogvallende krachtcentrale in de bergen zag.

We zijn ons er allemaal van bewust dat het vandaag de dag noodzakelijk is om onze bronnen van hernieuwbare energie zoveel mogelijk te diversifiëren. Daarom zou ik u een proces willen presenteren dat erop gericht is de potentiële energie van de rots te exploiteren door middel van een krachtcentrale die we "petraptosisch" zullen noemen.

Het idee kwam daarom bij mij op bij het observeren van een hoog-val-energiecentrale die de Pyreneeën oversteekt. Het principe van deze installaties is om de potentiële energie van het water tussen het hoge punt (wateropvangpunt) en het lage punt (turbine) te gebruiken. Op dat moment zei ik tegen mezelf: "waarom niet ook de potentiële energie van rotsen gebruiken?"

Het principe is daarom om de potentiële energie van het gesteente te benutten door het van een hoog punt (top van de berg) naar een laag punt (vallei) te laten gaan, door een roterende machine te laten passeren waardoor deze potentiële energie kan worden omgezet. in elektrische energie.

Rotsen hebben een aantal belangrijke voordelen:
- hun dichtheid, en dus hun potentiële energie-volume, zijn veel hoger dan die van water
- rotsen, als methode om potentiële energie op te slaan, zijn veel minder kritisch dan water (water wordt veel gebruikt buiten energiecentrales, rotsen who cares)

Het belangrijkste defect houdt verband met problemen met de korrelgrootte. Het gebruik van zogenaamde "conventionele" hydraulische turbines (Francis, Pelton, enz.) Zou mogelijk zijn in het geval van een zeer kleine deeltjesgrootte, waar de rotsstroom kan worden vergeleken met een vloeistof. Om redenen van eigen verbruik is dit onmogelijk: de energie die nodig is om het gesteente tot stof te reduceren, zou veel groter zijn dan wat zou kunnen worden verkregen. We moeten daarom een ​​manier vinden om een ​​deeltjesgrootte in de orde van een centimeter, zelfs een decimeter, of nog beter veel meer te tolereren ...

Een mogelijkheid zou zijn om een ​​soort gigantisch schoepenrad te gebruiken, een beetje zoals een groot kermiswiel:
- de steenblokken worden in de emmers bovenaan het wiel geladen
- het gewicht van de beladen bakken zorgt ervoor dat het wiel gaat draaien
- de bakken worden eenmaal neergelaten
- de lege bekers gaan omhoog

Om de kracht van de plant te maximaliseren, is het natuurlijk noodzakelijk om te maximaliseren:
- de rotsstroom
- de grootte van de energiecentrale

Bijvoorbeeld:
- een installatie met een hoogteverschil van 250 m waardoor 5 m3 gesteente met een dichtheid van 5 per seconde kan worden verwijderd, zou opleveren:
E = rho xvxgx dz = 5000 x 5 x 9.81 x 250 = 61 MW exclusief eigen verbruik
- een installatie met een hoogteverschil van 500 m waardoor 10 m3 gesteente met een dichtheid van 5 per seconde kan worden verwijderd, zou opleveren:
E = rho xvxgx dz = 5000 x 10 x 9.81 x 500 = 245 MW exclusief eigen verbruik

Het is duidelijk dat het moeilijk is om verder te gaan dan deze dimensies, het kan echt enorm zijn, zelfs kolossaal daarbuiten ...

Nu zullen sommigen misschien tegenwerpen dat door niet aan de top te knabbelen, de grootte van de berg zal afnemen. Neen !! Door de massa van de taille naar de bovenkant te verminderen, wordt de druk die op de basis wordt uitgeoefend verminderd. Als resultaat, en volgens de wetten van de fysica, zou de belangrijkste rots die de berg vormt omhoog moeten gaan, en op dezelfde manier het knabbelen van de top compenseren !!

Daarnaast kunnen de rotsblokken die van de top zijn verwijderd, worden gebruikt, bijvoorbeeld bij de bouw van gebouwen !!

Twee problemen:
- slagen erin om peddelwielen van kolossale afmetingen te bouwen (500 m is niet niets !!)
- bergen vinden die nutteloos zijn voor het installeren van onze petraptoseplanten

Qu'en pensez-vous?

Economisch,

Le_Gaulois
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/11/10, 16:25

Houla uitgebreid debat ... en een "interessant" idee voor technologisch denken!

Slijpstenen is naar mijn mening onrealistisch (slijpkosten zeker hoger dan wat we kunnen verdienen).

En als het zo was (te verifiëren), dan is het grootste probleem dat, in tegenstelling tot water dat verdampt, de steen niet op menselijke schaal hernieuwbaar is: we zullen dus "knabbelen" aan de assemblages? Ik ben het niet eens met je montage die teruggroeit op menselijke schaal (ik heb nog nooit een open mijn gezien die is teruggegroeid!)

Aan de andere kant kun je je piëzo-sensoren in de kelder voorstellen ... die de enorme tegenstellingen van tektonische platen zouden benutten!

Maar ik denk dat het nogal onpraktisch is om dezelfde reden dat we de thermische energie van vulkanen niet benutten ... wat echter erg belangrijk is (meerdere GW).

Maar ik hou van het idee van dit onderwerp voor het formulier! Ik kan niet wachten om de meningen van anderen te lezen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 22/11/10, 16:52

Dit idee doet me woedend denken aan een artikel dat een paar jaar geleden in Science & Vie verscheen.

In het aprilnummer om precies te zijn : Lol: :D
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/11/10, 16:53

Nee, zeg me niet dat ik te naïef ben? : Mrgreen:

ps: rotsen met dichtheid 5 zijn nog steeds vrij zeldzaam, we zijn dichter bij 2 tot 3, toch? Dat deelt de kracht door 2 ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 22/11/10, 16:55

Gaston schreef:Dit idee doet me woedend denken aan een artikel in Wetenschap en leven slechts een paar jaar.


Het moet zijn "Science & Vie Junior!" : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
cheval
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 21
Inschrijving: 23/09/10, 16:16




par cheval » 22/11/10, 16:58

Waarom vervangt u de stoelmotoren niet door alternatoren en de skiërs door kiezels?
0 x
Lang leve de wetenschap GRATIS!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 22/11/10, 16:59

Ben ik het of begint het hier naar de trol te ruiken? :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 22/11/10, 17:00

Beeld Ja!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 22/11/10, 17:03

Leuk om de energie terug te winnen van de platentektoniek die de bergen maakt !!
Hoeveel energie kost het om een ​​steen te verpletteren ????
Je kunt grote blokken met hefboomwerking gebruiken om de energie te verzamelen om water of iets nuttigs op te tillen.
Maar daarna is de rots aan de onderkant omslachtig behalve voor het bouwen van huizen of wegen !!
Handig voor een steengroeve-exploitant !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 22/11/10, 17:03

Christophe schreef:Ben ik het of begint het hier naar de trol te ruiken? :?

Ook hier:

https://www.econologie.com/forums/post184339.html#184339
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 234-gasten