Waar is Calypso II gebleven?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 30/03/08, 19:13

zac schreef:Maar hey, het is geen legende, hij bestond wel (ooit was hij in Fort Lauderdale aan het wachten op de experts na een ontmasting)

Ik had een aantal jaren geleden een rapport gezien over de Alcyone die goed zeilde bij harde wind, maar een zeilmast (ik kan me niet herinneren of het er een of twee waren) dreigde te vallen omdat hij aan de basis losgesoldeerd was. Ze probeerden het aluminium in open zee opnieuw te solderen, maar het hield geen stand.
Wat er daarna met de machine is gebeurd, weet ik niet.
0 x
Pierre-Yves
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 06/12/07, 17:13
Plaats: Rennes-Quimper




par Pierre-Yves » 30/03/08, 21:27

Vrijwel alle systemen met turbozeilen (Cousteau) of starre zeilen zijn uitgevallen.

Vanuit theoretisch oogpunt kunnen deze zeilen zeer goede prestaties leveren, veel beter dan een klassiek canvas zeil. Op dit moment is het blokkerende punt de mechanische weerstand bij slecht weer. Een boot stampt, rolt, beukt, trilt... en stelt bepaalde onderdelen bloot aan extreem zware omstandigheden, wat leidt tot het breken van de uitrusting.

Het zwaartepunt (ten opzichte van de wind) ligt veel hoger dan het zwaartepunt, dat een belangrijke hefboom vormt. Stel je voor hoe het eruit ziet als de boot alle kanten op schudt...

In de jaren 80, tijdens de tweede oliecrisis, waren er meerdere boten van dit type in Engeland en vooral in Japan. Alles werd verlaten (te duur, te veel onderhoud).
0 x
optimalisatie, energiebesparing
http://www.avel-vor.fr
aidiv
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 103
Inschrijving: 20/12/04, 18:57




par aidiv » 30/03/08, 23:08

0 x
Avatar de l'utilisateur
jomo59
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 13/09/09, 22:24
Plaats: Lille




par jomo59 » 13/09/09, 22:27

Hallo iedereen.

Dus ter informatie:

- Cousteau's eerste turbo-zeilboot heette "Le Moulin à Vent" (1983), het was een werkend prototype.

- Hij schonk het leven aan "L"Alcyone" (1985), uitgerust met 2 turbosails en die in veel Cousteau-films te zien is. Deze boot vaart nog steeds.

- De Calypso II was een project dat eigenlijk niet is gelukt.

- De Calypso (1942) wordt volledig gerestaureerd in Concarneau.

Daar ga je...
Dernière édition par jomo59 de 13 / 09 / 09, 23: 10, 2 keer bewerkt.
0 x
Het is mooi, het lijkt op kalfsvlees.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/09/09, 22:36

Mooie binnenkomst op de forum, Jomo, welkom en bedankt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
jomo59
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 13/09/09, 22:24
Plaats: Lille




par jomo59 » 13/09/09, 23:07

Wel bedankt. Zodra ik "Calypso" hoor, de mooiste boot ter wereld, gaan mijn oren bewegen... : Mrgreen:
0 x
Het is mooi, het lijkt op kalfsvlees.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 324-gasten