Hulp nodig voor Peltier-modules

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Gaston » 18/04/16, 13:44

johan07 schreef:Ik heb een tweede prototype gemaakt. Ik ging naar 15.5 volt met 8-modules.
Door nadelen heb ik altijd een intensiteit van 0.08A.
Beantwoord deze vraag.
Hoe vind je modules die meer intensiteit produceren?
Het is geen moduleprobleem, maar een laadprobleem.
Door bijvoorbeeld een kortsluiting op de uitgang te plaatsen, krijgt u mogelijk 2 of 10 A, maar met 0V ...

De theorie is eenvoudig: om het maximale vermogen te verkrijgen, moet de belasting een impedantie hebben die gelijk is aan die van de generator ... die varieert afhankelijk van de warme en koude temperaturen.
De belasting moet constant worden aangepast aan het werkpunt.
Het equivalent van wat MPPT doet in het geval van fotovoltaïsche zonne-energie.
0 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 18/04/16, 15:10

Gaston schreef:
johan07 schreef:Ik heb een tweede prototype gemaakt. Ik ging naar 15.5 volt met 8-modules.
Door nadelen heb ik altijd een intensiteit van 0.08A.
Beantwoord deze vraag.
Hoe vind je modules die meer intensiteit produceren?
Het is geen moduleprobleem, maar een laadprobleem.
Door bijvoorbeeld een kortsluiting op de uitgang te plaatsen, krijgt u mogelijk 2 of 10 A, maar met 0V ...

De theorie is eenvoudig: om het maximale vermogen te verkrijgen, moet de belasting een impedantie hebben die gelijk is aan die van de generator ... die varieert afhankelijk van de warme en koude temperaturen.
De belasting moet constant worden aangepast aan het werkpunt.
Het equivalent van wat MPPT doet in het geval van fotovoltaïsche zonne-energie.


Dank u voor uw reactie.

Dus als ik het goed begrijp, is het de belasting (de fans voor mijn geval) die de intensiteit bepaalt. Hoe meer de belasting stroom nodig heeft, hoe meer het intensiteit van mijn generator zal eisen terwijl het de spanning beïnvloedt. De intensiteit wordt beperkt door mijn modules die een limiet hebben die niet mag worden overschreden.

Als dit niet is wat je me wilde uitleggen, bied ik mijn excuses aan, maar mijn kennis van elektrische woordenschat is slecht.

Nogmaals bedankt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par Gaston » 18/04/16, 16:02

johan07 schreef:Dus als ik het goed begrijp, is het de belasting (de fans voor mijn geval) die de intensiteit bepaalt. Hoe meer de belasting stroom nodig heeft, hoe meer het intensiteit van mijn generator zal eisen terwijl het de spanning beïnvloedt. De intensiteit wordt beperkt door mijn modules die een limiet hebben die niet mag worden overschreden.

Als dit niet is wat je me wilde uitleggen, bied ik mijn excuses aan, maar mijn kennis van elektrische woordenschat is slecht.
Kortom, dat is het, maar het is een beetje ingewikkelder.

De intensiteit wordt niet "gevraagd", maar wordt bepaald aan de hand van de eigenschappen van de generator en de belasting.
Maar de spanning hangt ook af van de geleverde intensiteit.

Wat maakt dat iemand over het algemeen geïnteresseerd is in het vinden van het werkpunt waarvoor de belasting het maximale elektrische vermogen ontvangt terwijl hij speelt op het enige dat tot onze beschikking staat: de weerstand van de belasting.

Als je wilt testen, raad ik je aan om weerstanden (lampen, ...) te gebruiken in plaats van een belasting in plaats van motoren waarvan de impedantie varieert afhankelijk van de rotatiesnelheid (het wordt nog een variabele om te berekenen het punt van evenwicht).

Het blijkt (het laat zien) dat de belasting het maximale elektrische vermogen ontvangt wanneer de weerstand gelijk is aan die van de generator.
De interne weerstand van een van de modules die u gebruikt lijkt te variëren tussen 2,8 en 3 ohm, afhankelijk van de temperatuur.
Voor 8-modules in serie verkrijgt u daarom het maximale uitgangsvermogen door een weerstand te plaatsen van 22 tot 24 ohm (d.w.z. een lamp van ongeveer 6W / 12V): u moet dan een intensiteit van 0,6A en een spanning van 14,5V observeren, d.w.z. vermogen van ongeveer 8W.
0 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 18/04/16, 18:08

Gaston schreef:De intensiteit wordt niet "gevraagd", maar wordt bepaald aan de hand van de eigenschappen van de generator en de belasting.
Maar de spanning hangt ook af van de geleverde intensiteit.

Wat maakt dat iemand over het algemeen geïnteresseerd is in het vinden van het werkpunt waarvoor de belasting het maximale elektrische vermogen ontvangt terwijl hij speelt op het enige dat tot onze beschikking staat: de weerstand van de belasting.

Als je wilt testen, raad ik je aan om weerstanden (lampen, ...) te gebruiken in plaats van een belasting in plaats van motoren waarvan de impedantie varieert afhankelijk van de rotatiesnelheid (het wordt nog een variabele om te berekenen het punt van evenwicht).

Het blijkt (het laat zien) dat de belasting het maximale elektrische vermogen ontvangt wanneer de weerstand gelijk is aan die van de generator.
De interne weerstand van een van de modules die u gebruikt lijkt te variëren tussen 2,8 en 3 ohm, afhankelijk van de temperatuur.
Voor 8-modules in serie verkrijgt u daarom het maximale uitgangsvermogen door een weerstand te plaatsen van 22 tot 24 ohm (d.w.z. een lamp van ongeveer 6W / 12V): u moet dan een intensiteit van 0,6A en een spanning van 14,5V observeren, d.w.z. vermogen van ongeveer 8W.


Ok dank je, het is leuk om constructieve antwoorden te hebben.
Ik spreek natuurlijk niet voor iedereen.

Vanavond ga ik het proberen met een ledstrip om te zien hoe het eruit ziet.

Dus omdat mijn project zal werken : Roll: , omdat mijn ambitie is om een ​​batterij op te laden, zou ik daarom verplicht zijn om een ​​laadregelaar te plaatsen.

Is het de regelaar die zal dienen als mijn "belasting" en weerstand of de batterij?
0 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 19/04/16, 09:10

Hallo,

Plots was er gisteren een klein probleempje.

Mijn LED-strip vraagt ​​1.25A en plotseling een van de grillmodules door de LED's op de generator aan te sluiten.
Dat is logisch omdat Gaston 0.6A max voor mijn modules heeft aangekondigd.

Als ik nu andere modules kies die een vermogen aankondigen dat hoger is dan de 12706, zal het dan een grotere stroomcapaciteit hebben.

Laat het me uitleggen, de 12706-modules zijn aangekondigd voor 60W max. Als ik modules kies die willekeurig 250 W max aankondigen, zal logischerwijs de intensiteit hoger zijn voor een identieke spanning?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par izentrop » 19/04/16, 18:22

Hallo,
Na de vorige pdf, hoewel vol instructies die u niet als constructief beschouwde, lijkt het dat:

Hi-z produceert modules voor de productie van elektriciteit die 30 W met 230 ° aan de ene kant en 30 ° aan de andere kant kunnen produceren:
http://www.hi-z.com/hz-20.html
Op de belastingscurve op het gegevensblad waar we zien dat ze zijn verkregen bij 4.5 V
0 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 19/04/16, 20:32

izentrop schreef:Hallo,
Na de vorige pdf, hoewel vol instructies die u niet als constructief beschouwde, lijkt het dat:

Hi-z produceert modules voor de productie van elektriciteit die 30 W met 230 ° aan de ene kant en 30 ° aan de andere kant kunnen produceren:
http://www.hi-z.com/hz-20.html
Op de belastingscurve op het gegevensblad waar we zien dat ze zijn verkregen bij 4.5 V


Bonsoir,

Ik sta mezelf toe je te leren omdat jij jezelf ook toestaat.
Toen ik sprak over een niet-constructieve boodschap, maakte ik duidelijk dat ik natuurlijk niet voor iedereen sprak. Je zou je niet doelgericht moeten voelen voor dit bericht omdat je pdf erg interessant is. Ik heb het helemaal gelezen maar ik heb niet meteen de antwoorden gevonden waar ik op wachtte. Ik heb het gedownload omdat het later handig kan zijn.
0 x
johan07
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 19/03/16, 12:59

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par johan07 » 29/04/16, 20:48

johan07 schreef:
Gaston schreef:De intensiteit wordt niet "gevraagd", maar wordt bepaald aan de hand van de eigenschappen van de generator en de belasting.
Maar de spanning hangt ook af van de geleverde intensiteit.

Wat maakt dat iemand over het algemeen geïnteresseerd is in het vinden van het werkpunt waarvoor de belasting het maximale elektrische vermogen ontvangt terwijl hij speelt op het enige dat tot onze beschikking staat: de weerstand van de belasting.

Als je wilt testen, raad ik je aan om weerstanden (lampen, ...) te gebruiken in plaats van een belasting in plaats van motoren waarvan de impedantie varieert afhankelijk van de rotatiesnelheid (het wordt nog een variabele om te berekenen het punt van evenwicht).

Het blijkt (het laat zien) dat de belasting het maximale elektrische vermogen ontvangt wanneer de weerstand gelijk is aan die van de generator.
De interne weerstand van een van de modules die u gebruikt lijkt te variëren tussen 2,8 en 3 ohm, afhankelijk van de temperatuur.
Voor 8-modules in serie verkrijgt u daarom het maximale uitgangsvermogen door een weerstand te plaatsen van 22 tot 24 ohm (d.w.z. een lamp van ongeveer 6W / 12V): u moet dan een intensiteit van 0,6A en een spanning van 14,5V observeren, d.w.z. vermogen van ongeveer 8W.


Ok dank je, het is leuk om constructieve antwoorden te hebben.
Ik spreek natuurlijk niet voor iedereen.

Vanavond ga ik het proberen met een ledstrip om te zien hoe het eruit ziet.

Dus omdat mijn project zal werken : Roll: , omdat mijn ambitie is om een ​​batterij op te laden, zou ik daarom verplicht zijn om een ​​laadregelaar te plaatsen.

Is het de regelaar die zal dienen als mijn "belasting" en weerstand of de batterij?


Kleine UP voor de vraag van de toezichthouder.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par izentrop » 29/04/16, 21:48

Bonsoir,
Het zijn niet altijd goede adviezen, maar daar leggen ze goed uit wat er van dit soort modules kan worden geleerd.
https://youtu.be/gxu7mXjB5DU

Een module die is aangewezen als een thermo-elektrische generator, de SP1848-27145.
De generator kenmerken:
Temperatuurverschil van 20 graden: open circuit spanning 0.97V, stroomstroom: 225MA
Temperatuurverschil van 40 graden: open circuit spanning 1.8V, stroomstroom: 368MA
Temperatuurverschil van 60 graden: open circuit spanning 2.4V, stroomstroom: 469MA
Temperatuurverschil van 80 graden: open circuit spanning 3.6V, stroomstroom: 558MA
Temperatuurverschil van 100 graden: open circuit spanning 4.8V, stroomstroom: 669MA

Ongeveer 3 W maximum, de 12706 zou niet meer moeten bieden.

Lees verder: http://www.elecfreaks.com/store/thermoe ... z47FLlUOpP
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13689
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1515
Neem contact op met:

Re: Hulp nodig voor Peltier-modules




par izentrop » 30/04/16, 11:06

Hallo,
Ja, nogmaals hij!
Een serieuze productiepoging met modules die 300 ° kunnen ondersteunen http://www.customthermoelectric.com/pow ... ec_sht.pdf
De 12706 is normaal 90 ° en 135 ° mag niet worden overschreden.
200 W met 10-modules, maar hiervoor is het noodzakelijk om een ​​temperatuur van 300 ° aan de ene kant en 30 ° aan de andere kant te handhaven. Ze zeggen niet of ze deze 200 W hebben
http://www.instructables.com/id/Thermoe ... eneration/
http://www.customthermoelectric.com/powergen.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 178-gasten