Universele motor in windgenerator

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 25/08/09, 14:00

Als je windturbine 24V levert en je laadt een 12V-accu op via een spanningsregelaar (iets met een koellichaam!!), dan betekent dat dat 50% van de energie die je uit de windturbine haalt, gaat roken en niet in de accu gaat !

Je zou een kleine mppt-converter moeten vinden die niet te duur is, dat zou je tijd besparen .... en dus geld (zoals je deed voor de generator) !!
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 25/08/09, 19:31

Ja maar hé daar al met de aanschaf van de generator..... als ik in de tussentijd anders kan zou ik dat graag willen.

In het tweede geval van parallelle belastingen beschouwen we ondanks de verliezen dat het kan werken (met ik veronderstel anti-retourdioden zodat een parallel geschakelde batterij niet gaat ontladen in de andere)

In het eerste geval dat ik heb blootgelegd, wat gebeurt er als ik twee 12v-batterijen in serie oplaad van de windturbine 24, maar ik gebruik er maar één tegelijk voor de omvormer. Zal serieel opladen werken voor twee batterijen waarvan de ene meer ontladen is dan de andere? gaat het lukken of niet? Omdat ik daar ofwel een mppt of een 24v-omvormer koop, maar in beide gevallen moet ik nog steeds veel betalen en dat wil ik voorlopig vermijden.
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 25/08/09, 19:48

Welnu, ik heb het antwoord gevonden op het eerste geval en het is nee, het is alleen om in serie op te laden, dat de twee 12v-batterijen hetzelfde individuele laadniveau hebben.

Ellende ook nu hier zit ik nog steeds vast, had ik eindelijk een 12v generator moeten kiezen dan was dat makkelijker geweest :| en het kost me minder. Ik heb nog steeds de mogelijkheid om parallel op te laden met twee 12v-regelaars of een 24v -> 12V-omvormer te gebruiken, maar hallo, het stroomverlies stel ik me voor.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 25/08/09, 19:53

Kan uw omvormer werken met 24V-ingang?
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 25/08/09, 19:56

En helaas nee, ik heb net naar de dokter gekeken.
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 25/08/09, 20:07

Of zoals gezegd, ik laad mijn accu's in serie, dus 24 volt en ik zet een DC/DC omvormer 24>12V waar ik mijn omvormer op aansluit. Een step-down 24v 12v 20A kost 40 euro in de winkel bij mij in de buurt. Zou dit een goede oplossing zijn zonder al te veel vermogensverlies in de tussentijd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 25/08/09, 22:19

Bonsoir

Reageren op nlc:

ja, de mppt-regelaar is een Buck-model

Voor Darwenn

Het is geen probleem om uw dynamo op 12V-accu's te laten werken
In werkelijkheid betekent de aangegeven spanning voor een permanente magneetdynamo alleen dat het toerentalbereik en de vermogenscurve optimaal zijn voor een 24V-uitgang.
Aan de andere kant betekent het maximale vermogen in 24V van 1000W dat de maximale intensiteit aan de uitgang 50A zal zijn.
Deze 50A is ook de limiet bij 12V gebruik, en de stator wordt gewikkeld met dunnere draad, je begint eerder te produceren, maar als de weerstand van de wikkeling hoger is, is het rendement uiteindelijk minder goed.
Experimenteer eerst zo.
De dag dat je 50A vrijgeeft, bel je me en kom ik foto's maken, of ik kom aan met mijn ademautomaat (als die tegen die tijd goed werkt) : Cheesy:

A+
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 26/08/09, 02:54

Bedoel je dat ik een 12v-accu kan opladen met een 24v-windturbine? :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 26/08/09, 12:30

Dag

laad een 12v batterij op met een 24v windturbine


Natuurlijk is het mogelijk.
Niet de windturbine is 24 V maar de dynamo.
Ook gebruik je geen 24V spanningsregelaar.
Als de dynamo een gelijkgerichte spanning geeft van 28V bij 240 tpm, levert hij 14V bij 120 tpm, wat interessant kan zijn om al vrij vroeg te beginnen met het opladen van de accu's.
Nadeel is dat de weerstand van de wikkeling hoger is dan bij een 12V dynamo, de formule U = E-RI is ongunstig voor het rendement.
De dynamo wordt waarschijnlijk heter en heeft meer vermogen van de propeller nodig om versterkers te leveren naarmate u het toerental opvoert.
De batterij zal de uitgangsspanning van de bruggelijkrichter altijd stabiliseren rond de 14V. De limiet is de maximale intensiteit die de batterij kan absorberen.
Een auto-accu kan de truc zijn om te testen, omdat deze goed bestand is tegen zware belastingen (groot plaatwisseloppervlak om de ampères te kunnen leveren die nodig zijn voor de starter)

A+
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 26/08/09, 13:21

Ok, maar als bij sterkere wind de dynamospanning plotseling stijgt tot 24v ... Ik heb mijn regelaar, maar als ik hem instel voor een lage winddynamospanning (120 tpm) om 14 volt aan output te hebben, is de uitgangsspanning niet perfect stabiel, Ik riskeer +16 of 17 volt als de dynamo 24 uitvoert. Dit is de zorg van mijn regelaar, nou, ik heb niet veel tests gedaan om zeker te zijn en nog niet op een spanning van 24v. Nou ja, hoe dan ook, ik zal zien wanneer ik de dynamo heb door wat belastings- en onbelaste trainingstests te doen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 294-gasten