Universele motor in windgenerator

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 24/08/09, 19:27

Je zou een mppt achter je moeten laten lopen, omdat het de generator kan laten schieten, ongeacht de windsnelheid. Het zal altijd het maximale extraheren dat er te halen valt.

Met een vermenigvuldiger voeg je mechanische verliezen toe, je gen zal sneller draaien maar je hebt minder koppel, het mechanische vermogen zal identiek zijn (en zelfs minder vanwege de verliezen), dus het elektrische vermogen zou vergelijkbaar zijn. Je hebt echt een mppt nodig, het vereenvoudigt alles.
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 24/08/09, 19:37

Ja maar gezien de prijs zal ik het zonder doen in ieder geval om te beginnen.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 24/08/09, 23:11

NLC schreef:Je zou een mppt achter je moeten laten lopen, omdat het de generator kan laten schieten, ongeacht de windsnelheid. Het zal altijd het maximale extraheren dat er te halen valt.

Met een vermenigvuldiger voeg je mechanische verliezen toe, je gen zal sneller draaien maar je hebt minder koppel, het mechanische vermogen zal identiek zijn (en zelfs minder vanwege de verliezen), dus het elektrische vermogen zou vergelijkbaar zijn. Je hebt echt een mppt nodig, het vereenvoudigt alles.


Een generator die sneller draait, genereert meer watt, want voor dezelfde maat als je met kleinere draad wikkelt, zul je minder stroom trekken, aan de andere kant als je een dikke draad neemt en die sneller laat draaien om de gewenste spanning te krijgen, krijg je een hoger rendement in watt.

Het is allemaal relatief, hogere spanning minder uitgangsstroomsterkte en lagere spin om de spanning te krijgen, lagere spanning meer uitgangsstroomsterkte en hogere spin om de spanning te krijgen maar uiteindelijk meer wattage.
:D
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 25/08/09, 04:35

Iets ontgaat me bij het bekijken van de vermogenscurven van dit type generator van Future Energy.

Als we het model van 12 en 48 volt nemen, ongeacht de rotatiesnelheid, wordt de uitgangsspanning gestabiliseerd op 14 volt voor het model van 12 volt en van 52 tot 56 volt voor het model van 48 volt, dat wil zeggen + of - 4 volt. Aan de andere kant, het 24 Volt-model, kijk hoe de spanning verandert, van 26 naar 33 volt, dus 7 volt verschil.

http://4.bp.blogspot.com/_Osf5B1FbYIs/S ... 2Bvent.jpg


Het is logisch dat de spanning evolueert met de rotatiesnelheid, maar in dit geval zou het ook moeten gelden voor het 12v-model. En als het het feit is dat de spanning hoger is bij het 24-model, zou het verschil nog groter moeten zijn bij de 48v, wat niet het geval is. Nou, deze rondingen zijn gegeven als indicatie, maar goed.

Let ook op in de 24 volt tabel, dat er bij een wind van 20km/h meer RPM en meer spanning en vermogen wordt aangegeven dan bij een wind van 27 :schok: maar hey, het moet gewoon een vergissing zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 25/08/09, 09:15

Alain G schreef:Een generator die sneller draait, genereert meer watt, want voor dezelfde maat als je met kleinere draad wikkelt, zul je minder stroom trekken, aan de andere kant als je een dikke draad neemt en die sneller laat draaien om de gewenste spanning te krijgen, krijg je een hoger rendement in watt.

Het is allemaal relatief, hogere spanning minder uitgangsstroomsterkte en lagere spin om de spanning te krijgen, lagere spanning meer uitgangsstroomsterkte en hogere spin om de spanning te krijgen maar uiteindelijk meer wattage.
:D


Je begreep eerst niet wat ik zei.

Hij had het over het plaatsen van een vermenigvuldiger tussen zijn propeller en het gen om de snelheid van het gen te verhogen, zonder iets in de wikkeling te veranderen.

Bij vermenigvuldiging, bij gelijke windsnelheid, is het mechanische vermogen op het gen hetzelfde, het draait sneller maar bij vermenigvuldiging is er minder koppel. Het is niet omdat hij sneller draait dat hij meer watt gaat genereren, want daarvoor moet er meer mechanisch vermogen stroomopwaarts zijn! Watts komen niet uit het niets :D
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 25/08/09, 12:40

sorry nl

Daar zijn we het niet over eens, de mesjes moeten de kracht kunnen opwekken om het gen te leveren.
:D
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 25/08/09, 12:45

Bonjour à tous,

Reageer op Darwenn
Kan ik volgens jou een vermenigvuldiging gebruiken zoals ik nu doe (een vermenigvuldiger van 3 per poelie/tandriem) of de propeller rechtstreeks op de as aansluiten?. Een vermenigvuldiger waarmee ik bij een lagere windsnelheid kan produceren, afhankelijk van de cogging van de generator + koppelvermenigvuldiger.


Dit type dynamo is precies ontworpen voor directe aandrijving. Zo heb ik mijn machine gemaakt.
Denken dat vermenigvuldigen de opbrengst van het geheel vergroot is een vergissing (ik ben het eens met nlc)
Bij een bepaalde windsnelheid en voor een bepaald rotoroppervlak is er een enkele maximale vermogenswaarde die kan worden vastgelegd.
De uiteindelijke prestaties van de machine zullen uiteraard afhangen van de kinematische en elektrische keten van de assemblage.
Nu kunnen we inderdaad het oppervlak van de rotor vergroten om meer vermogen terug te winnen, maar dat gaat ten koste van de rotatiesnelheid van de rotor, en wat gebeurt er bij harde wind? De overmaat van de messen zal geen wonderen verrichten.

Onthoud dat het gewoon een illusie is om stroom te krijgen met een wind van minder dan 5 m/s (18 km/u).

Voor direct opladen van de batterij:
Ja, het is mogelijk, maar niet aanbevolen.
In werkelijkheid is het gevaar gering als het uitgangsvermogen en de spanning van de batterijen worden gecontroleerd. De spanning aan de uitgang van de diodebrug stabiliseert op de accuspanning, tenzij het vermogen echt te hoog wordt. In dit geval wordt een spanningsstijging waargenomen, wat gevaarlijk is als deze hoger is dan 14V. Als de batterijen vol zijn, is het hetzelfde.
Over het algemeen kunnen deep-cycle batterijen een maximale intensiteit absorberen die gelijk is aan 10% van hun capaciteit in Ah.

A+
Dernière édition par looping de 25 / 08 / 09, 13: 06, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 25/08/09, 13:04

Reageren op nlc

Hoe weet u of de MPPT-functie is geactiveerd? Normaal gesproken is het continu en transparant, ongeacht de windsnelheid.



Precies kunnen we, en gelukkig, anders zouden we niet kunnen zeggen of de mppt de prestaties van de machine verbetert.
U kent het principe van mppt, het zoekt constant naar het beste resultaat van P= U x I .
Met andere woorden, het laat de spanning stijgen (Ugen in driefasige AC, in mijn geval) kijkt naar de intensiteit en berekent het resultaat.
Als P beter is met een hoge U, gaan we verder bij U+1V (voorbeeld) anders gaan we terug naar U-1V enz...
Wel om te observeren wat er gebeurt, meet ik de spanning tussen 2 fasen aan de ingang van de diodebrug.
Van 0 tot 10 V AC (d.w.z. 14V DC aan de bruguitgang) draait de rotor van de windturbine zonder weerstand (afgezien van wrijving). Zodra je begint met het opladen van de accu's treedt er een elektromagnetische rem in werking en stabiliseert de rotatiesnelheid van de windturbine wanneer het opgenomen vermogen = vermogen geleverd door de wind aan de rotor.
Hier komt de rol van de mppt om de hoek kijken, want door de rotor min of meer af te remmen, wordt gegarandeerd dat de invalshoek van de relatieve wind op de bladen optimaal is. Met andere woorden, de rotor draait op de TSR waarvoor hij is ontworpen, ongeacht de windsnelheid.
Dit principe vervangt de variabele toonhoogte van productieoptimalisatie (niet iedereen is het hier noodzakelijkerwijs mee eens omdat het idee van veiligheid van gevederde bladen beter is)

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 25/08/09, 13:27

Wat ik bedoelde is dat de rol van de mppt is om het maximale powerpoint te volgen, dat is het primaire doel. Maar je vertelde me privé dat je niet zeker wist of hij dat zou doen, en ik wilde weten waarom je dat dacht.

U zegt dat uw converter tot 14V geen stroom op het gen trekt. Betekent dit dat dit MPPT-model alleen een "buck"-model is (voltage step-down) en dat het is ontworpen om alleen 12V-uitvoer te beheren?

Dus het lijkt erop dat het moet wachten op Uin > Uout voordat het wordt ingeschakeld?
0 x
darwenn
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 510
Inschrijving: 16/07/09, 17:43
x 9




par darwenn » 25/08/09, 13:29

Bedankt voor al deze details, dus ik plan een directe training, het past bij mij.

Ik heb nog een vraag of ik een 24 volt generator ga gebruiken voor 12v accu's en een 12v omvormer.

Ik heb een regelaar die input tot 40v kan accepteren en output 14v of 26 (afhankelijk van de diode die ik erin heb geplaatst, een voorzien voor 12 of 24 volt) gemaakt volgens een plan op het net en dat werkt heel goed.

Hier is wat ik denk te doen, twee oplossingen

1: Ik kalibreer mijn regelaar voor een lading van 24 volt en ik laad twee 12 volt accu's in serie met een enkele regelaar, maar het probleem is dat ik hier met 24 volt zit, dus hoe sluit ik mijn 12 volt omvormer aan. Sluit ik hem aan op een enkele accu, dan zal één van de twee altijd meer ontladen zijn dan de ander, ook al doe ik een relaisschakeling. Vormt dit een probleem voor de seriebelasting van de windturbine? zal de 24v-belasting in serie op natuurlijke wijze balanceren tussen de zwakste batterij en de andere?

2: Ik sluit parallel aan de uitgang van de windturbine twee regelaars aan (ik maak een tweede) 14v die me elk een 12v-batterij zullen opladen. Dan lukt het me om het relais naar de omvormer te schakelen.

Bedankt allemaal voor jullie waardevolle advies.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 210-gasten