Methanisatie thuis

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/12/09, 20:12

Ik maak me geen illusies: grasmaaien is niet van enorme waarde: daarom wil ik mezelf niet vermoeien met het drogen: in het water gooien is het enige wat makkelijk is

100m3 methaan is niet enorm, maar een ton groenafval is gratis, er zijn er die benzine verbruiken om het bij het recyclingcentrum kwijt te raken

de vraag is dus niet de hoeveelheid afval die nodig is, maar de hoeveelheid gas per dag die een verwarmde en goed gevulde tank van 10 m3 zal produceren

er kunnen 2 tanks zijn: een koude tank om het afval in zijn geheel in te gooien, die allemaal tegelijk aankomen en de bacteriën zouden verstoren, en de verwarmde methaniseringstank, waar het afval geleidelijk wordt ingebracht door te pompen
0 x
pat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 14/12/05, 23:21
Plaats: Bourgogne




par pat » 27/12/09, 20:13

chatelot16 schreef:dank je wel

het probleem van het maaien van het gazon is dat het niet droogt: het fermenteert en het rot heel snel: alles in het water stoppen leek mij het gemakkelijkst

Ik heb de ph niet gecontroleerd: als het probleem zich voordoet, zal ik de volgende keer toevoegen wat nodig is om het te corrigeren

maar het probleem was niet alleen daar: het was nog steeds koud en zonder verwarming was de methanisatie te traag

Ik had geen tijd om een ​​goed zetsysteem te maken: zonder brouwen onmogelijk om de ph te corrigeren

het belangrijkste resultaat van deze ervaring was om te zien in de werkelijke hoeveelheid afval die ik gemakkelijk kon terugwinnen: geen probleem: het was onmiddellijk vol: ik kon het veel groter maken, het zal gemakkelijk te voeden zijn




Voor de temperatuur helpt fermentatie in het begin enorm, door warmte te produceren, zoals een hoop compost die opwarmt, dit kan een schot geven op meer dan 55 of 60°C in hart en nieren, het ideaal is om te kunnen brouwen op dit keer om de reactie langer dan een week in stand te houden en de ontwikkeling van methanogene bacteriën te activeren. Omdat mengen onmogelijk is zodra uw dekzeil uw silo afdekt, zult u genoegen moeten nemen met zeer lage opbrengsten, maar toch het equivalent van meerdere gasflessen per ton maaisel en huishoudelijk afval (in goede omstandigheden, d.w.z. 35 tot 45 °C met dagelijkse roeren, zou je 100 kubieke meter per ton gras kunnen krijgen!)

Methanisatie bestaat zelfs bij 20°C, maar het is erg traag, het duurt een maand om te verkrijgen wat we hebben in 3 dagen bij 45°C
0 x
Tikje
pat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 14/12/05, 23:21
Plaats: Bourgogne




par pat » 27/12/09, 20:31

Het zou handig zijn om meerdere tanks te hebben om ze beurtelings te behandelen en ze te isoleren of te begraven om warmte vast te houden.
100m kubiek biogas is sowieso niet ver van 100 liter brandstof.
Tot slot heb ik me altijd verbaasd over deze systemen die in Afrika zijn ontwikkeld door humanitaire actoren, met niets anders dan een septic tank en een stuk rubberen slang: er is meer dan genoeg gas om te koken.
0 x
Tikje
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/12/09, 20:32

pat schrijft:Bij mooi weer kunnen we het maaien en het daar laten en de volgende dag strijken om het op te halen, dat is wat we doen als we thuis hoog gras hebben.

dat is wat ik thuis doe...

maar het grootste deel zijn de buren die een gazon willen... en die zelfs maaien als het de volgende dag regent

tanpis voor de benzine die door de maaiers wordt opgegeten. Ik hoef alleen maar te zeggen dat ik alles voor mijn huis moet neerleggen om benzine te hebben
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/12/09, 20:52

pat schrijft:Het zou handig zijn om meerdere tanks te hebben om ze beurtelings te behandelen en te isoleren


Dat dacht ik een paar jaar geleden voordat ik begon met testen.

Ik dacht aan een stel kleine tanks die ik zou legen als de methanisering klaar is

maar ik realiseerde me dat de bacteriën een zeer constante conditie nodig hebben om efficiënt te produceren: dus geef ik de voorkeur aan een enkele goed geïsoleerde hete tank, goed geroerd voor maximale efficiëntie

een koude tank om direct al het afval in op te vangen zonder het in de open lucht te laten rotten

een derde tank aan de ongemengde afvoer waar de methanisering een beetje zal ophouden en waar het slib zal bezinken naar de bodem om zo compact mogelijk iets te moeten evacueren

het blijft om voor dit alles een redelijke maat te kiezen
Dernière édition par chatelot16 de 27 / 12 / 09, 20: 54, 1 keer bewerkt.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 27/12/09, 20:54

pat schrijft:Onder goede omstandigheden 100 kuub biogas per ton gazon.


Wat is dat in KWh thermisch, alstublieft?
Vanaf welk droog gewicht?

Bij voorbaat dank!
0 x
Tot ziens!
pat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 14/12/05, 23:21
Plaats: Bourgogne




par pat » 27/12/09, 22:06

Beeld

(tabel voor grondstoffen)

De thermische kwh van aardgas (methaan) ligt tussen 9,5 en 10,5 per kubieke meter, het biogas bevat tussen de 50 en 75% methaan.
0 x
Tikje
pat
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 14/12/05, 23:21
Plaats: Bourgogne




par pat » 27/12/09, 22:16

enkele gegevens van het "Biogas-portaal"

Kerncijfers



Herinnering: calorische waarde en energie-eenheden
1 m3 CH4 = 36 MJ, 1 t CH4 = 50 GJ, 1 teen = 42 GJ, 1 t CH4 = 1,18 toe
Franse biogasproductiestatistieken worden gepubliceerd door:
- de CITEPA, met betrekking tot de methaanemissies in de atmosfeer, van stortplaatsen voor afval, dierlijke mest.
- het Energieobservatorium, Staatssecretariaat voor Industrie, met betrekking tot de terugwinning van biogas; (inventarissen waaraan SOLAGRO heeft deelgenomen).

Bron CITEPA (update 2004) en SOLAGRO.
- De totale productie van biomethaan in Frankrijk vertegenwoordigt (in 2005) - 3.179.000 ton methaan, inclusief:

*

2.143.000 ton gegenereerd door "natuurlijke gisting": maaggisting (1.396.000 ton), dierlijke mest (683.000 ton), afvalwater, rijstvelden, enz.

*

937.000 ton gegenereerd door afval dat op stortplaatsen is opgeslagen

*

99.000 ton geproduceerd in vergisters (slib en afvalwater van stedelijke en industriële afvalwaterzuiveringsinstallaties, gemeentelijk afval, enz.)


Bijna 80% van de biomethaanproductie wordt ... uitgestoten in de atmosfeer, naast "natuurlijke fermentatie" is 479.000 ton methaan afkomstig van niet-opgevangen stortgas ...
0 x
Tikje
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/12/09, 22:39

bedankt voor deze tabel: het bevestigt uit een andere bron

in groenafval zit meer methaan dan in mest of drijfmest

maar de mest is nuttig om de goede bacteriën naar ander afval te brengen

het valt nog te bezien hoe snel het werkt

als je zei dat we bij 45 ° in 3 dagen hadden wat we in 1 maand bij 20 ° c hebben, betekent dat niet dat de 2 ton die we in 10 m3 water kunnen stoppen, in 200 dagen 3 m3 gas zal opleveren: het zou zijn te mooi, ik ben bang dat het langzamer zal zijn, maar het zal hoe dan ook produceren
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 27/12/09, 22:45

Dankzij jullie twee!

Dus 60% methaan zou ongeveer 6KWh/m3 biogas moeten geven.

En 100M3/ton gazon, dat moet 600KWh thermisch zijn.

Maar een ton gazon, bij welk vochtigheidsniveau? 35%?
dat zou dus 600KWh zijn voor 650KG droge stof: niet ver van de rondetelling ;-)

Ofwel: 0,9 KWh/kg droog gazon.

Naar mijn mening loont het de moeite om de overblijfselen van de gisting te recupereren, omdat de tot korrels samengeperste droge stof normaal gesproken tussen de 4 en 5 KWh/kg zou produceren.

Ik hoop dat ik geen fout heb gemaakt, corrigeer me indien nodig.

Ik vergeet niet dat gas interesse heeft voor mobiele toepassingen. Maar ik zou graag willen weten waar de ontbrekende 3 of 4KWh naartoe gaan...
0 x
Tot ziens!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 286-gasten