Het maken van elektriciteit uit hout!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 30/03/10, 15:20

Welnu, volgens jou is het voordeel van stoominjectie het beperken van de temperatuur, om het materiaal niet te vernietigen, ook al betekent dit een vermindering van de opbrengst... Ik zeg je alleen maar dat we hetzelfde effect kunnen bereiken met goede regelgeving. en simulatie. En zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties...

Condensaten zijn energetisch, dat geef ik toe, maar het valoriseren ervan zal een uitdaging op zich zijn... Ze moeten eerst gescheiden worden van de waterdamp, van daaruit moet hun reologie complex zijn, een beetje zoals een supervuile en pasteuze frituurolie ;) Misschien kunnen de jongens van de verstoven ballenbrander er iets mee doen. Op mijn project (dat slechts een TP-demonstrator is) zullen we de gassen niet koelen, dus dit probleem zal zich niet voordoen...
Heb jij daar ideeën voor?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 30/03/10, 22:39

In ieder geval moet het hete deel tussen de 1000 en 1200°C zijn: als het niet warm genoeg was, zou het CO2 en minder CO produceren

er is geen probleem om deze 1000° te bereiken met koude luchttoevoer

Waarvoor wordt de warmte van het gas dat vrijkomt gebruikt?

voor goede prestaties moet de motorinlaat zo koud mogelijk zijn

Ik geef er de voorkeur aan om de warmte van het gas dat uit de vergasser komt te gebruiken om de lucht die erin komt voor te verwarmen: als hierdoor de temperatuur stijgt, kan er meer stoom worden geïnjecteerd, waardoor er meer brandbaar gas ontstaat.

er valt niet veel uit te vinden om condenseerbare producten te promoten: terug naar de tijd waarin het verbranden van alcohol houtspirit werd genoemd: de destillatie (tegenwoordig pyrolyse) van hout was een belangrijke bron van chemische producten: al deze industrie is verdwenen en vervangen door olie: het zal herboren worden als er niet meer is

we vinden precies hetzelfde condenseerbare product bij de pyrolyse van hout of eenvoudig vergassingsgas: ik vind het zonde om alles in de gelijkstroomvergasser te vernietigen

Maar tot slot, hoewel er sommigen zijn die hout alleen maar verbranden om te verwarmen, is het al beter om elektriciteit te verwarmen. Ik wil het nog beter doen: elektriciteit, vloeibare brandstof en warmte
0 x
sdefzone2
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 01/05/10, 11:35
Plaats: bergmeertje




par sdefzone2 » 03/05/10, 10:09

Dag

Als onderdeel van uw experimenten met hout-/elektriciteits-/gascentrales neem ik de tijd om mijn ervaringen met thermo-elektriciteit met u te delen.
Dankzij twee in serie geschakelde modules kon ik de batterijen opladen via een fotovoltaïsche laadregelaar van PWN.
Ik moest een circulator aanschaffen voor vloeistofkoeling aan de "koude" kant van de module, waarbij de wisselaar van een gasboiler ondergedompeld in koud water zorgde voor de afvoer van de warmte.
De modules zien er als volgt uit:

Beeld

De 12V-circulatiepomp is van het type thermische zonne-installatie, instelbaar en moet een debiet van minimaal 300 l/u garanderen
Het hele ding kostte 450e met de leidingen en andere gadgets om de temperatuur te controleren.
En het levert... niet veel op.
Op piekhoogte de volledig beladen houtkachel: zo'n 38 watt! (23volt*1.7ampère) waarvan 6w moet worden afgetrokken van de circulatiepomp.
Maar een toegankelijk gemiddelde ligt eerder op 23 W, met slechts 3 W aan circulatiepomp.
Met deze gascentrale weten we meteen of we goed hout verbranden... de prestaties nemen exponentieel toe met warmte (bij een constante temperatuur aan de koude kant), totdat de module kapot gaat (260°)
Ik heb een plekje op het fornuis gevonden waar de temperatuur binnen een goed bereik blijft.
Ondanks de aanzienlijke kosten ben ik van plan het systeem te verdubbelen. In feite zullen deze 40W een besparing opleveren in de periode waarin de panelen het minst geven (winter, 's nachts), in de periode waarin we het meest verwarmen...
Met de aldus verkregen normale 20 watt kan ik de winter al wat rustiger doorbrengen, alleen degenen die op batterijen werken, kunnen mijn vreugde begrijpen :)
Dus, naast een minimalistische fotovoltaïsche configuratie, maakt thermo-elektriciteit het mogelijk om met een minimum aan bewegende delen en slijtage, en zeker een slechte opbrengst, elektrisch te leven in het hart van de winter (licht, zik, computer, doe-het-zelf, enz.). . Het gaat erom de batterijen in de fase te houden waarin ze het beste werken, wanneer ze vol zijn (wanneer ze niet worden gebruikt, zoals de kwade tongen zeggen).

(merk op dat het bedrijf dat mij de modules heeft verkocht niet al te veel aandacht besteedt aan de bedrading...)

Twee slechte foto's van het apparaat:
Beeld
Beeld


Sdefzone

Bewerken door modo: foto's geplaatst op de afbeeldingshost van de site
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 03/05/10, 14:19

Slt
20 tot 40W? Je bent er zeker van? Daarmee kun je nauwelijks een gloeilamp van stroom voorzien...
Vergeef mij voor mijn scepsis...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/05/10, 14:28

waardeloze prestatie

Met 2 kleine modules ben ik niet van deze mening, omdat het komt blijkbaar overeen met hun maximaal mogelijke door naar hun grootte te kijken op je prachtige foto's van je eenvoudige prestatie.
Uw concrete ervaring met meer details is zeer nuttig en verdient het om gereproduceerd, besproken en verbeterd te worden, vooral wat betreft prijs en aantal modules, als je meer informatie geeft over onderdelen, leveranciers en prijzen.
Kunnen we meer informatie en details krijgen, zoals de leverancier en het type module, hun kenmerken, de prijzen van de verschillende elementen, omdat ik de indruk heb dat het grootste deel van de prijs zit in de te bedienen apparatuur, circulatiepomp, kraan, leidingen, enz...?
De verkregen spanningen, die a priori laag zijn bij 2 modules, de gebruikte batterijen en de echte warme en koude temperaturen op het oppervlak van de modules, gemeten met thermokoppels (zelfs rudimentair zoals het lassen van ijzerdraad op koperdraad) maken het mogelijk om te verifiëren dat de warmtewisselaars werken goed, wat niet zo eenvoudig te realiseren is in uw kookplaatopstelling, waarbij koud water een beetje wordt verwarmd op de hete kookplaat.
Ik vraag me af of je, gezien de foto's, voldoende isolatieoppervlak tussen de twee temperaturen hebt aangebracht; uw modules, met de ongewijzigde aluminium luchtwisselaar, worden op de hete kachelplaat geplaatst, met koeling door de koudwatercirculatiepomp, wat een eenvoudige oplossing is voor een test, maar met een zeer slechte regeling van de warme temperatuur, afgezien van de traagheid van het fornuis en thermische verliezen tussen de twee wisselaars.
Een aluminium beugel die op de hete aluminium wisselaar is geschroefd, houdt de koudewisselaar van de gaskachel vast. Deze is gemaakt van welk materiaal (aluminium, koper, ijzer?), hoe geïsoleerd en tegen welke prijs, welke leverancier, a priori, op jou lijkt heb je het zelf gedaan?
Ik denk dat we verbeteringen kunnen aanbrengen in meer complexiteit, zoals door de circulatie van warm water ook afkomstig van een wisselaar in de ketel of het fornuis, beter geïsoleerde modules, om het noodzakelijke debiet van de circulatiepomp te verminderen, meer modules in serie om een ​​geldige spanning zonder te dicht bij de maximale modulevernietigingstemperatuur (260°C) te komen.
Temperatuurregeling door het regelen van de circulatoren zou mogelijk zijn voor meer vermogen met meer modules.
Het debiet van de circulatiepomp lijkt mij hoog, en met een betere isolatie tegen hitte op de kachel hebben we de indruk dat dit kan worden verminderd met een lager elektriciteitsverbruik.
Uw implementatie is eenvoudig en u kunt schrijven:
alleen degenen die op batterijen werken, kunnen mijn vreugde vastleggen

en dus als u nauwkeurige gedetailleerde informatie geeft (leveranciersmateriaal, prijzen, advies), zal dit zeer nuttig zijn voor anderen zoals u, die zullen proberen uw eenvoudige en concrete prestatie als referentiepunt en uitgangspunt te reproduceren en te verbeteren.

Om een ​​ironische wijsneus voor te zijn die deze suggestie niet zal missen, merk ik op dat door een hometrainer en een dynamo te nemen en hard te trappen (150Watt), je hetzelfde kunt doen om de batterijen op te laden en goed op te warmen met sporten!!!

Naar mijn mening kunnen we het met meer modules en betere thermische optimalisatie krachtiger maken.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/05/10, 14:47

Slt
20 tot 40W? Je bent er zeker van? Daarmee kun je nauwelijks een gloeilamp van stroom voorzien...
Vergeef mij voor mijn scepsis.

Maar wij leveren 40 tot 200 LED's om goed te kunnen zien!!!
Tussen niets en voldoende is het de nacht en de dag!!!

Bovendien zijn de omstandigheden verre van geoptimaliseerd om eenvoudig te blijven.
Welk elektrisch vermogen hebben uw Peltier-modules om in een koelkast te koelen?
Er is geen limiet aan het aantal bruikbare modules en dus aan het mogelijke vermogen.
Ik heb de indruk dat de thermo-elektrische Peltier-modules zeer onderbenut worden vanwege dit fundamentele misverstand!!!

Deze simpele concrete prestatie is dus een goed startpunt om anderen zonder elektriciteit en zon midden in de winter te motiveren!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 03/05/10, 16:04

Ja, ik denk ook dat de productie sterk verbeterd kan worden.
Het experiment is in ieder geval interessant en de resultaten bemoedigend.

We moeten al zorgen voor de isolatie tussen de twee zijden van de modules en vervolgens het koelcircuit bekijken.
Omdat het systeem voornamelijk bedoeld is om in de winter te worden gebruikt, denk ik, kunnen we profiteren van de buitentemperatuur om het systeem te koelen, met glycolwater kunnen we naar de buitentemperatuur gaan (interessant als het buiten vriest bij -10°C). VS)
En omgekeerd, voor de hete bron kunnen we een oliecircuit gebruiken, dan zou het gemakkelijker zijn om een ​​zeer hoge temperatuur te regelen zonder het risico te lopen de temperatuur van vernietiging te bereiken.
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 03/05/10, 17:27

Ik denk dat je moeite hebt met het realiseren van het vermogen dat ermee gemoeid is... Een koelkast is al 300 W en een klein appartement heeft op piekniveau meer dan 3 kW (als je dit overschrijdt, schakelt het uit). Om dit vermogen te verkrijgen heb je dus 90 cellen nodig en bij 400€/cel gaan we tot 36€!!! Voeg daarbij de ketel.

Natuurlijk is er verbetering mogelijk, maar zelfs door de opbrengst met een factor 3 te verhogen (utopisch) zal het gas grotendeels rendabel zijn... Om nog maar te zwijgen van het feit dat dit laatste niet beperkt is in kracht.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/05/10, 17:36

NEE en nee, de cel kost geen 400 €, maar 10 tot 15 keer minder dan de basismodule en de rest, de wisselaar vermenigvuldigt zich niet als hij goed is ontworpen.

Dit is een fundamentele fout, wat betekent dat deze ten onrechte wordt verwaarloosd!!!!
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 03/05/10, 20:32

Dat heb ik liever ;), het is waar dat het niet wenselijk is om een ​​wisselaar/cel te maken. Goed voor mij
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 374-gasten