Geothermische energie in Zwitserland, een voorbeeld voor Frankrijk

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
futuranat
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 14/11/08, 16:09




par futuranat » 18/09/09, 13:24

Nou, ik ben de Neanderthaler voor de gelegenheid, dus :(
Betekent diepe geothermische energie niet dat een systeem in bronnen van diep warm water zal worden gebruikt? En als ik, als het maar enigszins mogelijk is, iets vertel, ben ik geïnteresseerd in een beetje lezen over het onderwerp.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 18/09/09, 13:51

Niet per se hete bronnen. We kunnen water injecteren en terugwinnen in een primair circuit met een wisselaar om warm water bruikbaar te maken in een secundair circuit.

Als het middelpunt van de aarde afkoelt, zullen we meer rotatie van de kern hebben, dus meer magnetisch veld, dus meer bescherming tegen de zonnewind, daarom wordt de atmosfeer opgeblazen en wordt de aarde steriel.

Dit is een van de hypothesen die wordt gebruikt in het geval van Mars. Omdat Mars kleiner was dan de aarde, koelde het sneller af en onderging het het hierboven genoemde scenario.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 18/09/09, 16:02

futuranat schreef:Nou, ik ben de Neanderthaler voor de gelegenheid, dus :(
Betekent diepe geothermische energie niet dat een systeem in bronnen van diep warm water zal worden gebruikt? En als ik, als het maar enigszins mogelijk is, iets vertel, ben ik geïnteresseerd in een beetje lezen over het onderwerp.
De IJslanders maken gebruik van het sterke geothermische potentieel (van vulkanisme) van hun eiland, maar in ieder geval wordt een bron continu van water voorzien, die men het hete water dat daar wegloopt aanzuigt of niet.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
futuranat
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 14/11/08, 16:09




par futuranat » 21/09/09, 16:35

Hmm, ik weet het niet, het principe van continu voeren laat me een beetje verbaasd achter. Oké, er zijn mechanismen voor een regelmatige toevoer, maar elk mechanisme kan op een gegeven moment stoppen als je het aanraakt en de "onttrekkingen" van de diepe geothermische energie moeten op de een of andere manier een impact hebben op het systeem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 21/09/09, 21:30

futuranat schreef:Hmm, ik weet het niet, het principe van continu voeren laat me een beetje verbaasd achter. Oké, er zijn mechanismen voor een regelmatige toevoer, maar elk mechanisme kan op een gegeven moment stoppen als je het aanraakt en de "onttrekkingen" van de diepe geothermische energie moeten op de een of andere manier een impact hebben op het systeem.
Diepe geothermische energie kan ofwel op de IJslandse manier worden gedaan, door heet water te gebruiken dat uit de aarde komt (gekoppeld aan vulkanisme), zodat er geen "terugtrekking" is, of door op grote diepte water te injecteren in gebarsten rotsen. gebruikt in Soultz-sous-forêt.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 258 gasten