Geothermische energie in Zwitserland, een voorbeeld voor Frankrijk

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 06/08/09, 16:26

Waar ligt de grens tussen "oppervlakte-geothermie" en "diepe geothermie". Er zijn honderden installaties in de wereld en er zijn bijna altijd boringen maar niet zo diep als die van Soultz. Diepe geothermie had a priori meer toekomst dan oppervlakte geothermie, maar de waargenomen opbrengst is lager! En het probleem van aardbevingen met diepe geothermische energie is onbetaalbaar: hoe te leven in een regio waar de aarde 40 keer per dag schudt met een amplitude van maximaal 2? En als er een aardbeving van ongebruikelijke omvang is, 4 of 5, in Straatsburg of Colmar, zullen we niet nalaten te zeggen dat dit komt door de Soultz-boringen!
0 x
parfaitelumiere
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 79
Inschrijving: 05/08/09, 14:39




par parfaitelumiere » 06/08/09, 17:25

de hete droge rots, is het de injectie van vloeistof in de diepte om de warmte terug te winnen?
Ik vroeg me af of het niet mogelijk zou zijn om in een gesloten circuit te werken met een schone vloeistof om direct contact met het gesteente te vermijden, om kalksteenafzettingen of infiltraties te vermijden, want op grotere schaal zijn infiltraties verantwoordelijk voor (gedeeltelijke) schade aan de subductiezones, dacht ik bij mezelf, geen infiltratie, geen (minder) problemen.
gezien de nieuwste generatie olieboringen, is er zelfs een manier om te boren met een precieze, niet-lineaire geometrie, om een ​​enkele boring te maken die naar beneden en naar boven gaat, in een U, het beste zou het startpunt zijn en de ene aankomst zijn heel dicht bij huis alles in een enkel gebouw.
0 x
Sap kan!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 06/08/09, 17:36

parfaitelumiere schreef:Ik vroeg me af of het niet mogelijk zou zijn om in een gesloten circuit te werken met een schone vloeistof om direct contact met de rots te vermijden


Hiervoor zou het nodig zijn om "naar beneden te gaan" en een "water-rots" warmtewisselaar op de bodem van enkele duizenden meters diep te monteren. Niet voor de hand liggend (onmogelijk?) denk ik... om nog maar te zwijgen van de druk.

Ik denk dat na een tijdje (X duizenden m3 gepompt) de rots "schoon" is... en het puin geen probleem meer vormt, een beetje zoals een rivier...

In soultz is er inderdaad een "closed open" circuit onderaan...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/08/09, 18:26

Het probleem zit vooral in de boorgereedschappen die zijn geërfd van olieonderzoek, met een beetje innovatie zal het mogelijk zijn om op zeer grote diepte (+10000m) te boren.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 06/08/09, 18:34

Christophe schreef:
parfaitelumiere schreef:Ik vroeg me af of het niet mogelijk zou zijn om in een gesloten circuit te werken met een schone vloeistof om direct contact met de rots te vermijden


Hiervoor zou het nodig zijn om "naar beneden te gaan" en een "water-rots" warmtewisselaar op de bodem van enkele duizenden meters diep te monteren. Niet voor de hand liggend (onmogelijk?) denk ik... om nog maar te zwijgen van de druk.

Ik denk dat na een tijdje (X duizenden m3 gepompt) de rots "schoon" is... en het puin geen probleem meer vormt, een beetje zoals een rivier...

In soultz is er inderdaad een "closed open" circuit onderaan...

Soultz is 1,5 MW lijkt me, het is niet verschrikkelijk gezien de kosten...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 06/08/09, 18:41

sen-no-sen schreef:Het probleem zit vooral in de boorgereedschappen die zijn geërfd van olieonderzoek, met een beetje innovatie zal het mogelijk zijn om op zeer grote diepte (+10000m) te boren.

Het is geldig als we 100% van het water opnieuw injecteren, anders is het veel vervuiling: waterstofsulfide, dampen die arseen bevatten, radon, asbest, enz... Niet geweldig.

Ten slotte heeft het diep opvangen van energie uit natuurlijke warmwaterbronnen zeker de voorkeur omdat het geen vervuiling toevoegt.
0 x
jessle
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 107
Inschrijving: 27/10/07, 23:08




par jessle » 06/08/09, 21:12

even een kleine correctie

STAUFEN IM BREISGAU ligt in Duitsland op 62 km van Basel

hier is nog een artikel over de aardbevingen van Bazel

http://www.rfi.fr/actufr/articles/085/article_49140.asp
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 06/08/09, 21:16

Sorry, ik sloeg me in mijn reet, want ik dacht dat het in Oostenrijk was. Het is in ieder geval gekoppeld aan geothermie.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
futuranat
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 64
Inschrijving: 14/11/08, 16:09




par futuranat » 16/09/09, 14:38

Ik kom wat laat terug in het debat, om een ​​punt te verduidelijken. Zou het niet beter zijn om te voorkomen dat diepe geothermische energie in de hernieuwbare bronnen wordt geplaatst? Vanaf het moment dat de middelen uitgeput zijn, zou het slechts een tijdelijke oplossing zijn.

Helaas geven besluitvormers over het algemeen de voorkeur aan grote projecten die eenvoudig naar voren te brengen zijn, zoals de boorgaten waar u het over hebt, dan een veelheid aan kleine projecten die naar mijn mening veel effectiever zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 17/09/09, 13:48

futuranat schreef:Ik kom wat laat terug in het debat, om een ​​punt te verduidelijken. Zou het niet beter zijn om te voorkomen dat diepe geothermische energie in de hernieuwbare bronnen wordt geplaatst? Vanaf het moment dat de middelen uitgeput zijn, zou het slechts een tijdelijke oplossing zijn.
[...]
"uitputtelijk"? :schok:

Wanneer de hitte van het centrum van de aarde is uitgeput, zal er bezorgdheid zijn...
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 317-gasten