energie-onafhankelijkheid van de EU via de Noordzee

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13699
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par izentrop » 15/03/17, 11:49

Hornsea 2, het nieuwste gigantische project op zee

Het project Hornsea 2 bestaat uit een park van 300 windturbines van 6 MW elk, gelegen op bijna 90 km van de kust van Yorkshire (oosten van Engeland). Met een gezamenlijke capaciteit van 1,8 GW zou dit park in het komende decennium het krachtigste offshore windpark ter wereld kunnen worden. Volgens SMartWind, een dochteronderneming van de Dane Dong Energy die dit project uitvoert, zou het 8,76 TWh per jaar kunnen produceren, wat overeenkomt met de gemiddelde elektriciteitsbehoefte van 1,8 miljoen Britse huishoudens (de overgrote meerderheid van de huishoudens in dit land verwarmt gas(1 )).

Als de Hornsea 2-vloot de verwachte productie bereikt, zou de bezettingsgraad meer dan 55% bedragen, te vergelijken met de gemiddelde 24,3% van het Franse windpark in 2015 (enkel op land), dankzij de krachtige en regelmatige winden uit de Noordzee. http://www.connaissancedesenergies.org/ ... uni-160818
Het kW windvermogen per huishouden is een hypothese die in de nabije toekomst geverifieerd kan worden : Wink:
Beeld
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Meszigues3 » 15/03/17, 12:31

Janic schreef:de toekomst van het leven op deze aarde is niet anekdotisch...

Maar ik ben het er helemaal mee eens. Groei is een halsstarrige rush; we verspillen veel. We vernietigen zonder hoop op terugkeer. We zijn niet de enigen op aarde. Je moet nadenken over de toekomst; we moeten ook aan de anderen denken, het zijn er miljarden en zij hebben niet wat nodig is terwijl wij ons wentelen in het overbodige.
Ik denk het oprecht en voor een lange tijd.

Ik zou graag een sterke verhoging van de energieprijzen in Frankrijk willen, een concrete en zeer effectieve maatregel, anders dienen alle vrome wensen (zoals het uitschakelen van apparaten op stand-by) ons geweten alleen maar te sussen.

Alleen (ik leg het nog een laatste keer uit) zei je: "... la eerste en beste oplossing het enige dat overblijft is afval vermijden als je weet dat alle apparaten stand-by staan…”.
Ik laat je zien dat dat niet zo is noch de eerste, noch de beste, noch zelfs maar een oplossing : het is een legende, heel praktisch omdat het zonder moeite een zuiver geweten geeft.

Ik vraag je niet om dit goed te maken en te zeggen: "Je hebt gelijk, ik wist het niet."
Ik vraag u te begrijpen dat we het alleen hadden over standby-apparaten. Leek me dus niet de les door te zeggen dat je verder moet kijken dan je neus lang is.

Ik weet zeker dat u, net als ik, zou willen dat het elektriciteitstarief voor consumenten wordt toegevoegd aan het Duitse tarief, om onze bescheiden bijdrage te leveren aan de bescherming van ons milieu.
1 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Janic » 15/03/17, 13:00

Ik zou graag een sterke verhoging van de energieprijzen in Frankrijk willen, een concrete en zeer effectieve maatregel, anders dienen alle vrome wensen (zoals het uitschakelen van apparaten op stand-by) ons geweten alleen maar te sussen.

Het is niet nodig om te wensen, het zal onvermijdelijk gepaard gaan met de exorbitante uitgaven van EDF om de operationele nucleaire vloot in stand te houden en die moeten worden doorberekend aan de consumenten, dat wil zeggen aan ons.

Alleen (ik leg het nog een laatste keer uit) zei je: "... de eerste en beste oplossing is om afval te vermijden als je weet dat alle apparaten stand-by staan…”.
Ik laat je zien dat het noch de eerste, noch de beste is, zelfs niet een oplossing: het is een legende, heel praktisch omdat het zonder moeite een zuiver geweten geeft.

Mijn formulering ging over verspilling, niet over stand-by-apparaten, wat slechts een voorbeeld is te midden van al de rest. Snoeien wat niet bruikbaar is, is gewoon een kwestie van gezond verstand, los van een ecologische visie. Niemand laat de motor van zijn voertuig draaien onder het enige voorwendsel dat hij over een uur of de volgende ochtend zal worden gebruikt.

Ik weet zeker dat u, net als ik, zou willen dat het elektriciteitstarief voor consumenten wordt toegevoegd aan het Duitse tarief,[*] om onze bescheiden bijdrage te leveren aan de bescherming van ons milieu.

Egoïstisch wil ik uiteraard dat de prijs voor iedereen HET LAAGST MOGELIJK is, ook voor fabrikanten als de SNCF, aangezien elektriciteit cruciaal is voor dit bedrijf en dus ook voor de prijs van tickets. Maar ecologisch ben ik ervan overtuigd dat de huidige en toekomstige tarieven (tenzij RE voorrang krijgen) alleen maar fors kunnen stijgen. Maar het is net als bij tabak, de toename ervan heeft invloed op de laagste inkomens, niet op de rijksten onder wie het slechts een klein deel vertegenwoordigt en niets afschrikt.

[*]Het Duitse tarief met zijn nucleaire sluitingen laat geen echte vergelijking toe.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Meszigues3 » 15/03/17, 16:25

Janic schreef:...
Egoïstisch wil ik uiteraard dat de prijs voor iedereen HET LAAGST MOGELIJK is, ook voor fabrikanten als de SNCF, aangezien elektriciteit cruciaal is voor dit bedrijf en dus ook voor de prijs van tickets.

Zeer weinig mensen weten dat energie bij de SNCF heel weinig is (daarvoor is het niet verspild).
In 2015 € 1053 miljoen van de ruim € 30 miljoen aan uitgaven, ofwel ongeveer 000%; zeer weinig invloed op de ticketprijzen.

[*]Het Duitse tarief met zijn nucleaire sluitingen laat geen echte vergelijking toe.

Zeker de Duitsers hebben een fout gemaakt met hun energiewende; laten we het dan hebben over het Deense tarief. Heel vroeg de Denen; kWh een beetje duur (€ 0,304/kWh).
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par moinsdewatt » 18/03/17, 14:13

Begin van de ontmanteling van het eerste offshore windmolenpark ter wereld

Gepubliceerd 17 / 03 / 2017

Na 26 jaar in bedrijf te zijn geweest, is het Deense energiebedrijf Dong begonnen met de ontmanteling van het Vindeby windpark, het eerste offshore windpark ter wereld, voltooid in 1991. De aankondiging van de operatie werd gedaan in februari 2016.

Beeld
Bonusturbines bij windpark Vinderby worden op zee ontmanteld (Foto: Dong)


http://www.lemarin.fr/secteurs-activite ... ffshore-au


Het eerste offshore windpark ter wereld gaat met pensioen

16 maart 2017

Vindeby OWF ontmantelingDONG Energy heeft besloten "Vindeby", 's werelds eerste offshore windpark, dat 25 jaar geleden de geboorte van de offshore windindustrie markeerde, buiten gebruik te stellen. Vindeby Offshore Wind Farm, bestaande uit 11 offshore windturbines, werd in 1991 op het elektriciteitsnet aangesloten.
De wieken, de gondel en de toren worden afzonderlijk gedemonteerd en afgebroken door een mobiele kraan aan boord van een jack-up schip. De betonnen funderingen worden ter plekke afgebroken, voornamelijk met hydraulische sloopscharen, en daarna weer opgehaald.

Alle onderdelen en funderingen van windturbines worden naar de haven van Nyborg gestuurd, waar de onderdelen zoveel mogelijk worden hergebruikt als reserveonderdelen voor andere windturbines. Sommige bladen zullen onderdeel worden van een onderzoeksproject bij DTU Risø, terwijl andere zullen worden hergebruikt in een nieuw concept voor geluidsschermen.
Eén windturbine zal ook deel uitmaken van de tentoonstelling in 'Energimuseet' (het Deense Energiemuseum). Onderdelen die niet direct herbruikbaar zijn, worden afgevoerd naar een erkend bergingsbedrijf. Vindeby Offshore Wind Farm heeft gedurende zijn hele levensduur 243 GWh aan stroom geproduceerd. De turbines voor Vindeby Offshore Wind Farm werden geleverd door Bonus Energi, nu Siemens Wind Power, en de funderingen werden geproduceerd door MT Højgaard.

https://www.windtech-international.com/ ... s-retiring

https://en.wikipedia.org/wiki/Vindeby_O ... _Wind_Farm

de turbines waren 450 kW!

.............De oorspronkelijke overheidsconcessie is voor 25 jaar; van 1991 tot 2016. In 2016 overwoog DONG Energy om het windpark te sluiten, aangezien het ver over de ontwerplevensduur heen is en was onrendabel geworden. Vindeby was de eerste in een lange reeks windparken in een neerwaartse kostentrend.

Sinds maart 2017 wordt het windpark ontmanteld na in totaal 243 GWh te hebben geproduceerd.[13]
0 x
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par lilian07 » 19/03/17, 11:18

Hallo,
Als ik kijk naar de belastingsfactor van deze windparken bestaande uit 6 MW off-short machines en naar de (exponentiële) evolutiecurve van het geïnstalleerde vermogen jaar na jaar.
Als we het afval kennen in oneindig veel gebieden van het dagelijks leven en in het bijzonder in de bouw.
Als we ons het ontwikkelingspotentieel van de sector voorstellen bij het ontstaan ​​van zijn bestaan ​​en in het bijzonder op het gebied van opslag...
Als ik me eindelijk een meer nuchtere manier van leven voorstel, kan ik niet anders dan geloven in een optimistisch scenario van een volledige RE-transitie door de volgende generatie....
Het is gewoon een verhaal van tijd....
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par moinsdewatt » 09/05/17, 19:53

Nederland huldigt zijn grootste offshore windpark in

Gepubliceerd 09 / 05 / 2017 lemarin.fr

Iets minder dan een jaar na de plaatsing van de laatste windturbine is het Geminipark sinds maandag 8 mei officieel operationeel.
Met een vermogen van 600 MW is het een van de grootste parken ter wereld en het grootste van Nederland.

Beeld
De bouw van Gemini Park begon in de eerste maanden van 2015. (Foto: Gemini)

http://www.lemarin.fr/secteurs-activite ... ien-en-mer



................Het Gemini-project, gestart in 2010, zal kosten met zich meebrengen 2,8 miljard euro. .........

Beeld

http://www.lefigaro.fr/societes/2017/05 ... u-nord.php
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par moinsdewatt » 13/05/17, 12:46

Meer over Gemini Park:


Gemini: een gigantisch park van 150 windturbines voor de kust van Nederland

Voor de Nederlandse kust is op 8 mei een van de grootste offshore windparken ter wereld in gebruik genomen. Dit park, "Gemini" genaamd, heeft een geïnstalleerd vermogen van 600 MW en zou volgens de exploitant 2,6 TWh per jaar kunnen produceren dankzij de "sterkste en meest regelmatige(1) wind in het Nederlandse deel van de Noordzee". Dit productieniveau zou een vlootbeladingsgraad van ongeveer 49,5% impliceren(2).

Het Gemini-windpark bestaat uit 2 sets van elk 75 windturbines, die vlakbij staan ​​(vandaar de naam “Gemini”(3)). Deze windturbines van 4 MW worden geleverd door de Duitse groep Siemens, die 20% van de aandelen bezit van het consortium dat verantwoordelijk is voor het Gemini-windpark. De Canadese elektricien Northland Power is de belangrijkste speler in dit consortium (60% van het kapitaal) waarin ook de Nederlandse bedrijven Van Oord en HVC (elk 10%) zijn samengebracht.

De bouw van het Gemini-windpark kostte in totaal bijna 2,8 miljard euro, wat volgens het consortium (dat steun krijgt van een twintigtal banken) de grootste financiering ooit is voor een offshore windproject.

De Gemini-vloot moet bijdragen aan de Nederlandse doelstelling om het aandeel van hernieuwbare energiebronnen in het eindverbruik van energie te verhogen tot 14% in 2020 (vergeleken met 5,8% in 2015). Eind 2016 beschikte het land over een windpark met 4,3 GW geïnstalleerd vermogen (waarvan 1,2 GW offshore(4)). Windenergie zou volgens de GWEC in 8,9 bijna 2016% van de Nederlandse elektriciteitsvraag hebben gedekt.

Beeld

Beeld

Beeld
De waterdiepte in het Gemini-windparkgebied is ongeveer 28 tot 36 meter. De gondels van de windturbines komen uit op een hoogte van bijna 88,5 m. Hier vindt het leggen van de funderingen plaats.


http://www.connaissancedesenergies.org/ ... -diaporama
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par moinsdewatt » 19/05/17, 19:56

De eerste 8 MW windturbines klaar om in gebruik te worden genomen

Gepubliceerd 19 / 05 / 2017 lemarin.fr

Dong Energy kondigde op 17 mei het einde aan van de installatiewerken voor de uitbreiding van het offshore windpark Burbo Bank, in het noordwesten van Engeland. Met een vermogen van 256 MW is dit veld het eerste ter wereld dat windturbines van 8 MW exploiteert, in dit geval MHI Vestas.


http://www.lemarin.fr/secteurs-activite ... en-service
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par moinsdewatt » 08/06/17, 18:58

Windenergie op zee: geïnstalleerd vermogen vervijfvoudigd in 5?

Gepubliceerd 08 / 06 / 2017

Bijeenkomst in Londen, als onderdeel van de tentoonstelling Offshore windenergie, hebben de energieministers van België, Duitsland en Denemarken op 6 juni toegezegd om de markt te voorzien van aanbestedingen voor de installatie van 60 GW offshore windenergie tegen 2030 in Europa. Een doelwit dat vijf keer zoveel kracht vertegenwoordigt als vandaag in dienst is.


http://www.lemarin.fr/secteurs-activite ... par-5-dici
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten