energie-onafhankelijkheid van de EU via de Noordzee

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Janic » 14/03/17, 11:33

Want dat kernenergie is niet klaar om te worden gestopt. Met de komst van niet-op hol geslagen reactoren met hoge reactiviteit en thorium heeft het nog steeds een mooie toekomst voor de boeg, maar dat is een ander onderwerp.
Dat klopt, maar de afwijzing van kernenergie is niet gekoppeld aan een bepaalde productie-index, maar aan de risico's die door Tsjernobyl en Fukushima zijn onthuld, en aan de opwerking van afval en opslag die duizenden jaren zal duren. korte of middellange termijn en de kosten van het geheel. Hetzelfde geldt voor het gebruik van Thorium op industriële schaal
http://www.sortirdunucleaire.org/Le-rea ... le-impasse
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Meszigues3 » 14/03/17, 11:54

izentrop schreef:U dringt aan op onmiddellijke consumptie. Aangezien RTE de interface levert, telt het daadwerkelijke productiesaldo.
...
Ik heb het uiteraard alleen over de momentopname.
Ik ben het ermee eens dat 402 MW geïnstalleerde windenergie 173 MW (402 x 43%) produceert, wat neerkomt op gemiddeld 173000 / 400000 = 432 watt per huishouden.
432 W x 365 dagen x 24 uur = 3786 kWh of slechts 79% van het gemiddelde jaarverbruik, 21% ontbreekt.
Maar dit zijn slechts kruideniersberekeningen die twee grote problemen verbergen:

1) De wisselvalligheid van de wind, zelfs op zee.
Een website : https://www.windytv.com/?2017-03-16-06,49.115,6.176,5,m:e2yagkB
(sleep de datum-/tijdschuifregelaar onderaan);

2) De onmogelijkheid om de 's nachts geproduceerde energie op te slaan voor gebruik bij het piekverbruik om 19 uur; natuurlijk weet RTE voorlopig wel hoe het moet. De voorspelbare problemen zullen verergeren als we het aandeel vluchtige energieën vergroten.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par izentrop » 14/03/17, 12:42

Meszigues3 schreef:Ik ben het ermee eens dat 402 MW geïnstalleerde windenergie 173 MW (402 x 43%) produceert, wat neerkomt op gemiddeld 173000 / 400000 = 432 watt per huishouden.
432 W x 365 dagen x 24 uur = 3786 kWh of slechts 79% van het gemiddelde jaarverbruik, waarbij 21% ontbreekt.
Ik heb dit genomen verwijzing voor mijn berekening. De herberekende bezettingsgraad bedraagt ​​54%, een genereus voorbeeld overigens.
Kon geen bron vinden over de resultaten van recente parken, ik ben het met je eens dat dit niet het geval is de toekomstige oplossing.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Janic » 14/03/17, 14:18

Ik ben het met je eens dat dit niet de juiste weg is.
er is geen oplossing voor de toekomst, er zijn niet meer duurzame energiebronnen dan kernenergie. Het is een mix van hernieuwbare energiebronnen die beter kan voldoen aan de behoeften van de bevolking en de industrie. Maar de eerste en beste oplossing blijft het vermijden van verspilling als we weten dat alle apparaten die in stand-by staan, naar het lijkt, een deel van de nucleaire productie verbruiken. Het andere twijfelachtige aspect dat de neiging heeft om kernenergie duurzaam te maken is de ontwikkeling naar elektrische voertuigen die, als ze in grote series worden geproduceerd, een roep om lucht zullen maken richting deze gevaarlijke productiewijze.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Meszigues3 » 14/03/17, 17:14

Janic schreef:Het is een mix van hernieuwbare energiebronnen die beter kan voldoen aan de behoeften van de bevolking en de industrie.
Misschien.
Welke mix? Eind januari en afgelopen dinsdag produceerden Duitse wind- en zonne-energie (89 GW geïnstalleerd) tijdens de avondpiek samen minder dan 1 GW. Welke SEH zal het gat vullen?

Controleer op Fraunhofer: https://www.energy-charts.de/power.htm
0 x
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Meszigues3 » 14/03/17, 17:18

Janic schreef:Maar de eerste en beste oplossing blijft het vermijden van verspilling als we weten dat alle apparaten die in stand-by staan, naar het lijkt, een deel van de nucleaire productie verbruiken.

Een snee ! Hoeveel is het ?

Op de site https://www.lenergieenquestions.fr/quest-ce-quune-tranche-nucleaire/ we lezen:
De nucleaire vloot van EDF telt 19 kerncentrales of 58 eenheden (34 eenheden van 900 MW, 20 van 1300 MW en 4 van 1450 MW). Het thermale park beschikt over 15 vlamgestookte thermische elektriciteitscentrales of 23 vlamgestookte thermische eenheden.

Dat zijn dus 81 plakjes. Plus andere niet geciteerde bronnen.
Een stukje verliezen (als het waar is) is jammer, maar het gaat veel minder ver dan we willen geloven.
Apparaten in stand-by uitschakelen is een goede reflex; we winnen 4 keer niets in de zomer en 2 keer niets tijdens de verwarmingsperiode. Het gaat ook niet zo ver.
Een website : https://www.withouthotair.com/translations.html#french
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par izentrop » 14/03/17, 17:43

Meszigues3 schreef:
Janic schreef:Het is een mix van hernieuwbare energiebronnen die beter kan voldoen aan de behoeften van de bevolking en de industrie.
Misschien.
Of we het nu leuk vinden of niet, kernenergie zal zich geleidelijk aan opdringen en over een eeuw of twee de belangrijkste energiebron zijn.
Het afval zijn niet de apparaten die op stand-by staan, het is in de eerste plaats de verwarming op 20° en meer kamers die niet of slecht geïsoleerd of te groot zijn, de kunstmatige verlichting die ook schadelijk is voor dieren in het wild (insecten).
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Janic » 14/03/17, 18:28

Of we het nu leuk vinden of niet, kernenergie zal zich geleidelijk aan opdringen en over een eeuw of twee de belangrijkste energiebron zijn.
Dit is een hypothetische visie, uitsluitend gebaseerd op het energieaspect. De afwijzing van kernenergie houdt echter geen verband met de aanzienlijke productiecapaciteit ervan, maar met de risico's die dit met zich meebrengt en die de komende jaren kunnen toenemen en zelfs over honderden jaren niet kunnen worden gemeten. Onze aarde heeft twee kernbombardementen meegemaakt, twee energiecentrales die in slechts 2 jaar een enorme vlucht hebben genomen. Bovendien zou het afvalprobleem, dat groter zou zijn dan nu het geval is, niet worden opgelost.
Het afval zijn niet de apparaten die op stand-by staan, het is in de eerste plaats de verwarming op 20° en meer kamers die niet of slecht geïsoleerd of te groot zijn, de kunstmatige verlichting die ook schadelijk is voor dieren in het wild (insecten).
Natuurlijk! Vandaar de noodzaak om ons industriële elektriciteitsverbruik, net als in woningen, te verminderen.
Apparaten in stand-by uitschakelen is een goede reflex; we winnen 4 keer niets in de zomer en 2 keer niets tijdens de verwarmingsperiode. Het gaat ook niet zo ver.

Om een ​​antwoord te geven, en liever een standpunt uit te drukken, moeten we niet naar het huidige moment kijken, maar naar de lange termijn, niet alleen voor onze belangrijkste consumentenlanden, maar ook voor de rest van de aarde en haar bewoners die ons willen imiteren. en het is zelfs niet mogelijk om N.-centrales over de hele wereld te vermenigvuldigen in politiek, economisch of geologisch onstabiele landen.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Meszigues3
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 57
Inschrijving: 06/02/17, 19:12
x 8

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Meszigues3 » 14/03/17, 19:06

Janic schreef: ...
Om een ​​antwoord te geven, en liever een standpunt uit te drukken, moeten we niet naar het huidige moment kijken, maar naar de lange termijn, niet alleen voor onze belangrijkste consumentenlanden, maar ook voor de rest van de aarde en haar bewoners die ons willen imiteren. en het is zelfs niet mogelijk om N.-centrales over de hele wereld te vermenigvuldigen in politiek, economisch of geologisch onstabiele landen.

Ik reageerde precies op wat jij zei: Maar de eerste en beste oplossing blijft het vermijden van verspilling als we weten dat alle apparaten die in stand-by staan, naar het lijkt, een deel van de nucleaire productie verbruiken. »
U hebt een heel specifiek geval aan de orde gesteld; Ik antwoord u dat het gemakkelijk is vast te stellen dat deze verspilling sterk overgewaardeerd is.

Nu zegt u dat het anekdotisch is en gaat u in op zeer algemene filosofische overwegingen door mij dat te laten zienje hoeft niet naar het huidige moment te kijken, enz.

Dat vind ik prima, maar daar had je het niet over.
Ik zal geen commentaar geven, hoewel ik het ermee eens ben; maar er is genoeg om grove feitelijke fouten te corrigeren.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Betreft EU-energieonafhankelijkheid dankzij de Noordzee




par Janic » 15/03/17, 08:54

Nu zeg je dat het anekdotisch is en je gaat in op zeer algemene filosofische overwegingen door mij te laten zien dat je niet naar het huidige moment moet kijken, enz.
de toekomst van het leven op deze aarde is niet anekdotisch. Als we ons momenteel met veel vertraging zorgen maken over het broeikaseffect, komt dat omdat het niet alleen ons aangaat, maar ook andere landen. Omdat wij (Frankrijk) ondanks onze energieverspilling aan fossiele brandstoffen zoveel kunnen verspillen als je wilt, zonder een grote invloed op het klimaat. Maar we zijn niet alleen, egoïstisch, en daar moet rekening mee worden gehouden.
Dan zouden we, zonder filosofische vragen te stellen, en dus wijsheid in het licht van de situatie, het aantal kerncentrales kunnen vermenigvuldigen zonder ons zorgen te hoeven maken over wat er zal gebeuren (dit is wat er gebeurde voor onze huidige 58).
Ten slotte is het huidige moment zeker belangrijk, maar het is alsof je vandaag al je proviand opeet zonder bang te zijn dat er morgen niets meer over is: die twee gaan hand in hand. Maar als een windturbine kapot gaat, als een zonnepaneel kapot gaat, als zelfs een dam instort, blijft de impact op een land zeer lokaal. Maar als een reactor kapot gaat en zijn omgeving vervuilt, dan is dat over duizenden km2, over tientallen (zelfs honderden) jaren, over duizenden doden, dat de impact zal plaatsvinden: is het spel de kaars waard?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 238-gasten