De wind mechanische gebruik?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Castor
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 127
Inschrijving: 06/04/06, 22:15
Plaats: Frankrijk: IDF

De wind mechanische gebruik?




par Castor » 25/05/06, 18:45

Goedemorgen.

Een vraag.
Het lijkt mij dat in de tijd van onze grootouders windenergie voornamelijk mechanisch werd gebruikt, meestal om water te pompen.
Het lijkt erop dat dit gebruik nu is verlaten. Ik ben het ermee eens dat elektriciteit op veel manieren kan worden gebruikt.
Maar als ik naar de algehele resultaten kijk, begrijp ik niet alles: een "behoorlijk grote" motor, het lijkt mij dat deze een rendement heeft van 85 tot 90% (tenzij ik me vergis). Bij gebruik als generator kan ik me voorstellen dat de verliezen van dezelfde orde zijn. Dat is minimaal 20 tot 30% verlies als we elektriciteit produceren uit een windturbine en deze vervolgens mechanisch gebruiken.

Heb ik het mis of niet?
0 x
Wetenschap begint met nieuwsgierigheid.
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

windenergie mechanisch gebruik?




par denis » 25/05/06, 19:31

Ja, er is verlies, maar wat te doen?
Als je de mogelijkheid hebt om water op hoogte op te slaan, kun je de energie hergebruiken door de zwaartekracht, zolang je het nodig hebt, het hangt af van het uiteindelijke gebruik van de wind :D : voor het eenvoudigste licht :pijl: dynamo/accu/lamp :D
voor mechanische inspanning blijft water een goede oplossing, maar je hebt hoogte nodig met een goede reserve/goedkoop: serveren op hoogte (vijver) Wie heeft andere ideeën? 8) :?
0 x
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais

Re: windenergie mechanisch gebruik?




par bout » 25/05/06, 21:16

Castor schreef:algemeen voor het verpompen van water.

Heb ik het mis of niet?

Goedenavond Castor
Het hangt allemaal af van waarmee je je water wilt pompen om het op te slaan:
een centrifugaalpomp haalt amper 80% rendement en dat is bij pompen van meer dan 70 m3/uur, centrifugaalpompen van 2 m3/uur halen niet veel meer dan 50% rendement (verdubbelen d energie nodig om een ​​massa tot een bepaalde hoogte te brengen)
Anders heb je een zuigerpomp nodig, zonder al te veel wrijving

Dan komt het drukverlies van de waterleidingen

Als het dan gaat om het omzetten van uw waterreserve in mechanische energie, is er nog een andere efficiëntiecoëfficiënt, afhankelijk van de "hydraulische motor" die u gaat gebruiken:
Op zijn best 80% met een Pelton-wiel (0,8)
85 tot 90% met een Sagebien-wiel

De Formule :

vermogen (pk) = 1000 x debiet (m3/s) x valhoogte (m) x rendement (ex 0,8) / 75

Maar daar heb je geen batterijen nodig :P

bout

(bewerkt door ex-oceano: deactivering van smileys-25/05/06-23:14)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Castor
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 127
Inschrijving: 06/04/06, 22:15
Plaats: Frankrijk: IDF




par Castor » 25/05/06, 21:43

re-

Het hangt allemaal af van waarmee je je water wilt pompen om het op te slaan:
een centrifugaalpomp haalt amper 80% rendement en dat is bij pompen van meer dan 70 m3/uur, centrifugaalpompen van 2 m3/uur halen niet veel meer dan 50% rendement (verdubbelen d energie nodig om een ​​massa tot een bepaalde hoogte te brengen)
Anders heb je een zuigerpomp nodig, zonder al te veel wrijving


oke, maar:
windturbine=>mechanische energie=>Pomp =Watertoren
de opbrengst moet beter zijn dan:
windturbine=>mechanische energie=>alternator=>elektrische energie=>pomp = Watertoren.
Neen?

Mijn vraag was (slecht gesteld): waarom als we duurzame energie willen produceren, gebruiken we dan niet langer windturbines om watertorens rechtstreeks te vullen?
0 x
Wetenschap begint met nieuwsgierigheid.
bout
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 357
Inschrijving: 01/02/06, 20:44
Plaats: Pas-de-Calais




par bout » 25/05/06, 22:31

Castor schreef:oke, maar:
windturbine=>mechanische energie=>Pomp =Watertoren
de opbrengst moet beter zijn dan:
windturbine=>mechanische energie=>alternator=>elektrische energie=>pomp = Watertoren.
Neen?


het hangt altijd af van het pompprincipe:
voor een centrifugaalpomp is het nadeel dat deze het beste rendement heeft bij een bepaald debiet en een bepaald toerental
omdat de windsnelheid voortdurend verandert :pijl: moeite om te reguleren

voor een zuigerpomp en kleppen met accumulatoren tegen waterslag (en anti-cavitatie) aanzuigen en afvoeren, geen probleem, efficiëntieprobleem
maar onderhoud :?

bout
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 26/05/06, 04:59

Dag
Een zuigerwaterpomp werkt met een goed rendement bij lage snelheid, in tegenstelling tot een centrifugaalpomp.
alle oude windturbines op boerderijen (een grote ventilator waren mechanische pompen met leren afdichtingen, sommige hadden een staaf die een heen en weer gaande beweging maakte direct op de top van de toren achter de ventilator, deze staaf ging naar de put waar de pomp is ondergedompeld en daarom altijd geprimed, de staaf gaat in de afvoerleiding,
Je kunt het nog steeds vinden in bouwmarkten voor een bescheiden prijs.
een vervangingsset voor lederen afdichtingen voor deze pompen en in tegenstelling tot wat je zou denken dat het lange tijd werkt voordat er reparaties worden uitgevoerd, zijn het gewoon zand en vorst die ze beschadigen.

Andre
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

windenergie mechanisch gebruik?




par denis » 26/05/06, 08:31

deze pompen werken heel goed, ik maakte deel uit van een vereniging die ze in Ivoorkust installeerde, zonder onderhoud werkten ze lange tijd, hetzelfde moesten van tijd tot tijd de afdichtingen worden vervangen, inmiddels moeten ze worden verlaten :onheil: (waarbij kinderen sterven van de dorst en vooral van de hygiëne!)
Wij hebben niet dezelfde filosofie :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Castor
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 127
Inschrijving: 06/04/06, 22:15
Plaats: Frankrijk: IDF




par Castor » 27/05/06, 21:34

Goedemorgen.

deze pompen werken heel goed, ik maakte deel uit van een vereniging die ze in Ivoorkust installeerde, zonder onderhoud werkten ze lange tijd, hetzelfde moesten van tijd tot tijd de afdichtingen worden vervangen, inmiddels moeten ze worden verlaten (met de kinderen die sterven van de dorst en vooral van de hygiëne!)
Wij hebben niet dezelfde filosofie

Ik begrijp daar niet alles! Een bron verlaten achterlaten, vooral in een regio waar water zo belangrijk is...
0 x
Wetenschap begint met nieuwsgierigheid.
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 28/05/06, 20:58

Als individu en zolang je geen dringende behoefte aan water of een goede reserve hebt, is de molen prima en kan hij heel mooi zijn. er is ook de Stirlingpomp, met nog minder bewegende delen.
Aan de andere kant, als je 2 bar druk wilt, moet je je tank 20 meter hoog plaatsen. Dit beperkt het dus tot toepassingen waarvoor geen druk vereist is. Omdat de sanitaire voorzieningen worden betaald op basis van de waterstand, kunt u dit water bovendien niet op het riool lozen.

Voor een stad vertegenwoordigen watertorens op zijn best slechts een paar uur verbruik; ze worden voornamelijk gebruikt om constante druk te leveren, en we pompen min of meer afhankelijk van de vraag.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2

windenergie mechanisch gebruik?




par denis » 30/05/06, 05:36

naar: Ik begrijp niet alles! Een bron verlaten achterlaten, vooral in een regio waar water zo belangrijk is...


En ja bever, ik heb er ook last van, wij westerlingen zijn niet zo fatalistisch!
Daarom heb ik mij destijds teruggetrokken uit de vereniging. 6 maanden later werden de vrijwillige collega's die ter plaatse waren gaan werken door hun vliegtickets te betalen, met stenen gegooid!, en werden ze + of - onmiddellijk uitgezet. U moet weten dat verduistering en corruptie ter plaatse heel gebruikelijk zijn en dat bevolkingsgroepen gemakkelijk kunnen worden gemanipuleerd. :onheil:
Zes maanden later worden alle Fransen geëvacueerd en verdreven, zelfs degenen die geïntegreerd zijn en eerlijk in bedrijven hebben geïnvesteerd, de rest kent u...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 171-gasten