Vragen over warmwateropslag met meerdere tanks - Multi Drum

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
owen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 03/06/08, 08:16
Plaats: België

Vragen over warmwateropslag met meerdere tanks - Multi Drum




par owen » 18/06/09, 13:05

Ik lees dit:

http://www.builditsolar.com/Projects/Sp ... orageb.pdf

Het gaat hier om de opslag van warm water in meerdere regenwatertanks.

Heeft iemand van jullie al met deze techniek geëxperimenteerd?

Zo ja, kunt u uw ervaringen delen.

Het onderwerp interesseert mij.

dank u
0 x
phipier
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 31/12/09, 14:03

Re: Vragen over warmwateropslag met meerdere tanks -Multi D




par phipier » 31/12/09, 14:38

Het gaat hier om de opslag van warm water in meerdere regenwatertanks.
Heeft iemand van jullie al met deze techniek geëxperimenteerd?
Zo ja, kunt u uw ervaringen delen.
Het onderwerp interesseert mij.

Ik weet dat dit in Duitsland gebeurt (waar ik nog een tijdje woon):
16 warm water opgeslagen in de zomer voor verwarming in de winter, verwarmd door zonnepanelen.
De tank, uiteraard waterdicht, super geïsoleerd, is gemaakt van baksteen. 16m3, in het huis, is ongeveer 3mx3mx2m...
Aan de andere kant verwarmen Nederlandse tuinders hun kassen op deze manier. Aan elke kant van de kas een grote ondergrondse tank.
De overtollige warmte uit de zomer wordt gebruikt om water te verwarmen dat in een tank wordt opgeslagen. In de winter koelt het warme water, dat door de kas stroomt, af en wordt het overgebracht naar de andere tank, en de volgende zomer beginnen we opnieuw.
Het is dus niet alleen mogelijk, maar het gebeurt ook al.
PS het interesseert mij ook.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 31/12/09, 16:07

Dit is een tegenvoorbeeld voor sommigen die beweren dat zonne-energie niet kan worden opgeslagen...

En bovendien kunnen we ijs ook bij -20°C of lager opslaan met lage verliezen. In mijn regio zijn er natuurlijke ijsgaten, naast de ruïnes van een dorp dat onbekend is bij archeologen en historici... Deze ijsgaten zijn natuurlijk en behouden niet alleen ijs, maar maken er ook elke maand augustus ijs van.

Bij het dimensioneren van warmteopslagtanks moeten deze zo worden gedimensioneerd dat de onsamendrukbare verliezen gelijk zijn aan de verwarmingsbehoefte, door ze vanaf het begin in het midden van het huis te bouwen.

Bovendien hoorde ik onlangs dat in een tv-reportage in Duitsland een huis was ontworpen rond een goed geïsoleerde centrale betonnen muur, gemaakt om warmte in de massa op te slaan. Het is hetzelfde idee, maar met een nog grotere dichtheid dan water.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/12/09, 18:53

er zijn materialen die zwaarder zijn dan water, maar de soortelijke warmte is lager: water heeft de beste soortelijke warmte

het grote voordeel van water is dat het gemakkelijk kan worden opgepompt: we lokken de uitwisseling uit wanneer we dat willen of wanneer we dat willen

Ik zou dit systeem graag voor kassen willen zien, ik denk dat het geen echte verwarming op 20° geeft zoals een huis, maar dat het de koeling vertraagt

de grote watertank is een goede aanvulling op de warmtepomp: zelfs als het niet meer warm genoeg is om alleen te verwarmen, is het nog steeds warm genoeg om de warmtepomp een enorme boost te geven

een echt omkeerbare warmtepomp uitvinden die verandert in een warmtemotor wanneer de zon erg heet wordt en we koud water moeten verwarmen
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 31/12/09, 19:02

chatelot16 schreef:er zijn materialen die zwaarder zijn dan water, maar de soortelijke warmte is lager: water heeft de beste soortelijke warmte


Maar beton verspreidt zich niet zoals water door de kamer... normaal :-)

chatelot16 schreef:een echt omkeerbare warmtepomp uitvinden die verandert in een warmtemotor wanneer de zon erg heet wordt en we koud water moeten verwarmen


Al gedaan :-)
http://www.eneftech.com/
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 01/01/10, 01:06

we kunnen niets bedenken, er is altijd iemand die het eerst doet!

behalve dat ik me afvroeg of de scroll een motorrendement zou kunnen hebben dat niet nul is: in de compressor was de ontwikkeling ervan moeizaam

toch was het eerste scrollpatent een stoommachine: gepatenteerd maar die misschien nooit heeft gewerkt

Ik geef de voorkeur aan de goede oude zuiger: het klepdistributiesysteem kan de snelheid regelen als een stoommachine: met de scroll is er geen andere regeling mogelijk dan het min of meer sluiten van een kraan op de inlaat
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 370-gasten