Vraag hout ketelinstallatie met accumulatie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 30/07/09, 17:59

ulyssesourd schreef:Salut!

Philippe Schutt schreef:Thermostaatkraan: bij een hoog vuur kun je de recirculatielus missen, wat wel het geval is zodra je een buffertank hebt. Dus ik zou deze circulator en deze klep bewaren.


Neen! Neen! Deze recirculatie heeft tot doel snelle corrosie van het verwarmingslichaam van de houtketel, veroorzaakt door een te koude retour, te voorkomen.Het verschil tussen de temperatuur van de retour en de offset moet zo laag mogelijk zijn.

A+

Hoe snel is het als mijn ketel ouder is dan 50 jaar?
Bij thermosifon is een verschil van 20° tussen aanvoer en retour volkomen normaal bij ontsteking.
Wat moet worden vermeden is de condensatie van dampen in het verwarmingslichaam. er zijn verschillende manieren om dit te bereiken. het op een hoge temperatuur houden is slechts één van de vele mogelijkheden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 30/07/09, 18:07

ulyssesourd schreef:Over welk mengsel heb je het? 4-wegmengen of tankuitlaatmengen?

eenvoudigweg dat wanneer u water uit de tank haalt, niets verhindert dat er koud water uit de houtketel (uitgeschakeld) meekomt. Dan stopt de circulatiepomp en schakelen we terug naar stookolie, ook al zit er warm water in de tank.

Wat de volgende vraag oproept:
Heeft u een inschatting gemaakt van het circuit, zoals xx liter stookolie bespaard, met xx kuub hout? ten minste een benadering binnen 15-20%.
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 30/07/09, 20:06

wauw... het water op de bodem van de tank kan 20 of 30°C zijn, terwijl het water in de houtketel bijna 90°C is... het zal een mooie thermische schok veroorzaken als we geen nee plaatsen recyclingpomp. En hetzelfde geldt voor de olieketel die in stand-bymodus naar 40°C gaat, terwijl de bovenkant van de tank 90°C kan zijn... Dit heeft niets meer te maken met uw oude houtketel die in thermosifon werkt dan met water. is warmer naarmate er meer water wordt aangezogen, dus het verschil kan niet erg groot zijn: 20°C is redelijk goed. de pomp na de 3-wegklep is essentieel want als de pompen van de houtketel stil staan ​​(ketel uit), is er een pomp nodig om het opgehoopte warme water naar de olieketel te brengen...
En mijn pompen zijn zelfregulerend door een aquastat: de recyclingpomp op de retour van de ketel, de afvoerpomp van de houtketel wordt geactiveerd wanneer het water de 80°C overschrijdt, en ten slotte is de driewegklep handmatig die ik op 3/50 zet en de pomp wordt bestuurd via een aquastat: als het water in de tank warm genoeg is: de pomp brengt het water naar de olieboiler, en als er niet genoeg warm water is, wordt de brander voltooid, wat vrij zeldzaam is.
Voordat ik jaarlijks tussen de 2000 en 2500 liter brandstof verbruikte, vandaag de dag ongeveer 300 liter = tussen de 17 en 20 kubieke meter hout.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 30/07/09, 20:24

ulyssesourd schreef:wauw... het water op de bodem van de tank kan een temperatuur van 20 of 30°C hebben, terwijl het water in de houtketel bijna 90°C is... het zal een mooie thermische schok veroorzaken.

Geen paniek, het is gietijzer of staal, het houdt hem comfortabel. 8)
ulyssesourd schreef:als het water in de tank warm genoeg is: de pomp brengt het water naar de olieboiler.
ja, daar is het: waarom komt er alleen maar water uit de ballon?
Voor de rest gaat het goed met mij.
0 x
turbozender
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 18/12/06, 14:24




par turbozender » 30/07/09, 20:30

hoe meer ik je discussie volg

hoe meer ik tegen mezelf zeg dat mijn installatie op die van ulyssesourd zal lijken

alleen ga ik iets aanpassen zodat de houtketel volledig uitgeschakeld kan worden (brander uitschakelen door een kamerthermostaat (19°)
(dus als het hout en de tank koud zijn) en een 2e TA die het sturen van water uit de tank + hout naar de stookolie regelt)
en ik zal een driewegklep toevoegen om de inlaattemperatuur in de olieketel te verlagen

ga door, het interesseert me bcp
merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 30/07/09, 21:01

ja, het lijkt eenvoudiger. Ik ben ook begonnen met het aansluiten van pelletkachels zoals deze. Maar de prestaties zijn minder goed omdat de olieketel onnodig wordt verwarmd. Nu geef ik de voorkeur aan parallelle montage.
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 31/07/09, 11:01

Philippe Schutt schreef:ja, het lijkt eenvoudiger. Ik ben ook begonnen met het aansluiten van pelletkachels zoals deze. Maar de prestaties zijn minder goed omdat de olieketel onnodig wordt verwarmd. Nu geef ik de voorkeur aan parallelle montage.


Niet helemaal: de olieketel mag nooit koud zijn, anders hallo condensatie...je moet de olieketel indien nodig voortdurend voeden, dus het is beter om een ​​"klein" rendementsverlies te hebben dan over een paar jaar problemen te zien. Het is voldoende om de isolatie van de olieketel te verbeteren (de "zachte" glaswol vervangen door goede steenwol en de leidingen goed isoleren)

Laat ik het mezelf beter uitleggen: bij verwarming (winter) blijft het warme water dat uit de houtketel en/of ballon wordt gepompt niet in de olieketel "achterblijven": het water keert via een kleine omweg rechtstreeks terug naar de radiatoren via de oliegestookte ketel.
En als het water in de tank ooit niet meer heet genoeg is (houtketel uit), wordt de circulatiepomp die het water uit de tank naar de olieketel brengt, afgesloten en gaat het water dat uit de radiatoren naar beneden komt rechtstreeks naar de olieketel (kijk goed naar mijn diagram).
In de zomer werkt de oliebrander alleen (voor het tapwater) en wordt het tank-/houtketelsysteem afgesloten door 2 handbediende kleppen.
En bovendien houdt niets mij in de zomer tegen om de houtketel aan te zetten om warm water in de tank te verzamelen, wat geweldig zou zijn in het geval van een defect aan de oliebrander... Ik heb erover nagedacht... je onderzoekt het ter plaatse, mijn installatie zal je behoorlijk complex lijken, maar als ik de werking en de logica ervan uitleg, wordt alles heel eenvoudig.
A+
0 x
turbozender
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 18/12/06, 14:24




par turbozender » 01/08/09, 19:00

een vraag die bij mij opkomt (nou ja 2)

Zijn 1" stalen buizen voldoende voor een ketel van 39 kW en 1400 liter buffer?


Is een expansievat van 100 liter voldoende?
wetende dat mijn huidige installatie op een 18l draait, wat voldoende is
en dat ik tussen de 1400 en 1500 buffer zou hebben?
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 01/08/09, 23:06

Hallo Turbozender
U moet leidingen installeren met dezelfde diameter als die van de inlaat en uitlaat + tank, dwz 1"1/4.
en voor het volume van het expansievat is 8% van het totale volume van de installatie nodig.
Als je een tank van 1400L + boiler + de rest van je installatie hebt, dus ongeveer (naar schatting) 1600L, dus je hebt er één van 128 L nodig
A+
0 x
turbozender
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 18/12/06, 14:24




par turbozender » 01/08/09, 23:39

hallo ulysseourd

oké dus de ballon van 150 l

de ketel komt eruit in 2"!

1 1/4 voor keteltank en voor het huis blijft het in 1 "(het is momenteel 28 koper en ik zal dit onderdeel niet aanraken)

als je zegt dat het nodig is om dezelfde diameter als de inlaatuitlaat te monteren (hoe zit het met de ketel?)

de ballonnen zullen er zijn wat ik zal vragen is een vriend die ze in september voor mij gaat maken (2x 700 of 750 l) dit is zo dat hij door de deur gaat die 76 cm is de commerciële ballonnen gaan niet voorbij




toen ik wakker werd had ik een idee (zeldzaam maar het gebeurt :-p)

eindelijk denk ik dat ik een parallelle montage kan realiseren

Ik heb 2 anti-thermosifon 1 "ventielen, kan ik deze als terugslagklep gebruiken of pas ik alle standaard ventielen aan?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 169-gasten