Vraag hout ketelinstallatie met accumulatie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
turbozender
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 18/12/06, 14:24




par turbozender » 28/07/09, 08:57

Philippe Schutt schreef:niet als de kleppen open zijn op het moment van de snede en de leidingen groot genoeg zijn



alles zal in 1" zijn om compatibiliteit met de rest te garanderen
anders komt de ketel eruit in 2"


Manitou 22
Is uw opstelling momenteel functioneel?

Wat verhindert dat de circulatiepomp, ingesteld op 80°, op de radiatorretour pompt?

de circulatiepomp die het huis instuurt permanent werkt?

Heb jij hem gevonden of je thermostaatkraan (ik heb er eentje gevonden maar 100 euro per stuk vind ik duur voor wat het is)

wat mij stoort in je diagram is dat er 5 circulatiepompen zijn
en het feit dat de ketel altijd in t° staat, de brander wordt uitgeschakeld zodra er geen verwarming meer nodig is
Dernière édition par turbozender de 28 / 07 / 09, 18: 05, 1 keer bewerkt.
0 x
turbozender
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 18/12/06, 14:24




par turbozender » 28/07/09, 18:03

trouwens, als iemand een wederverkoper kent van 3-weg thermoventielen

want thuis is het 146euro excl. belasting voor een thermovar

of het is noodzakelijk dat ik een andere oplossing adopteer (kleppen zoals Philippe mij presenteerde)
wat ik zoek is iets eenvoudigs en functioneels
0 x
manitou22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 19/12/07, 22:37
Plaats: bretagne




par manitou22 » 28/07/09, 21:20

welkom

Manitou 22
Is uw opstelling momenteel functioneel?
Nee, mijn ketel bevindt zich in de laatste fase van de bouw, het blijft de regeling en wat afwerkingen, hij staat al op zijn site, hij wacht op zijn aansluiting, ik ben momenteel op de buffer (transformatie van een brandstoftank). Ik hoop dat het voor de winter klaar is.

Wat verhindert dat de circulatiepomp, ingesteld op 80°, op de radiatorretour pompt?
Op het schema ontbreken de terugslagkleppen (ter informatie: dit schema is niet van mij, maar de bijnaam ULYSSESOURD op de forum FS-generatie; zijn installatie is functioneel, aarzel niet om hem vragen te stellen, hij is zeer leerzaam.

de circulatiepomp die het huis instuurt permanent werkt?
Ja, zoals momenteel het geval is met stookolie in de winter.

Heb jij hem gevonden of je thermostaatkraan (ik heb er eentje gevonden maar 100 euro per stuk vind ik duur voor wat het is)
Bij een ambachtelijke loodgieter die een onderdelen- en apparatenwinkel heeft; het is een ESBE. De verkoper kende dit soort flauwekul niet, ik bracht hem de catalogus van het merk dat ik via hun site had verkregen en hij bestelde degene die ik wilde, ik moest er ongeveer 60 euro voor betalen.

wat mij stoort in je diagram is dat er 5 circulatiepompen zijn
en het feit dat de ketel altijd in t° staat, de brander wordt uitgeschakeld zodra er geen verwarming meer nodig is[/quote]
het is de brandstofketel die het automatisch overneemt als het hout niet meer werkt en de stekker koud is, vandaar de noodzaak om de brandstof te laten lopen.
wat het aantal circulatoren betreft, zult u merken dat ze er zijn voor de circulatie maar ook voor de regeling, hun voorinstelling van de snelheid is essentieel voor de goede werking van de installatie en ze vervangen op voordelige wijze de magneetkleppen, wat veel duurder en complexer zou zijn om deze te maken werk (stroomvoorziening, specifieke sondes, managementautomaat) en bovendien zouden er nog een paar nodig zijn
Persoonlijk werd deze oplossing om de volgende redenen opgelegd: een thermovar op recycling is moeilijk te controleren, afhankelijk van het type houtketel (risico van schommeling van de t° afhankelijk van de instelling), de eenvoud van het ontwerp (dankzij de auteur) die genereert zeer lage werkelijke kosten - een nieuwe kwaliteitscirculator is goedkoop vergeleken met een magneetklep; Omdat er geen regeling op de houtketel nodig is (deze werkt op volle capaciteit voor een totale verbranding), is het de brandstofregeling die werkt en zelf over de opvolging beslist. Kortom, geen gasfabriek om te beheren voor mij met beperkte vaardigheden op het gebied van automatisering.
Ik ga aan de slag als ik overschakel op thermische zonne-energie en volgens mijn eerste waarnemingen zullen mijn neuronen oververhitten.
A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 29/07/09, 09:35

Deze montage roept dezelfde vraag op als de initiële schets van de turbozender:

als de tank heet is, maar de houtketel koud, draait circulatiepomp 2, maar bestaat het risico dat er een mengsel wordt gepompt. Om dit te voorkomen heb ik al gezien dat er een klep aan de circulatoren wordt toegevoegd. Maar dan kun je net zo goed een circulatiepomp op de retour zetten en deze regelen met de kleppen.

Tegenwoordig zweren we alleen nog bij automaten. het is waar dat de prijzen zijn gedaald en dat ze een grote flexibiliteit bieden. Maar bij een relatief eenvoudige montage zoals hier zijn 3 door thermostaten aangestuurde schakelaars/omvormers voldoende.

Het voordeel van parallelle montage is dat de olieketel niet wordt verwarmd door de houtketel, dus een besparing. het maakt ook thermosifonbediening mogelijk, in tegenstelling tot seriemontage.

Thermostaatkraan: bij een hoog vuur kun je de recirculatielus missen, wat wel het geval is zodra je een buffertank hebt. Dus ik zou deze circulator en deze klep bewaren.
0 x
turbozender
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 18/12/06, 14:24




par turbozender » 29/07/09, 15:48

hallo allemaal

Ik heb je berichten aandachtig gelezen


manitou22

de terugslagklep voeg je toe aan de lus als ik het goed begrepen heb

(een standaard terugslagklep ondersteunt overigens de temperatuur en is voldoende? (ventielstijl die je op een waterpompzeefje zet?)

Philippe Schutt

Thermostaatkraan: bij een hoog vuur kun je de recirculatielus missen, wat wel het geval is zodra je een buffertank hebt. Dus ik zou deze circulator en deze klep bewaren.



weet je dat zeker
omdat zelfs bij hoge temperaturen de retourtemperatuur van het water erg laag zal zijn zolang de ballonnen koud zijn

delta T van 50° of zelfs meer (voor een gietijzeren ketel zoals de mijne zou het niet verschrikkelijk moeten zijn


wat de parallelle montage betreft, dit zou de montage bemoeilijken omdat de 4-wegklep van de hoofdcirculator al op zijn plaats zit (eerdere installatie)


Vandaag heb ik mijn radiator boven aangesloten (die ik zojuist heb geïnstalleerd)

Ik wacht altijd op een buurvrouw die mijn ketel in het stookhok moet komen zetten met haar manitou (350kg) en 20m in het gras

nadat ik ben begonnen met bewerken
Ik zal een nauwkeuriger idee hebben van hoe en waar ik dit allemaal moet doorgeven
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 29/07/09, 17:45

hier heb ik een oude houtkolenketel die rechtstreeks op de radiatoren is aangesloten, zonder mengkraan of ballon of iets dergelijks. het werkt pas 50 jaar, en in een eenvoudige thermosifon is er geen circulatiepomp. 50° is niets voor een metaal, en je kunt op een lagere temperatuur openen.

ingewikkeld, ja en nee. Ik vind het duidelijk. : Wink:
Gemotoriseerde kleppen zijn bij grote diameters vrij duur. dat is het negatieve punt.

Ik hou ook van het diagram van ULYSSESOURD, behalve dit gemengde verhaal dat mij zorgen baart.
0 x
manitou22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 19/12/07, 22:37
Plaats: bretagne




par manitou22 » 29/07/09, 23:07

welkom
Turbo, het is inderdaad een klep van dit type (messing lichaam en plastic klep) aan de andere kant, neem hem van een zodanige afmeting dat hij geen lastverlies veroorzaakt;

Philippe, ik vond het moeilijk om te begrijpen hoe dit circuit werkt, maar ik heb afgeleid dat de temperatuurveranderingen worden veroorzaakt door geleidelijke verschuivingen en niet door alles of niets zoals bij kleppen.
het circuit is in feite gebaseerd op de prioriteit van de stromen die worden gestuurd door de drukval en de thermostatische klep regelt deze prioriteit:
zolang het water dat uit de houtketel komt niet op de maximale t° zit, blijft deze (de klep) gesloten ter compensatie door de retour en is het de brandstofketel die de aanvulling van t° maakt,
wanneer deze opengaat, ontbreekt het water uit deze retour om naar de ketel te gaan waaruit het wordt gevraagd vanuit de buffertank aan de koude kant (onderaan), dan wordt dit vanaf de bovenkant in t° geladen (het is absoluut noodzakelijk dat het de juiste maat heeft om op te slaan toutes overtollige warmte van de houtketel. Wanneer hij wordt uitgeschakeld, stopt de circulatiepomp, waardoor er een drukverlies ontstaat, terwijl degene die de thermoklep volgt, doorgaat, het retourwater stroomt vervolgens door de lus die naar de tank gaat en haalt de calorieën eruit. Wanneer de laatste circulatiepomp in de houtlus stopt, ontstaat er ook een drukverlies waardoor de koude retour primair naar de brandstofketel gaat.

Het is voor mij een slim systeem dat inspeelt op parameters die weinig of niet worden gebruikt bij verwarming, maar dat een vereenvoudigde bediening mogelijk maakt. Ik feliciteer de auteur die wist hoe hij een geavanceerd systeem moest creëren en tegelijkertijd van een verbazingwekkende eenvoud was : Idee: : Idee:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 30/07/09, 08:05

Dit soort natuurlijke distributie wordt goed gedaan in een thermosifon, maar ik heb mijn twijfels bij circulatiepompen. Het aanpassen kan nogal een gedoe zijn.

Ik had een schakeling gemaakt waarbij ik naast de radiatoren een lus in 1" onder de badkuip had gelegd. In thermosifon, nikkel werking. Vervolgens heb ik een hydropelletkachel met circulatiepomp aangesloten om deze te testen, en er zit niets meer in de radiatoren, alles ging door de lus, ik moest een klep op de lus plaatsen om een ​​drukval te kunnen creëren zodat het water ook ergens anders heen gaat.
De ervaring gaat nogal de goede kant op en suggereert dat deze bijeenkomst zal werken. Maar goed, sindsdien ben ik op mijn hoede voor circulatiepompen. Ik heb het gevoel dat we de stromen moeten kunnen dwingen daarheen te gaan waar we willen.
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 30/07/09, 16:33

Salut!

Philippe Schutt schreef:Thermostaatkraan: bij een hoog vuur kun je de recirculatielus missen, wat wel het geval is zodra je een buffertank hebt. Dus ik zou deze circulator en deze klep bewaren.


Neen! Neen! Deze recirculatie heeft tot doel snelle corrosie van het verwarmingslichaam van de houtketel, veroorzaakt door een te koude retour, te voorkomen.Het verschil tussen de temperatuur van de retour en de offset moet zo laag mogelijk zijn.

A+
0 x
ulyssesourd
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 60
Inschrijving: 17/04/08, 12:44
Plaats: Doubs




par ulyssesourd » 30/07/09, 16:43

Philippe Schutt schreef:Ik hou ook van het diagram van ULYSSESOURD, behalve dit gemengde verhaal dat mij zorgen baart.

Over welk mengsel heb je het? 4-wegmengen of tankuitlaatmengen?
De 3-weg mengtankuitlaat met de retour van de radiator of de stookolieketel: het is een recyclageklep voor het water in de tank met het water dat terugkeert uit de radiatoren omdat de bovenkant van de tank een temperatuur van +65°C kan hebben. vermijd voortijdige corrosie van de olieketel. En deze klep is handmatig en meestal ingesteld op 50/50. Het is hetzelfde als de retour te koud of een inlaat te warm vergeleken met de "setpoint" temperatuur van de ketel... = Voorkomt een thermische schok.
A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 301 gasten