Kleine warmtepomp water-water zonne-buffer valt?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Kleine warmtepomp water-water zonne-buffer valt?




par Christophe » 21/08/09, 16:02

C moa heeft het idee opnieuw gelanceerd om PAC en zonnebuffer te combineren om de buffercapaciteit te vergroten en het idee prikkelt mij steeds meer. (zie dit onderwerp https://www.econologie.com/forums/cop-d-un-s ... t8220.html ) dus ik onderzoek het om te zien of het interessant zou zijn met betrekking tot primaire energie in plaats van 2 tot 3 kubieke meter hout per jaar te verbranden op het tapwater geen kleine warmtepomp te installeren om de zonne-energie te exploiteren die momenteel onbruikbaar is in onze zonnebuffer omdat deze onder de 35°C ligt, is het water niet meer bruikbaar voor de ECS.

Kortom, idealiter zou ik een water-water-warmtepomp nodig hebben met een "temperatuurmeting" die joules zou verbruiken tussen bijvoorbeeld 20 en 35°C, en die verder zou gaan dan 45-60°C om een ​​SWW-tank te verwarmen (op dit moment geleverd met hout)...laten we zeggen met een heet vermogen van 2 tot 3 kW...

Vraag of het bestaat in deze T°-bereiken: wat is het meeste vermogen dat beschikbaar is? Maloche, heb je fabrikanten waar ik een beetje naar kijk? Dankjewel.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 21/08/09, 20:01

Ik heb wat onderzoek gedaan... Ik denk dat het verkeerd is, de kleinste water-water-warmtepompen kosten 10 tot 12... Beeld

Ik blijf zoeken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
swift2540
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 383
Inschrijving: 04/08/08, 00:48
Plaats: Leenheer
x 1




par swift2540 » 25/08/09, 18:41

christophe,
Heb je dit gezien
http://www.elcobelgium.be/fr/produits/energies-renouvelables
Dit is een warmtepomp die speciaal is ontworpen voor het tapwater : Idee:
Ik ken het product of de prijzen niet, maar er staat een technische pdf op de pagina.
Aan jou de keuze
@+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/08/09, 18:46

Oh nee, dat heb ik niet gevonden! Denkt u aan MULTIAQUA?
Water/water-warmtepompen, vermogen 3,8 kW neem ik aan?

Ah ja, a priori zou het kunnen werken... gezien de prijzen: http://www.elcobelgium.be/webfm_send/38

Oh leuk, ik zag het net!

Dit is precies wat ik nodig heb qua vermogen (1.1 elektrisch, 3.8 thermisch)...Ik kijk of het voor "de rest" kan werken!

A priori ja: mini koude T° = 10°C...dus met 10 tot 30°C in een "koude" bron zou het een goede boost moeten zijn!!

Ik zal de winstgevendheid op de lange termijn moeten berekenen om te zien of het de moeite waard is!

Toch bedankt! Je hebt de zeldzame parel gevonden! Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 25/08/09, 19:10

Ik wilde u verwijzen naar de ideeën van José Maria de Laminne, van het bedrijf Econo uit Gembloux, maar dat bedrijf ging in november 2008 failliet.

De theorie van De Laminne is dat hij energie in de grond, onder het huis, opsloeg bij een temperatuur van ongeveer 15°C, en deze met een warmtepomp met een goed rendement terugwon. Er is een manier om de gecachte site op te halen door op Google te zoeken naar “econo gembloux zonnewarmtepomp”.
Ik ben te saai om het onderzoek nog een keer te doen.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/08/09, 19:15

Ach ja, je moet hun warmwateraccumulator meenemen... want de "hete" wisselaar bevindt zich blijkbaar in de open lucht!

Ah, dat stoort me omdat ik 2 jaar geleden een SWW-tank met dubbele wisselaar heb gekocht... om te kijken of ik er een flens op kan snijden en lassen... het is mogelijk (hij is behoorlijk sterk van 30 jaar oud).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/08/09, 19:17

elephant schreef:Ik wilde u verwijzen naar de ideeën van José Maria de Laminne, van het bedrijf Econo uit Gembloux, maar dat bedrijf ging in november 2008 failliet.


Oh man, ik had ze al ontmoet op verschillende beurzen in België...
Het leek mij dat ze een aantal prachtige originele montages hadden gemaakt...

Misschien een beetje te mooi?

Welnu, ik denk dat het met de ELCO 3.8 kW warmtepomp mogelijk zal zijn om dit te doen... gezien de investeringsprijs (€ 2000 lijkt mij een acceptabel maximum...).

Ik wil ze morgen bellen: ze hebben een agentschap in Luik.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/08/09, 22:16

Na overleg denk ik dat ik liever voor het kleinste water-water Aquatop-model moet gaan, dat 1.2 kW geabsorbeerd is, 5.4 kW thermisch: Model T05C uit dit document http://www.elcobelgium.be/webfm_send/23

Deze warmtepomp heeft hydraulische aansluitingen aan de warme kant, niet alleen een wisselaar zoals die voor het tapwater, dus indien nodig kan de warmte indien nodig voor iets anders worden gebruikt... nou ja, je moet de prijzen zien. ..

Aan de andere kant wordt het goed genoteerd: Koudebrontemperatuur -8°C tot +20°C

Laten we eens kijken in welke mate het de 20°C kan overschrijden in een "koude" bron: omdat we dichter bij de 30°C zullen zitten dan bij de 20°C... met pieken bij 35°C... nou ja, wie kan dat het meest? het minste nee? : Cheesy:

Bovendien is het blijkbaar omkeerbaar, wat in ons geval een voordeel kan zijn. Inderdaad; aangezien we verwarmde vloeren hebben, zouden deze mogelijk gekoeld kunnen worden en een paar watt meer in de zonnebuffer kunnen worden gestopt? Om te zien...want het begint een gasfabriek te worden...(wat is het al? :D)

Morgen zal ik proberen te bellen in de hoop dat de man aan de overkant onze "configuratie" begrijpt, anders nodig ik hem uit op de forums :D : Cheesy:

ps: prestatieniveau de T05C met een koude bron op 10° en een uitlaat op 35°C heeft een COP van 5.9! Wauw... en tussen een koude bron van 20° en een uitlaat van 45°C is het hetzelfde, denk je?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 25/08/09, 22:29

Oh hoe stom ben ik, ik had beter op econo kunnen zoeken dan op Google, ik had dit dimplex-document (her) gevonden dat een water-glycol-water-model heeft dat ook geschikt zou kunnen zijn voor mijn geval, de SI 5CS : https://www.econologie.com/la-technologi ... -3389.html
Het is echt een heel compleet document: niet bepaald een cursus voor verwarmingsingenieurs denk ik!

Aan de kant van de “koude bron” kan het oplopen tot +25°C (COP van 7.5 tot 35°C aan de warme kant!). Daarna stoppen de curven, waarschijnlijk omdat dit niet meer overeenkomt met de realiteit, maar ik denk dat de koelkastmachine heter kan worden... wordt bevestigd!

Hier is nog een document over dit dimplex-bereik: https://www.econologie.info/share/partag ... uELleO.pdf
0 x
MAMO
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 23/08/09, 12:34
Plaats: 85 vendee




par MAMO » 25/08/09, 22:45

Salut!

Nee, boven 25° zal het koelgas moeilijk of helemaal niet kunnen verdampen!

De compressor riskeert een vloeistofuitbarsting, : Cry:

De bloeddruk zal zo hoog zijn dat de compressor niet kan afkoelen...

@ + Nicolas.
0 x
Doe het zelf ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 431-gasten