Kunnen we een windmolen maken voor fietsaccu's?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 14/03/11, 16:19

neuzy182 schrijft:Ik weet niets van elektriciteit (maar ik begrijp het en leer snel!)
Als we een batterij hebben die zal worden gebruikt om een ​​motor van 24 V 250 W van stroom te voorzien, is het dan mogelijk om deze batterij op te laden met een windturbine die 5 V produceert?
Technisch gezien wel.
Maar wat de gebruikte oplossing ook is, de windturbine remt de fiets af in verhouding tot het elektrische vermogen dat hij levert (precies zoals een dynamo over de band wrijft)

neuzy182 schrijft:De pragmatische vraag is: hoe lang duurt het om te rijden om de batterij op te laden?
Dit is DE juiste vraag.
Als we als voorbeeld de mini-windturbine nemen die je hierboven hebt voorgesteld (waarvan het vermogen vergelijkbaar is met een fietsdynamo), duurt het ongeveer 63 uur om 1 uur hulp te gebruiken.

Met een grotere en krachtigere windturbine zal het minder tijd kosten, maar het zal de voortgang veel meer vertragen (om nog maar te zwijgen van het extra gewicht).
0 x
Iubito
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/11/07, 15:49
Plaats: Auvergne




par Iubito » 14/03/11, 16:56

5V is een beetje laag, maar u kunt opladen vanaf elke spanning onder die van uw batterij, dankzij een MPPT-converter (Maximum Power Point Tracker) die vooral ideaal is voor zonne-energie.
Het gaat erom hoeveel watt u krijgt. een 24V voor een 250W-motor geeft me niet de grootte van de tank, ik heb het vermogen, de spanning ... maar welke capaciteit (in Ah of Wh)?
Op mijn oude had ik een capaciteit van 8 Ah, voor een nominale 24 V, dus 28.8 V max (NiMH), wat een gebruiksspanning oplevert van ongeveer 26 V, 208 Wh. Als ik continu 250W zou trekken, zou ik minder dan 1 uur autonomie hebben.
Op mijn kit zit ik in 48V (58.8V max) en ik heb ongeveer 20Ah.

Als je jezelf in de pedalen zet, zul je de hulp meer gebruiken, ik vrees dat het geheel niet effectief is. Als je een bal in gewicht (paneel) legt, houd je nog steeds de kracht in het trappen voor de heuvels en verhogingen.

Borstelloze motoren hebben een onbelaste rotatiesnelheid (in rpm per volt), boven de onbelaste snelheid wordt het natuurlijk een generator, maar met een geforceerde bediening op de remhendel kunnen we de regeneratie starten op elk moment. Hetzelfde principe op tgv, misschien prius?

Dan is er de batterijtechno die meer of minder stroom kan opladen / verzamelen. Bijvoorbeeld 1m ² paneel op een kleine loodbatterij 12V, snel doorgebrand ... dan regenereren ...!
De lichtste is LiPo denk ik, maar gevaarlijk in geval van overbelasting (brand), is LiFePo4 de meest stabiele.
0 x
Avatar de l'utilisateur
neuzy182
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 19/11/07, 12:22
Plaats: Brussel




par neuzy182 » 14/03/11, 19:10

Wauw, bedankt dat je zo snel en correct hebt gereageerd!

Om (ik zal het proberen)

@Gaston:

Mijn doel is niet om de fiets alleen vooruit te brengen, maar om een ​​batterij op te laden die de fiets ondersteunt (www.mottrix.com)
Dus ik sta versteld van je berekening, hoe wist je hoeveel energie ik nodig zou hebben om een ​​uur lang geholpen te worden?

@iubito:
Wat betreft de accu's, het zou standaard mogelijk zijn "in combinatie met een 'standaard' fiets een bereik zonder trappen van ongeveer 20 km met zijn paar loodzuuraccu's"
Niet erg expliciet, maar de batterijen zijn gemakkelijk te vervangen, dus als je beter op voorraad hebt, blaas het dan op 8) : Cheesy:

Ik begreep de geschiedenis van de bal niet ... : Oops:
0 x
Iubito
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/11/07, 15:49
Plaats: Auvergne




par Iubito » 14/03/11, 20:20

Voor de bal ...
het crankstel maakt een paar omwentelingen in één minuut 80 tot 120 ... wat weinig energie geeft in vergelijking met een dynamo aan de zijkant van de band of een naafdynamo (bijvoorbeeld SON-dynamo) of een naafmotor die op verzoek een generator wordt .
Het probleem zou zijn dat je harder moet trappen om stroom te genereren en niet alleen aan de ketting moet trekken.
Als de generator (zonnepaneel) een "gewichtsbal" is, remt hij bij het starten, op een heuvel, maar niet op een vlak nadat hij is gestart of bij het afdalen.

Met een naafmotor kunt u, dankzij de regenval bergaf, het bereik met 30% vergroten en tegelijkertijd goed rijden.

Loodzuurbatterijen, vergeet het maar! weight ++ ondersteunt geen sterke oplaadbeurten (zonne-energie, regen !!)

mijn kit komt daar vandaan: www.declic-eco.fr
het is gebaseerd op het negen continent, maar verbeterd :)
Voordat ik een BionX had ... verdomd elektronisch, maar doodlopende dingen aan goed beschadigde dingen ... en het systeem vergrendelen met elektronica in de motor + batterij + console = grote puinhoop.
Daar is het nikkel, de motor aan één kant die alleen draait, de batterij die alleen stroom levert / haalt, de controller die de 'kleine elektronen laat vliegen, en de cyclusanalist om te klemmen, monitoren verbruik, snelheid ...

Dus om de oplaadtijd te weten, moet u:
- de batterijcapaciteit (in Wh of Ah, in dit geval doen we Ah * V om Wh te krijgen)
- het vermogen van de generator (100W piekpaneel, 75W goede omstandigheden, dynamo?)
en daar als we bedenken dat de energie-input regelmatig is, 75W in 1h = 75Wh
we delen de accucapaciteit door de hoeveelheid energie die in 1 uur is ingevoerd ... = oplaadtijd.
Voor mijn 1000 Wh-batterij heb ik ongeveer 13 uur nodig.
Een dag rijden in de zomerzon = 500 tot 600 Wh
In de winter veel minder! (lagere hoek, kortere dagen): 50 Wh in één dag?

Bij assistentie zijn er mensen die een zeil hebben getest ... maar je hebt de juiste omstandigheden nodig, hoek, windkracht, niet te veel verkeer (we maken gaten), rechte weg. Onder de juiste omstandigheden werkt het, maar 95% van de tijd vervoeren we de spullen voor niets :P (ervaren door 2 Tourdumondisten)
0 x
Avatar de l'utilisateur
neuzy182
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 19/11/07, 12:22
Plaats: Brussel




par neuzy182 » 15/03/11, 00:12

Uitstekend! Dankjewel!

Borstelloze motor, naafmotor ... BionX (blijkbaar niet belangrijk)
Niet gemakkelijk te volgen zonder het te weten!

Dus laten we zeilen vergeten :) het Mottrix-systeem is prettig omdat het zich gemakkelijk aanpast aan elk type cyclus, maar ik probeer het vrij te laten voelen van de "hernieuwbaarheid" van de elektronen die het laten draaien.

Ik begreep de geschiedenis van de bal, en daarom ben ik op zoek naar een wind- of zonnesysteem, om de vreselijke wrijving van een dynamo te vermijden.
De pv-cellen van uw paneel echt efficiënter zijn dan die welke op de rugzakken of andere kunnen worden geplaatst? (groot verschil in gewicht !!)

Ik heb het echter niet goed gevolgd als je antwoordde voor herstel van remenergie, ik weet dat het bestaat, maar ik heb geen idee hoe het werkt, maar ik geloof dat het bestaat voor modellen elektrische fietsen ...

Ik ben me er terdege van bewust dat het hebben van een systeem dat op zichzelf werkt waarschijnlijk niet bestaat, maar ik heb het over het helpen van de trapbeweging, dus de belangrijkste energie is menselijk handelen op de pedalen ...

Een windturbine op een model van een sjaal in de wind, die uit zichzelf beweegt zonder de ergodynamica te verliezen, hij bestaat niet, maar is hij stom of niet?
0 x
Iubito
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/11/07, 15:49
Plaats: Auvergne




par Iubito » 15/03/11, 06:38

brushless = motor zonder tandwielen, wrijving ... met magneten en stroom die er doorheen vloeit. Nine Continent, BionX ... zijn borstelloze motoren. Ze zitten in de achterwielnaaf voor een driewieler, voorwiel voor een 2e wiel (= 2 aangedreven wielen)
er zijn gereduceerde motoren (maar ik heb geen details) en motoren op crankstel / ketting.
Kruk- / kettingmotoren (zoals de "cycloon") kunnen geen energie terugwinnen.
Naafmotoren kunnen op natuurlijke wijze (fysische eigenschap van dit systeem) energie terugwinnen (regenereren) voorbij een bepaalde snelheid die afhankelijk is van de eigenschappen (wikkeling) van de motor.

Op sommige fietsen, en dit is het geval op mijn kit, kunnen we de regeneratie forceren en daarom op verzoek energie terugwinnen door een veilige motorrem te hebben. Op een steile helling kan de piek van de teruggewonnen energie monsterlijk zijn: een loodbatterij zou niet ondersteunen, een NiMH-contant geld, een LiFePo4 lacht.

Helaas hebben veel commerciële elektrische fietsen deze functie niet, wat jammer is !!
Op een vlakke ondergrond, niet erg handig.
In de stad / woon-werkverkeer herstellen we weinig (het doel is om op tijd op het werk te komen en 's nachts zo snel mogelijk thuis te komen): we recupereren weinig energie en / of we vragen meer hulp bij de herstart bij stop / lichten.
Tijdens het wandelen en op heuvelachtig terrein is er potentieel voor herstel op de afdalingen, en als je beladen bent, is een motorrem echt geruststellend.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 15/03/11, 08:20

iubito schrijft:brushless = gearless motor,


:schok: :schok: :schok:
het hebben of niet hebben van een tandwieloverbrenging heeft NIETS te maken met de technologie van de motor: borstel of borstelloos.
een borstelloze motor zoals de naam doet vermoeden heeft geen borstels (of koolborstels)
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 15/03/11, 09:53

neuzy182 schrijft:Dus ik sta versteld van je berekening, hoe wist je hoeveel energie ik nodig zou hebben om een ​​uur lang geholpen te worden?
Ik ging er duidelijk van uit dat de assistentie een uur lang op maximaal vermogen (250W) werkte.
Net zoals ik aannam dat de mini-windturbine constant zijn maximale vermogen leverde.

Bij gebrek aan andere informatie geeft dat een eerste orde van grootte.

neuzy182 schrijft:Een windturbine op een model van een sjaal in de wind, die uit zichzelf beweegt zonder de ergodynamica te verliezen, hij bestaat niet, maar is hij stom of niet?
Een apparaat dat energie uit de wind recupereert, zorgt er noodzakelijkerwijs voor dat de wind vertraagt. Als dit apparaat aan een bewegend object is bevestigd, veroorzaakt het een remkracht op dat object (net als de "vreselijke wrijving" van de dynamo.)
0 x
Iubito
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 30/11/07, 15:49
Plaats: Auvergne




par Iubito » 15/03/11, 21:43

aerodynamica, ik weet er niet veel van, maar wie wel snelheid draagt, draagt ​​een geprofileerde helm (wijs naar achteren), en op een ligfiets zijn er achterpunten in plaats van de bagagedrager.
op velomobielen is er de complete kuip, naar achteren gericht.
dit voorkomt dat er een verstoring van de lucht achterblijft en daardoor de fiets achterwaarts "zuigt" (en dus vertraagt)
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 287-gasten