Initiatie: doe een pilot-lampje

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Boris591
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/08, 13:39

Initiatie: doe een pilot-lampje




par Boris591 » 26/04/08, 13:44

Dag

Ik ontdek langzaam hernieuwbare energie (een gebied dat mij erg interesseert)

en ik zou graag willen beginnen met het maken van heel eenvoudige doe-het-zelf-knutselwerken.

Eerste assemblage die ik wil maken: een op zichzelf staande gloeilamp.

Het idee is simpel: een zonnepaneel dat overdag een batterij oplaadt, die op zijn beurt de lamp de hele nacht van stroom zal voorzien.


Dat gezegd hebbende, hier is mijn vraag: de montage zal worden uitgevoerd met een gewone lamp van 100 W.

Zo berekent u uw energiebehoefte voor ongeveer 12 uur, essentieel bij het kiezen van een accu die voldoende krachtig is, en een zonnepaneel dat deze ook in 12 uur kan opladen.



bedankt dat je me de basisformules hebt gegeven waarmee ik deze eenvoudige gegevens zelf kan berekenen :P
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 27/04/08, 01:10

Een lamp van 100 W heeft na 100 uur 1 Wh energie verbruikt en heeft dus na 1200 uur 12 Wh verbruikt.

Je hebt dus een energiereserve van 1200 Wh nodig om je lamp van 100 W 12 uur lang te laten branden.
Als uw lamp een lamp van 12 volt is, kan uw energiereservoir een batterij van 12 V zijn.

Een lamp van 100W/12V verbruikt 8.3 Ampère (P = U x I dus I = P / U)
Dus na een uur zal hij 8.3Ah verbruikt hebben. Om 12 uur mee te gaan moet je accu een capaciteit hebben van 8.3Ax12h = 100Ah.

We komen tot hetzelfde resultaat door de energiereserve die u nodig heeft (1200 Wh) te kennen en deze te delen door de spanning van uw tank. Dus 1200Wh / 12V = 100Ah.

Uw batterij zal dus een batterij van 12V / 100Ah moeten zijn, zodat deze uw 100W-lamp 12 uur lang kan laten branden.

Je hebt dus een zonnepaneel nodig dat deze 12V/100Ah (1200Wh) tank overdag kan vullen. Als we bedenken dat we overdag 8 uur zonlicht hebben, moet je paneel dus 150 uur lang 8W kunnen leveren. Dat geeft ons 150W x 8u = 1200Wh.

In theorie heb je tussen de 1 en 2m² zonnepaneel nodig. In de praktijk waarschijnlijk tussen de 2 en 3, want er wordt niet gezegd dat er echt 8 uur zonneschijn is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 27/04/08, 01:12

Houd er rekening mee dat het door het gebruik van LED-lampen mogelijk is dezelfde hoeveelheid licht te verkrijgen als een lamp van 100 W, maar met een lager stroomverbruik. Dus uiteraard een lagere energiereserve en een kleiner paneeloppervlak
0 x
Boris591
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/08, 13:39




par Boris591 » 27/04/08, 10:46

hartelijk dank nlc

perfect antwoord :P

Ik zal nu mijn kleine berekeningen kunnen doen :)

hartelijk dank
0 x
Boris591
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/08, 13:39




par Boris591 » 27/04/08, 11:11

NLC schreef:Houd er rekening mee dat het door het gebruik van LED-lampen mogelijk is dezelfde hoeveelheid licht te verkrijgen als een lamp van 100 W, maar met een lager stroomverbruik. Dus uiteraard een lagere energiereserve en een kleiner paneeloppervlak



Ik heb er ook over nagedacht.

Op deze site zie ik 12v LED's van 1 of 3 watt

Maar qua verlichting zijn ze vergelijkbaar met "traditionele" lampen van hoeveel w? 15?50? ....


merci :P
0 x
Obelix
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 535
Inschrijving: 10/11/04, 09:22
Plaats: Toulon




par Obelix » 27/04/08, 11:51

Hallo,

Een compacte fluorescentielamp zou het benodigde vermogen voor dezelfde verlichting al door drie delen.
Dan moeten er voor de dimensionering van de zonnepanelen voorzorgsmaatregelen genomen worden want 8 uur per dag lijkt mij super optimistisch!!
Uit ervaring neem ik 3 keer het piekvermogen van het gebruikte paneel per dag. En ik zit bijna binnen de werkelijke afmetingen. En opnieuw ben ik in de regio Toulon!!!

Voor het aangehaalde voorbeeld zou ik 400Wp aan panelen nemen, wat resulteert in een 12 Volt accu met 400/12=>34A laadstroom, oftewel een accu van 350 Ah.
Dit komt uit ervaring omdat ik meewerk aan het onderhoud van een afgelegen locatie die ongeveer 1/24, 24 op 7, 7 kWh/dag verbruikt.

Obelix
0 x
In medio stat virtus !!
Boris591
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 26/04/08, 13:39




par Boris591 » 27/04/08, 23:25

bedankt voor deze aanvullende informatie

Hierdoor kan ik mijn project een beetje verfijnen
(en ik leer interessante dingen :P )



Ik heb nog een vraag :
een snelle zoektocht op batterijen, en ik vond dat 12 v.

of voor sommige doe-het-zelf-ideeën zal ik 220 moeten gebruiken (voor een redelijk krachtige elektromotor)

Ik weet dat het "genoeg" is om de 12 in 220 om te zetten, maar is er geen verlies in de manoeuvre? Ik heb het zowel in termen van vermogen als laadcapaciteit van de accu (nou ja, zal dit de maximaal mogelijke gebruiksduur van de motor niet verkorten?)


dank aan u :)
0 x
rodibruno
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 157
Inschrijving: 06/11/06, 22:19
Plaats: ARGENTINIË
x 6

Re: Initiatie: DIY een autonoom nachtlampje




par rodibruno » 28/04/08, 00:36

Boris591 schrijft:Dag

Ik ontdek langzaam hernieuwbare energie (een gebied dat mij erg interesseert)

en ik zou graag willen beginnen met het maken van heel eenvoudige doe-het-zelf-knutselwerken.

Eerste assemblage die ik wil maken: een op zichzelf staande gloeilamp.

Het idee is simpel: een zonnepaneel dat overdag een batterij oplaadt, die op zijn beurt de lamp de hele nacht van stroom zal voorzien.


Dat gezegd hebbende, hier is mijn vraag: de montage zal worden uitgevoerd met een gewone lamp van 100 W.

Zo berekent u uw energiebehoefte voor ongeveer 12 uur, essentieel bij het kiezen van een accu die voldoende krachtig is, en een zonnepaneel dat deze ook in 12 uur kan opladen.



bedankt dat je me de basisformules hebt gegeven waarmee ik deze eenvoudige gegevens zelf kan berekenen :P



Een vriend :
een consultatiepagina's dit:
http://www.coolearthsolar.com/
Beeld

ze zeggen dat ze de capaciteit van fotovoltaïsche panelen enorm vergroten, het is een eenvoudige oplossing en heel gemakkelijk te concurreren, bijvoorbeeld een oud parabolisch scherm en aluminiumfolie, ze zouden deze reflector kunnen vervangen.
Een type!!
Groeten uit Argentinie

Rodolfo
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten