Peltier-celinformatie

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30

Peltier-celinformatie




par harry Ravi » 20/03/08, 11:10

Ik weet dat dit bezit zelden wordt gebruikt om elektriciteit te produceren.

Ik wil geen elektriciteit produceren, maar warmte en koude.

stel je een thermo-elektrische cel voor

met een verschil van 100°C op de twee laspunten hebben we 1W/u aan product.
Maar wat als ik het tegenovergestelde deed (peltiercel)?
Als ik besluit om 1W/u naar deze cel te sturen, zal ik dan een verschil hebben dat groter, kleiner of gelijk is aan 100°C?

Om het theoretische elektriciteitsverbruik (in watt) van een Peltier-cel te kennen, moet ik dit bovendien in een formule relateren:
- het temperatuurverschil tussen de twee laspunten
- de Peltier-coëfficiënt die verschilt afhankelijk van de twee gekozen geleiders
- het volume van de gebruikte geleider (ik denk dat dit geen invloed heeft op de spanning maar op de stroomsterkte)
- Elektrische kracht
- het weer

Ik heb een formule gevonden:
c=dT/V
met:
- c Peltier-coëfficiënt
- dT temperatuurverschil
- V-spanning

Ik mis in deze formule het volume van de geleider, de intensiteit en de tijd
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 20/03/08, 11:25

Hoi Henri :)

1) Om elektriciteit te produceren is dit normaal, het rendement is extreem laag: minder dan 1%...

Er zijn al tests uitgevoerd op de forums, bekijk hier het filmpje: https://www.econologie.com/forums/thermoelec ... t4884.html

2) Eigenlijk wil je een peltier gebruiken zoals deze doorgaans gebruikt wordt: dat wil zeggen koelen zonder bewegende delen.
In dit geval ligt het rendement bij koude in de orde van 20%.

Als je 5W stroom stuurt, heb je dus 1W koude en 4W warmte.

De maximale temperatuur hangt af van de constructie van de module, niet van het vermogen. Deze ligt in de orde van 60 tot 70°C volgens de curven in de onderstaande pdf.

3) Meer informatie vindt u hier: https://www.econologie.com/forums/post71842.html en in dit document: https://www.econologie.com/effet-peltier ... -3746.html
Dernière édition par Christophe de 20 / 03 / 08, 12: 18, 2 keer bewerkt.
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 20/03/08, 11:37

Mijn doel is namelijk om een ​​peltiermodule te koppelen aan meerdere Stirlingmotoren die beide op temperatuurverschillen werken.

de peltiermodule zou de temperatuurdelta leveren en de Stirlingmotoren zouden vanuit deze delta werken.

Ik wilde weten of deze associatie in theorie levensvatbaar zou zijn.

Maar hiervoor heb ik formules nodig op de Peltier-modules die rekening houden met de voorgaande variabelen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 20/03/08, 12:01

Eh, en wat zou de stroom leveren om de peltier van stroom te voorzien?

Als het streling is, lijkt het op overunity, jouw idee :)
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 20/03/08, 12:22

ja het zal goed zijn op voorwaarde dat ik toegang heb tot de volledige formule :P
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 20/03/08, 12:24

Nou, dat is onmogelijk...zelfs met de volledige formule zul je geen wonder verrichten.

Thermo-elektriciteit maakt het mogelijk om op zijn best een paar procent van de warmte terug te winnen...

Kijk eens naar de bovenstaande links...
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 20/03/08, 15:41

Ik zal een grosomodo peltier-cel voor je maken:

__________.________
| X |
+| X |
X |
-| X |
| X |
|________. ________|

we hebben onze twee polen + en -
we hebben onze twee lassen.
we hebben onze twee geleiders aan weerszijden van het soldeer.

we zullen zeggen dat de hete kruising de bovenste is en de koude de onderste.

om er een Stirling op te monteren, plaatsen we deze tussen de twee lassen om de temperatuurdelta te gebruiken (onze X)

we kunnen zien dat we de Stirling niet op de lasnaden kunnen plaatsen, anders annuleren we de peltier.

je moet hem dus links of rechts van de lasnaden plaatsen en hetzelfde geleidende materiaal nemen voor de Stirling en voor de peltier (minstens één kant)

bovendien kunt u met deze configuratie, zelfs als deze zou werken, niet profiteren van het bovenste deel van de hete las.

In principe is het niet geweldig.
Met mijn configuratie denk ik dat we 4 Stirlings op een Peltier-module kunnen monteren:

vvvvvvvvvv.aaaaaa
GAAN
GAAN
- % HEEFT
+vvvvvvvvvv.aaaaaaaa
- % HEEFT
GAAN
GAAN
vvvvvvvvvv.aaaaaa

v-bestuurder 1
V Stirling in geleidermateriaal 1
een chauffeur 2
Een Stirlings in geleidermateriaal 2
% elektrische isolatie
. lassen
- elektrische pool 1
+ elektrische paal 2

we hebben 4 Stirling op 1.5 peltier module (een heet soldeer en 2 koud soldeer) we moeten kijken of het mogelijk is maar ik denk dat het goed is

de koude knooppunten zullen onvoldoende zijn om de Stirlings goed te koelen. Het zal waarschijnlijk nodig zijn om een ​​elektrisch geïsoleerd hulpkoelsysteem toe te voegen, omdat we al 1/4 van de elektrische stroom hebben die wordt omgezet in koude en 3/4 in warmte. er is minder materiaal gepland voor koude kruispunten.


Ik weet dat het een beetje ingewikkeld is. Ik heb een kleine tekening op papier gemaakt, ik zal proberen deze aan je te geven

EDIT: Heb het forum Ik hou niet van herhaalde spaties.... Ik zal proberen je binnenkort een tekening te bezorgen
0 x
fredchav
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 16/10/07, 19:35
Plaats: Parijs




par fredchav » 20/03/08, 20:18

Bonsoir,
Ik ben het niet helemaal eens met de kwalificatie van bovenunitair, sterker nog, het systeem kan calorieën uit de omgevingslucht halen.
Er bestaat al een project van hetzelfde type waarbij gebruik wordt gemaakt van een warmtepomp, roermotor en dynamo.

Aan de andere kant zou het, gezien de prestaties van een peltiermodule, theoretisch niet moeten werken

Prettige avond

Fred
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 20/03/08, 21:17

Er is mij eigenlijk verteld dat een peltiermodule 1/5 koude en 4/5 warmte produceert, maar uiteindelijk hebben we een rendement van 100%

in plaats van één kant van een peltiermodule te gebruiken, zouden we ze alle vier kunnen gebruiken

bovendien konden we alleen met de module de koude kant van de Stirlings niet voldoende koelen, dus konden we een extra koelsysteem gebruiken, zoals lucht door een systeem van vinnen maar ook door water (rivier of koelcel). convectie), op voorwaarde dat de centrale is elektrisch geïsoleerd

wat betekent dat we op de geleverde elektrische energie X 100%+Y koelenergie zullen hebben

maar dan kan ik het mis hebben, daarom heb ik deze formule nodig om te weten hoeveel een peltiermodule van een bepaald volume verbruikt om een ​​bepaalde temperatuurdelta te verkrijgen.
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 20/03/08, 23:14

hier is een illustratie van wat ik denk te doen

in de richting en blauwe tinten hebben we twee verschillende geleiders die het thermokoppel vormen

deze thermokoppels bestaan ​​uit 4 Stirlingmotoren

Ik illustreerde een mogelijkheid om te koelen met behulp van een convectieveld en gebruik te maken van de zwaartekracht om de circulatie van de vloeistof mogelijk te maken

we hebben ook onze drie lasnaden, waaronder één warme en twee koude

Stirlingmotoren zijn bètamotoren (ik zou graag H2 willen toevoegen, maar lekproblemen moeten worden opgelost met een goed verbindingssysteem) die hun drijvende kracht in één zullen combineren

We hebben daarom twee zijden van de Peltier-module gebruikt, maar we kunnen nog steeds twee andere gebruiken en een holle kubus creëren op de hete kruising om een ​​energieconservator te introduceren, zodat we 's nachts warme energie kunnen blijven leveren als we zonne-energie gebruiken.

vertel me wat je ervan vindt want voorlopig gebruiken we maar één kant van een peltiermodule (en dan is het duidelijk dat de huidige peltiermodules kleine modules zijn).... ik zou er graag 4 willen gebruiken.... er is een warmtebron, je kunt hem net zo goed overal vandaan halen

EDIT: de paarse lijnen zijn elektrisch isolerende elementen, anders kan het Peltier-effect niet worden geproduceerd.

Beeld
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 273-gasten