waterkracht

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
jean-costa
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 19/03/17, 01:01

waterkracht




par jean-costa » 19/03/17, 01:24

hallo ik heb een project dat bestaat uit het creëren van elektriciteit uit een put. Dus ik wil het water uit de put in een tank pompen nadat ik een waterval heb gemaakt die een turbine zal laten draaien, via een snelheidsvermenigvuldiger om een ​​alternator te draaien : Roll: . Dus ik wil uw mening ontvangen als er een mogelijkheid is om het te bereiken
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: hydro-elektriciteit




par Did67 » 19/03/17, 10:11

Ik nodig je uit om enkele basisprincipes van de fysica te bekijken, die je heel snel zullen laten zien dat je in theorie zoveel energie nodig hebt om het water op te voeren als je kunt herstellen door hetzelfde water te laten vallen.

En dat in theorie. In de praktijk is er een zogenaamde opbrengst toegevoegd. U hebt meer energie nodig om het water te laten stijgen, omdat de pomp geen rendement van 100% heeft. En tijdens de herfst win je 100% van de mogelijke energie niet terug in een turbine ...

Dus als het een grapje was, excuseer me dan dat ik serieus heb geantwoord.

En zo niet, wees dan zo bescheiden dat veel mensen er al lang over zouden hebben nagedacht om veel geld te verdienen!
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: hydro-elektriciteit




par moinsdewatt » 19/03/17, 14:49

jean-costa schreef:hallo ik heb een project dat bestaat uit het creëren van elektriciteit uit een put. Dus ik wil het water uit de put in een tank pompen nadat ik een waterval heb gemaakt die een turbine zal laten draaien, via een snelheidsvermenigvuldiger om een ​​alternator te draaien : Roll: . Dus ik wil uw mening ontvangen als er een mogelijkheid is om het te bereiken


Maar natuurlijk.

Beeld
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hydro-elektriciteit




par izentrop » 19/03/17, 23:10

Hallo,
Een kleine hoektafelberekening:
Een waterafvoerpomp geladen met 750 W kan 5000 l water in één uur tot 6 m verhogen https://www.leroymerlin.fr/v3/p/produit ... 1400987883
Het is een beetje meer, maar de drukval in de leidingen wordt niet geteld, laten we voor de eenvoud op deze waarde van 750 Wh aan energieverbruik blijven

Stel dat de pomp ondergedompeld is op 50 cm en de bovenste tank van 1.5 m, de turbine geplaatst net boven het waterniveau waarvan wordt aangenomen dat het onveranderlijk is, de valhoogte varieert tussen 5.5 m (volle tank) en 4 m, met een gemiddelde van 4.75 m.

We kunnen de potentiële energie van de exploiteerbare val berekenen W = 9.81 X 4.75 X 5000 / 3600 = 64 Wh
Moet niet meer 50% efficiëntie verwachten voor een kleine pelton-turbine + alternator, net genoeg om een ​​kleine batterij 12 V / 2.5 AH op te laden

En nogmaals, ik ben vrijgevig, want met dit type pomp, een valhoogte van 3 m en 100 m buisdiameter 25, zet ik 15 mn om een ​​tank met 200 l te vullen.

Zelfs als de energiebalans noodzakelijkerwijs negatief is, zoals herinnerd door Did67, blijkt uit het consumeren van 750 Wh en het herstellen van alleen 30 dat de verliezen erg belangrijk zijn voor kleine systemen.
0 x

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 208-gasten