Waterkrachtproject waterval (fontein)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Genelec
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 23/10/19, 09:19

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Genelec » 24/10/19, 11:34

Wat bedoel je??
een decoratieve waterval kan heel goed voor iets anders dan decoratie worden gebruikt, dus profiteer ervan om te produceren en niet alleen maar te consumeren...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par GuyGadebois » 24/10/19, 12:01

0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Christophe » 24/10/19, 12:43

génélec schreef:Christophe, naast de beoogde besparingen, heeft dit project ook een visuele en educatieve impact op voorbijgangers, waardoor ze een ecologisch aspect krijgen en investeren in een duurzame ontwikkelingsaanpak.
Nu de pomp is ingeschakeld voor decoratieve doeleinden, kunt u er net zo goed gebruik van maken om zoveel mogelijk energie terug te winnen!


Er zijn geen mogelijke energiebesparingen in dit project omdat de "primaire" energie van het systeem kunstmatig is...

Als je een groot deel ervan wilt terugwinnen (op zijn best 50-60% van het pompvermogen) dan bestaat de fontein niet meer: ​​je hebt hem omgetoverd tot een sluis! : Cheesy:
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Christophe » 24/10/19, 13:02

génélec schreef:De interesse is juist om minder elektriciteit te verbruiken voor de lampen van het bassin, dankzij de val


Wat u wel kunt doen is de “esthetisch” verloren energie terugwinnen om verlichting te creëren, waardoor u een extra “gratis” esthetische dienst kunt leveren (in feite niet te zien *)

Plaats mini-schepraderen aan de voet van elke waterval... Ik vrees dat ze op maat ontworpen moeten worden.

In termen van herstelbaar vermogen op de eerste 3 niveaus (3,5 m in totaal) met een debiet (geschat gezien de foto) van 20 L/s heb je een "bruto" energie van qgh = 20 * 9,81 * 3,5 = 680 watt

Als je 10-15% van deze 680W terugkrijgt, denk ik dat je gelukkig zult zijn, de prestaties zullen noodzakelijkerwijs middelmatig zijn vanwege de opening van de stroming naar de open lucht, geen enkele waterkolom zal op het stuur "duwen".

Je mag dus hopen op iets minder dan 100W...cumulatief over de 3 niveaus.

Als je slechts één molen op het laatste niveau plaatst, het meest interessante, daalt het herstelbare vermogen naar 0,15 * 20 * 9,81 * 1,3 = 40W...genoeg om een ​​paar LED's van stroom te voorzien, maar niets meer.

Om gecorrigeerd te worden door het werkelijke debiet... wat mij erg laag lijkt voor een pomp van 4 kW... moeten we kijken op hoeveel watt hij daadwerkelijk draait.

* De prijs van de studie, de productie op maat en de installatie (10 tot 15000€??) zal simpelweg nooit rendabel zijn op de energieprijs...maar een fontein is ook nooit rendabel! Dan is onderwijs van onschatbare waarde! : Cheesy:

Is dit project voor een gemeente?

ps: als je problemen hebt met het inschatten van de stroom, dan is een goede en zeer eenvoudige methode voor een "open" stroom de goede oude gegradueerde springmethode (oppotten)! Wees niet bang om nat te worden! In jouw geval verzamel je een stuk goot en doe je dit ter hoogte van de 3e druppel...Makkelijk!
1 x
Genelec
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 23/10/19, 09:19

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Genelec » 07/11/19, 13:10

Bonjour à tous,

Bijgewerkt op 07/11. Na meting met de emmer- en goottechniek krijg ik een laag debiet van ongeveer 3.5 l/s. : Roll:

Dit brengt ons op een potentieel vermogen van P = 9.81 x 0.0035 x 3.5 x 0.6 = 70W :schok:

Christophe, je zat er niet ver naast met een debiet van 20 l/s en een opbrengst van 10-15%! Voor mijn bovenstaande berekening heb ik uitgegaan van een opbrengst van 0.6. Volgens internet moet je voor een optimale werking een maximaal rendement van 0.8 nemen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Christophe » 13/11/19, 11:04

Ah, daar ga je! We hebben daar een concreet cijfer...

Helaas zijn de opbrengsten van 0,6 en 0,8 hydraulische opbrengsten die worden verkregen in kunstwerken (dammen, sluisdeuren, enz.) en niet in open val waar de opbrengst instort (overloop, spatten, enz.)

Als gevolg hiervan is het energiepotentieel van het project lager dan verwacht...

Hoe zit het dan met het project?

Het zou nog steeds interessant zijn om een ​​educatieve speelmolen van 10 tot 20 W te maken, alleen maar om een ​​LED-strip te laten oplichten... en om het bewustzijn over hydraulische energie te vergroten...
0 x
Genelec
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 23/10/19, 09:19

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Genelec » 19/11/19, 08:23

Doel van het project: nieuw onderzoek bestaande uit het bestuderen van het stoppen van pompen 's nachts en in het weekend

Goede dag!
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13698
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1516
Neem contact op met:

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par izentrop » 19/11/19, 09:50

's Nachts, oké, het gaat in de richting van energiebesparing, zie een efficiëntere pomp, zonnepanelen om hem van stroom te voorzien, spectaculairere waterstralen...
maar in het weekend moet je denken aan de toeristische economie die vreemde valuta naar de stad brengt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Hydro-elektrische projectwaterval (fontein)




par Christophe » 19/11/19, 17:50

génélec schreef:Doel van het project: nieuw onderzoek bestaande uit het bestuderen van het stoppen van pompen 's nachts en in het weekend

Goede dag!


O goed idee, dit doet mij ergens aan denken! : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 330 gasten