Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
makadam24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 20/06/19, 10:05
x 1

Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par makadam24 » 20/06/19, 14:29

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in de forum.

Ik heb een project om een ​​hydro-elektrisch verzamelapparaat te plaatsen om de elektrische installatie van ons huis te voltooien,
op een afgelegen locatie, momenteel uitgerust met fotozonnepanelen.
Onze autonomie in elektrische energie is bijna bereikt, ook een apparaat met een zeer laag vermogen zou voldoende zijn.
We hebben ter plaatse een waterlichaam van ongeveer 4 500 m3, geleverd door een bron en een opeenvolging van stroomopwaarts gelegen kleine waterlichamen, geïnstalleerd in het oude bed van een kleine stroom (ru?).
De overstroming van het waterlichaam stroomt vervolgens in een ru, door een mondstuk.
Met deze bron voor ons, vragen we ons af of we deze hydraulische kracht niet kunnen terugwinnen, die in theorie in de winterperiode een hogere stroom zou moeten hebben; periode gedurende welke de zonneschijn onvoldoende kan zijn.

Ik sta mezelf toe u deze foto's toe te sturen voor uw mening over de haalbaarheid en / of de wenselijkheid van een project.
Ik probeerde de stroom aan de uitlaat van het mondstuk te berekenen, we komen uit op ongeveer 0,42 l / s of 1,512 m3 / h (dit is een ruwe schatting; de stroom in de winter zou sterker zijn). De valhoogte zou ongeveer 4 m zijn.

Ik had aan het SETUR Vortex Turbine-apparaat gedacht, dat door het vlak voor de overloop te plaatsen zou profiteren van het "werveleffect"; maar misschien is er een andere technische optie bij de mondstukuitlaat, net zo voordelig?

Als iemand me kan vertellen of aan de voorwaarden is voldaan om de mogelijkheid te creëren om een ​​apparaat te plaatsen, of als de productie daarentegen te laag is om iets te proberen.

Nogmaals wetende dat een supplement zelfs van ongeveer +/- 100 W (zelfs 50W X 24 = 1 Wh / d -> dat zou genoeg zijn om de paar dagen zonder zonne-energieproductie door te brengen).


overloop en dijk.JPG
overloop en dijk JPG (175.05 KB) 8392 keer bekeken

mondstuk 1.JPG
mondstuk 1.JPG (271.8 Kio) Bekeken 8392-tijden

mondstuk 2.JPG
mondstuk 2.JPG (448.49 Kio) Bekeken 8392-tijden

mondstuk 3.JPG
mondstuk 3.JPG (238.98 Kio) Bekeken 8392-tijden
1 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Hydro-elektrisch project




par Bardal » 20/06/19, 19:07

Met een stroom van 0,42 l / s en een hoogte van 4 m is de potentieel beschikbare energie onbeduidend, omdat deze gelijk is aan 0,42x10x4 = 17 W, die theoretisch 400 Wh per dag oplevert. U kunt hopen om driekwart ervan effectief te recupereren, voor een kosten die nog moet worden gekwantificeerd, met een zeer eenvoudige lay-out als ik geloof dat uw foto's.

We zijn ver verwijderd van wat je hoopt; we kunnen zeker, ten koste van een zekere complexiteit, het vermogen voor een korte periode verhogen, maar dat zal de hoeveelheid geproduceerde energie per dag niet veranderen; bovendien zul je moeite hebben om voldoende materiaal in deze krachten te vinden.
Je moet de val verhogen, indien mogelijk, of de stroom verhogen (in de winter misschien) ...
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Hydro-elektrisch project




par Christophe » 20/06/19, 19:09

Geen betere bardal : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par Christophe » 20/06/19, 19:22

Een suggestie allemaal omdat 4500 m3 niet niets is.

Door het niveau te verlagen, is het mogelijk dat de stromen die de vijver voeden toenemen ...

Als we (theoretisch) uitgaan van een volledige lediging van de vijver, levert dit een energiepotentieel op van: 4 500 000 * 10 * 4 = 180 MJ of 50 kWh.

Uiteraard is volledig legen niet mogelijk, maar 1 / 10 aftappen per dag die zou worden gecompenseerd waardoor 5 kWh, 4 kWh elektrisch wordt, dit kan interessant worden... uiteraard moet dit worden gecompenseerd! Alles hangt daarom af van de stroomopwaartse stromen en de exacte situatie ... en het budget van dit project ...

Kun je ons foto's van stroomopwaarts geven?
2 x
makadam24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 20/06/19, 10:05
x 1

Re: Hydro-elektrisch project




par makadam24 » 21/06/19, 14:13

bardal schreef:Met een stroom van 0,42 l / s en een hoogte van 4 m is de potentieel beschikbare energie onbeduidend, omdat deze gelijk is aan 0,42x10x4 = 17 W, die theoretisch 400 Wh per dag oplevert. U kunt hopen om driekwart ervan effectief te recupereren, voor een kosten die nog moet worden gekwantificeerd, met een zeer eenvoudige lay-out als ik geloof dat uw foto's.

We zijn ver verwijderd van wat je hoopt; we kunnen zeker, ten koste van een zekere complexiteit, het vermogen voor een korte periode verhogen, maar dat zal de hoeveelheid geproduceerde energie per dag niet veranderen; bovendien zul je moeite hebben om voldoende materiaal in deze krachten te vinden.
Je moet de val verhogen, indien mogelijk, of de stroom verhogen (in de winter misschien) ...



Bedankt voor uw bericht.
Ik zou willen zeggen dat de gemaakte schatting grotendeels naar boven moet worden geherwaardeerd, we bevinden ons momenteel in de laagwaterperiode, gedurende welke we helemaal niet op dit apparaat zullen rekenen om ons van energie te voorzien (we zijn al grotendeels in overproductie met onze PV).
Ik had eerder wakker moeten worden;)
Rekening houdend met deze context, in de winter, de zeldzame dagen dat mijn zonne-energieproductie op 0 kW zou zijn, zelfs als ik erin slaag om 0,5 kWh / d terug te winnen (we kunnen grotendeels vertrouwen op deze hypothese, die ik hieronder nader) -> dit kan voldoende zijn om te voorkomen dat de generator wordt ingeschakeld.
Op voorwaarde natuurlijk dat het apparaat niet duur is.
Wat bedoel je met "heel eenvoudig arrangement"?
Ik zal moeite hebben om apparatuur te vinden die geschikt is voor zo'n laag vermogen, maar zal ik vinden?
Onmogelijk om de herfst aan te raken.

Bedankt voor uw hulp (ik ga hieronder verder).
0 x
makadam24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 20/06/19, 10:05
x 1

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par makadam24 » 21/06/19, 14:40

Christophe schreef:Een suggestie allemaal omdat 4500 m3 niet niets is.

Door het niveau te verlagen, is het mogelijk dat de stromen die de vijver voeden toenemen ...

Als we (theoretisch) uitgaan van een volledige lediging van de vijver, levert dit een energiepotentieel op van: 4 500 000 * 10 * 4 = 180 MJ of 50 kWh.

Uiteraard is volledig legen niet mogelijk, maar 1 / 10 aftappen per dag die zou worden gecompenseerd waardoor 5 kWh, 4 kWh elektrisch wordt, dit kan interessant worden... uiteraard moet dit worden gecompenseerd! Alles hangt daarom af van de stroomopwaartse stromen en de exacte situatie ... en het budget van dit project ...

Kun je ons foto's van stroomopwaarts geven?


Bedankt dat je de tijd hebt genomen voor mijn project.
Ik denk zoals hierboven gezegd dat we een hogere stroom in de winter kunnen verwachten (zie foto hieronder); en, ik heb er net over nagedacht, ik kan ook een deel van mijn EP omleiden voor directe lozing in de vijver of stroomopwaarts waterlichaam dat een versterkte stroom zal veroorzaken.
Ik heb een foto geplaatst die de kruising van de nozzles tussen de "vijver" en de vijver laat zien, we zien dat ik de kruisingelleboog omhoog heb gebracht om de vijver op een voldoende niveau te houden (boven het niveau van de vijver). overvol).
Om een ​​veel hoger debiet in de winter te illustreren, als ik het onderdeel in deze positie houd, laat ik de grond onder water staan, omdat de stroming te beperkt is. Minimaal moet ik de elleboog laten zakken, of soms zelfs opnieuw plaatsen in directe verbinding met het mondstuk (ik kan niet wachten om de stroom opnieuw te kunnen schatten in deze configuratie).
Nogmaals bedankt voor uw advies!

inter.JPG-mondstuk
nozzle inter.JPG (220.23 Kio) Bekeken 8309 tijden



stroomopwaarts waterlichaam.JPG
stroomopwaarts waterlichaam.JPG (205.36 Kio) Bekeken 8309 tijden


waterlichaam pcpal.JPG
body of water pcpal.JPG (172.56 Kio) Bekeken 8309 tijden
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Hydro-elektrisch project




par Bardal » 21/06/19, 15:13

Bedankt voor uw bericht.
Ik zou willen zeggen dat de gemaakte schatting grotendeels naar boven moet worden geherwaardeerd, we bevinden ons momenteel in de laagwaterperiode, gedurende welke we helemaal niet op dit apparaat zullen rekenen om ons van energie te voorzien (we zijn al grotendeels in overproductie met onze PV).
Ik had eerder wakker moeten worden;)
Rekening houdend met deze context, in de winter, de zeldzame dagen dat mijn zonne-energieproductie op 0 kW zou zijn, zelfs als ik erin slaag om 0,5 kWh / d terug te winnen (we kunnen grotendeels vertrouwen op deze hypothese, die ik hieronder nader) -> dit kan voldoende zijn om te voorkomen dat de generator wordt ingeschakeld.
Op voorwaarde natuurlijk dat het apparaat niet duur is.
Wat bedoel je met "heel eenvoudig arrangement"?
Ik zal moeite hebben om apparatuur te vinden die geschikt is voor zo'n laag vermogen, maar zal ik vinden?
Onmogelijk om de herfst aan te raken.

Bedankt voor uw hulp (ik ga hieronder verder).


De zeer eenvoudige opstelling bestaat uit het plaatsen, in de aftapplug, van een inrichting met de alternator, de turbine en een pijp met een voldoende diameter van 4 m lang; dit type turbine bestaat volledig in vermogens van 0,5 kW en meer; het is heel eenvoudig te installeren (een paar pinnen) en kost minder dan 2000 € (ik had een paar jaar geleden bij 4-500 € gezien, ze lijken van de markt te zijn verdwenen); aan de andere kant heb ik er binnen een bereik van enkele tientallen watt nog nooit een gezien. Maar het kan bestaan ​​(modelbouw, pleziervaartuigen ...).

Als je het niet kunt vinden, moet je gewoon aan iets sleutelen; in feite is het heel eenvoudig: een propeller in een pijp, verbonden met een kleine gereguleerde alternator; binnen het bereik van een zorgvuldige amateur, maar de alternator en de propeller sleutelen niet en de essentiële optimalisatie van de verschillende elementen en hun interactie kan lang en vervelend zijn.

Twee voorbeelden van een Kaplan-turbine met laag vermogen (maar te sterk voor u):
https://www.turbiwatt.com/fr/second-men ... rbine.html
https://www.energiedouce.com/hydro-turb ... 02527.html
1 x
makadam24
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 20/06/19, 10:05
x 1

Re: Hydro-elektrisch project




par makadam24 » 21/06/19, 15:32

De zeer eenvoudige opstelling bestaat uit het plaatsen, in de aftapplug, van een inrichting met de alternator, de turbine en een pijp met een voldoende diameter van 4 m lang; dit type turbine bestaat volledig in vermogens van 0,5 kW en meer; het is heel eenvoudig te installeren (een paar pinnen) en kost minder dan 2000 € (ik had een paar jaar geleden bij 4-500 € gezien, ze lijken van de markt te zijn verdwenen); aan de andere kant heb ik er binnen een bereik van enkele tientallen watt nog nooit een gezien. Maar het kan bestaan ​​(modelbouw, pleziervaartuigen ...).

Als je het niet kunt vinden, moet je gewoon aan iets sleutelen; in feite is het heel eenvoudig: een propeller in een pijp, verbonden met een kleine gereguleerde alternator; binnen het bereik van een zorgvuldige amateur, maar de alternator en de propeller sleutelen niet en de essentiële optimalisatie van de verschillende elementen en hun interactie kan lang en vervelend zijn.

Twee voorbeelden van een Kaplan-turbine met laag vermogen (maar te sterk voor u):
https://www.turbiwatt.com/fr/second-men ... rbine.html
https://www.energiedouce.com/hydro-turb ... 02527.html



Pardon, ik begrijp niet of ik de turbine aan de uitlaat van de overloop (aan de onderkant van het mondstuk) of aan de inlaat (aan de bovenkant van het mondstuk) moet plaatsen?
en volgens jou kan ik het mondstuk laten zoals het is of moet het anders worden gedaan?
dank u
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par Bardal » 21/06/19, 21:58

Uitgang of ingang van het mondstuk, dit maakt (in theorie) niet uit, omdat het water niet samendrukbaar is, is de snelheid bovenaan en onderaan gelijk.

Wat betreft de vraag of het mondstuk in de staat kan worden gelaten, ik heb geen idee van de staat van dit mondstuk; het enige dat ik weet is de hoogte van 4 m; in dit geval maakt het ook niet uit of de buis recht of gebogen is, het enige belangrijke punt is het niveauverschil.

De meest kritische punten zijn uiteraard niet deze eenvoudig op te lossen "grondwerk" -vragen, maar het zoeken naar een alternator met zo'n laag vermogen en de bijbehorende propeller; dit is wat cruciaal is, en niet gemakkelijk op te lossen.

Je moet beginnen met het beoordelen van de stroom in de winter, en daarom de potentiële kracht van je val ...
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13706
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1520
Neem contact op met:

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par izentrop » 22/06/19, 02:24

bardal schreef:Uitgang of ingang van het mondstuk, dit maakt (in theorie) niet uit, omdat het water niet samendrukbaar is, is de snelheid bovenaan en onderaan gelijk.
Als de turbine aan de uitlaat van het bovenste bassin wordt geplaatst, is de potentiële energie lager dan 4 meter lager.

Zijn de 4 valmuren tussen de onderkant van het bovenste bekken en de bovenkant van het onderste bekken?
Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 123-gasten