Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par sicetaitsimple » 22/06/19, 15:28

Remundo schreef:oh ja, maar natuurlijk...

geef me 20 liter water aan het einde van een balk van 2 meter, je zult zien of je arm daardoor niet zakt...

nu heb je 10 vergelijkbare takken, laten we erover praten...

Het is duidelijk dat als je technische lagers van Pithecanthropus hebt, wrijving kan winnen...


20l? Elke "emmer" is gevuld voor 40s? Echt snel gaat het niet...

Wat de lagers betreft, kunnen we Macadam eigenlijk adviseren om magnetische lagers te gebruiken, dat zal misschien een beetje ingewikkeld zijn, toch?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par sicetaitsimple » 22/06/19, 15:33

Ahmed schreef:De oplossing van Remundo Ik vind het leuk, maar met zo'n laag debiet is er natuurlijk nauwelijks een geldige oplossing... :frons:


De tekening is leuk....
1 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par Bardal » 22/06/19, 20:16

Ja, het ontwerp is mooi, hoewel sommige impressionisten de watermolens nog beter hebben weergegeven...

Zonder al te veel af te dwalen naar esthetiek, zijn deze vragen al minstens twee eeuwen bestudeerd door verschillende wetenschappers en ingenieurs die over krachtige onderzoeksmethoden beschikken; dit alles leidde tot het in moderne landen veralgemeende stopzetting van dit type "turbine" voor lage hoofden; de markt en de belangen zijn echter belangrijk: doorstroomcentrales, getijdencentrales, pico-energiecentrales...

De reden voor deze stopzetting is simpel: alleen de valorisatie van een laminaire waterstroom maakt het mogelijk om goede opbrengsten te behalen voor de productie van elektriciteit; uit, het schoepenrad werkt in principe in turbulente stroming, met twee stops van de vloeistof per cyclus; het is bovendien dezelfde fysieke reden die ervoor zorgde dat de schoepenwielen van schepen werden verlaten ten gunste van propellers (of meer recent Voith-Schneider-stuwraketten).
Dit alles leidde tot grote machines die langzaam ronddraaiden en daardoor een laag specifiek vermogen hadden en bovendien moeilijk te controleren en te regelen waren.

Heel algemeen gebruiken alle low-head installaties (minder dan 10 meter) Kaplan-turbines, die veel efficiënter en gemakkelijker te onderhouden zijn, of recent verschillende interpretaties van de schroef van Archimedes. De Kaplan-turbine is relatief tolerant in termen van variaties in bedrijfsomstandigheden als de initiële optimalisatie correct is geweest, vereist zeer weinig druk (minimaal ongeveer 2 m) en vereist weinig grondwerk voor kleine installaties; de schroef alleen kan ermee concurreren in bepaalde gevallen van een zeer lage kop, maar wordt nog steeds niet veel gebruikt.

Ten slotte zijn er op de internationale markt kleine units van 100, 200, 300 watt, klaar om te worden geïnstalleerd, bestaande uit een Kaplan-turbine in een stalen buis, een geregelde dynamo en de slang die naar gelang de kop kan worden verlengd; dit type machine, duidelijk gemaakt in China, werd een paar jaar geleden voor een paar honderd euro aangeboden door het bedrijf "Energie-douce" (dat moet nog steeds bestaan); Ik denk dat het voor onze vriend beter zou zijn om op het net naar dit type machine te zoeken in plaats van te beginnen aan de avontuurlijke constructie van een scheprad en kogellagers, evenals de zijkanten, een bereik in het bijzonder, wat geen sinecure is.

Nou, daar had ik moeten beginnen:
https://www.energiedouce.com/hydro-turb ... 02510.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par Remundo » 22/06/19, 20:34

la roue en-dessus possède un bon rendement hydraulique, d'autant plus si elle tourne lentement, elle peut dépasser les 80%, par contre elle ne convient pas aux gros débits car dans ce cas elle devient trop grande et/ou doit tourner trop vlug.

het nadeel is ook de lage rotatiesnelheid die niet geschikt is voor elektriciteitsgeneratoren, aan de andere kant was het koppel een droom om oude machines zoals slijpstenen of kleine zagerijen te bedienen.

Wat betreft het maken van een reikwijdte om 0,5 L/s te dragen, het is kinderspel: PVC-buizen oppakken en monteren...

maar voor 30 € elektriciteit per jaar... is er passie voor nodig.
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par sicetaitsimple » 22/06/19, 21:34

Remundo schreef:het wiel hierboven heeft een goed hydraulisch rendement, .....


Ik schrijf in een kamer die, zoals vaak gebeurt, ongeveer 2,7 m onder het plafond ligt, en dus visualiseer ik vrij goed de 4 m "wiel boven" die je voorstelt, 2/3 op mijn niveau en 1/3 bovenaan niveau. En dus giet ik 0,5 l/s op de vloer erboven, en er gebeurt niets, behalve een overstroming!
Als ik het mis heb, zou het monster in kwestie mogelijk rond de 10W kunnen blussen!
Stop alsjeblieft!
Makadam stelde hier gewoon een vraag over forum voor zijn specifieke geval door het te beschrijven, is het minste wat je kunt doen als je beweert er iets van te weten, hem te vertellen dat het technisch en economisch onzin is, dan zal hij doen wat hij wil.
Dernière édition par sicetaitsimple de 22 / 06 / 19, 21: 50, 1 keer bewerkt.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par Bardal » 22/06/19, 21:48

Ah goed... En je schoepenwiel past in een PVC-buis? Ik geef toe dat ik dat graag zou willen zien.

En 80% rendement? Ik ben verrast. Is het een droom of het resultaat van experimenteren?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par sicetaitsimple » 22/06/19, 21:55

bardal schreef:En 80% rendement? Ik ben verrast. Is het een droom of het resultaat van experimenteren?


Nee, nee, 80% efficiëntie voor een emmerwiel is een internationaal erkende waarde!
Juist Remundo, je gaat ons overspoelen met onweerlegbare bronnen om dat aan ons te bewijzen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par Remundo » 22/06/19, 22:01

Jullie zijn gewoon provocateurs, maar het is lang geleden dat ik jullie hierop zag forum...

eerst zei ik dat 2 wielen van 2m mogelijk waren,

dan is het niet nodig om de reikwijdte in een wiel erboven "in te voeren", de reikwijdte komt van bovenaf.

ten slotte heeft een zeer groot wiel dat langzaam draait op kogellagers verwaarloosbare wrijvingsverliezen, vooral omdat de kracht van het water groot is.

De efficiëntie van de bovenstaande wielen is altijd controversieel geweest omdat veel storingen de werking kunnen schaden, alles is daar gevoelig voor, zoals het lozen van de reik/goot wat zo rustig mogelijk moet gebeuren, dan moeten de troggen het water binnen houden zoveel mogelijk aflopend; de studie van hun vorm is essentieel, en de constructie van een koerier is soms nodig, maar ook hier kan de koerier soms meer kwaad dan goed doen...

Evenzo moet de waterafvoer in het onderste gedeelte schoon zijn (geen bubbels). Maar om 0,5 l/s aan te kunnen, zal een groot wiel niet worstelen en verstopt raken, in tegenstelling tot een kleine pijp met een Kaplan erin.

Het zwakke punt van Makadam is het debiet dat te laag is, maar dat is precies waarom een ​​wiel hierboven relevant is, dit zijn de rustieke wielen die zijn aangepast aan lage watervallen met een zeer laag debiet (type bergstroom). , grote hydraulische kenners van het Sunday-toetsenbord...
0 x
Beeld
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par sicetaitsimple » 22/06/19, 22:33

Remundo schreef:Jullie zijn gewoon provocateurs, maar het is lang geleden dat ik jullie hierop zag forum.........
vind het niet erg, grote hydraulische kenners van het Sunday-toetsenbord...


Verdomd, gespot....Daar beef ik....
Bovendien was ik aan het begin van mijn professionele leven testingenieur bij de toonaangevende pompoperator op het gebied van hydraulische prestaties in Frankrijk en een van de beste ter wereld op dat moment, Bergeron. Het kan mij eigenlijk nog dienen op zondag, of zelfs zaterdag....
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Hydro-elektrisch project (kleine druppel en lage stroom)




par sicetaitsimple » 22/06/19, 22:46

Remundo schreef:De prestaties van de wielen hierboven zijn altijd controversieel geweest....


AH goed? Het is raar, je vertelde ons hierboven dat het meer dan 80% zou kunnen zijn? We hadden kunnen afleiden dat tussen de 70 en 80% ongeveer de norm was?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 290-gasten