Heet gezichtskoeling voor Peltier-module

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
DAD
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 23/02/21, 16:17

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par DAD » 02/03/21, 09:27

Toch bedankt voor je antwoord ;)

Een Peltier-module wordt gekenmerkt door het temperatuurverschil dat het tussen zijn vlakken kan handhaven. Als dit verschil 30°C is en de ene kant dankzij een koelsysteem op een omgevingstemperatuur van 20°C wordt gehouden, kan de andere kant dalen tot −10°C.

Dus als ik een apparaat maak ter grootte van een computer met een peltier-module aangesloten op de batterij, kan ik nog steeds een interessante prestatie leveren? -10 graden komt mij qua koude temperatuur goed uit, en +20 graden blijft redelijk.

Echter, om 2 peltiers van -10/20 graden aan te drijven, hoeveel elektrisch vermogen is er nodig?

merci
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par eclectron » 02/03/21, 09:44

THAD schreef:
Een Peltier-module wordt gekenmerkt door het temperatuurverschil dat het tussen zijn vlakken kan handhaven. Als dit verschil 30°C is en de ene kant dankzij een koelsysteem op een omgevingstemperatuur van 20°C wordt gehouden, kan de andere kant dalen tot −10°C.

uit het geheugen is 30°C mogelijk MAAR in dit geval pompt het slechts een zeer kleine hoeveelheid warmte aan de koude kant. en het is noodzakelijk om de warmte van het hete gezicht uitstekend af te voeren, zodat het het koude gezicht niet verwarmt door geleiding.

THAD schreef:Dus als ik een apparaat maak ter grootte van een computer met een peltier-module aangesloten op de batterij, kan ik nog steeds een interessante prestatie leveren? -10 graden komt mij qua koude temperatuur goed uit, en +20 graden blijft redelijk.

Het woord efficiëntie stoort me omdat dit woord van toepassing is op het verpompte calorische vermogen gedeeld door het elektrische pompvermogen en dat is altijd erg slecht op Peltiers.
Als je wilt weten of -10°C aan de ene kant en +20°C aan de andere kant mogelijk is, in absolute zin wel, maar in de praktijk niet echt.
Tenzij je praktisch geen calorische energie op het koude gezicht pompt en de hoeveelheid gepompte warmte uitstekend afvoert op het hete gezicht.

THAD schreef:Echter, om 2 peltiers van -10/20 graden aan te drijven, hoeveel elektrisch vermogen is er nodig?

Je moet de kenmerken van de Peltiers zien die bij je passen, maar het is ongeveer tien Watt per Peltier, misschien iets minder. Het is niet 'gratis' in energie, vanwege de opbrengst.
Nogmaals, het hangt allemaal af van hoeveel calorische energie je op het koude gezicht wilt pompen.
Niet alleen de temperatuur is een criterium, maar ook de hoeveelheid te pompen energie.
1 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
DAD
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 23/02/21, 16:17

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par DAD » 02/03/21, 11:26

Het werkt, ik begrijp beter, het is toch nodig om het hete gezicht te koelen. Ik zal een manier vinden.

En wat voor soort batterij zou voldoende zijn om 2 Peltiers -10/20 gedurende een periode van enkele uren van stroom te voorzien?

Chemie: lithium-ion
Capaciteit: 8600 mAh
Voltage: 10.95 V
0 x
DAD
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 23/02/21, 16:17

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par DAD » 02/03/21, 11:34

En met koelpasta is isolatie met hoogwaardig isolatiemateriaal, kan de koude kant niet blijven paaien?
0 x
DAD
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 23/02/21, 16:17

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par DAD » 02/03/21, 11:41

Ik denk erover om een ​​gesloten circuit van koelvloeistof te integreren, om de hete gezichten te koelen, gekoeld door kleine ventilatoren, moeten we de koudeproductie kunnen optimaliseren? maar de zorg is dat de ventilatoren elektriciteit verbruiken en ik ben erg beperkt in de ruimte, dus geen ruimte voor extra batterijen.
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par eclectron » 02/03/21, 12:18

THAD schreef:Het werkt, ik begrijp beter, het is toch nodig om het hete gezicht te koelen. Ik zal een manier vinden.

En wat voor soort batterij zou voldoende zijn om 2 Peltiers -10/20 gedurende een periode van enkele uren van stroom te voorzien?

Chemie: lithium-ion
Capaciteit: 8600 mAh
Voltage: 10.95 V

Het lijkt OK, maar moeilijk om precies te zijn in de vaagheid op het "gebruik" -niveau. : Wink:
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Hot face cooling voor Peltier module




par eclectron » 02/03/21, 12:26

THAD schreef:Ik denk erover om een ​​gesloten circuit van koelvloeistof te integreren, om de hete gezichten te koelen, gekoeld door kleine ventilatoren, moeten we de koudeproductie kunnen optimaliseren? maar de zorg is dat de ventilatoren elektriciteit verbruiken en ik ben erg beperkt in de ruimte, dus geen ruimte voor extra batterijen.

Je moet achteruit werken, kijken hoeveel ruimte je hebt en bepalen welke calorische energie je kunt afvoeren door de temperatuur te maken waarin je geïnteresseerd bent.
als je slechts 1 mW kunt evacueren bij de koude temperatuur waarin je geïnteresseerd bent, terwijl je "ding" om te koelen 1 W dissipeert, is het afgelopen.
Om dit in te schatten hebben we de karakteristieke rondingen van de Peltiers nodig.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten